2013.
scenario i režija: Alejandro Jodorowsky
uloge: Jeremias Herskovits, Brontis Jodorowsky, Pamela Flores,
Alejandro Jodorowsky, Bastian Bodenhöfer, Adan Jodorowsky, Axel
Jodorowsky
Alejandro Jodorowsky je ime koje ne treba posebno predtavljati. Iako
je snimio šačicu filmova u svojoj skoro 50 godina dugoj karijeri,
većina tih filmova ima status kultnih klasika. Ono što je posebno
zanimljivo, kada se govori o Jodorowskom, govori se i o filmovima
koje on nije snimio, prvo o Dune, pa o nastavku El Topa.
Činilo nam se da se nakon Santa Sangre (1989) i neuspešnog
izleta u komercijalne vode u ulozi reditelja u najam, The Rainbow
Thief (1990), kojeg se kasnije i odrekao, Jodorowsky povukao iz
sveta filma, da se posvetio stripu, pisanju i duhovnoj potrazi, a da
na filmske događaje ide samo kad treba da primi neku nagradu za
životno delo. Istina je da je Jodorowsky planirao povratak još od
90-ih, da je pokušao da privuče producente i investitore za
nastavak El Topa, sada pod radnim nazivom Abel Cain, i
za filozofski gangsterski film King Shot. U tu svrhu je
kontaktirao sa Davidom Lynchem i uzdao se u to da privuče ne samo
glumačke zvezde, povezivao se s Marilynom Mansonom i Johnnijem
Deppom ali uzalud.
Sredstva za projekat / projekte su došla drugim putem, preko Michela
Seydouxa, velikog prijatelja i poslovnog partnera tokom zlatnih 70-ih
sa kojim je planiran i Dune. Sredstava za mega-projekat je
zmanjkao, tako da na istom mestu nismo mogli videti Salvadora Dalija,
Pink Floyd, Moebiusa i Gigera, ali su se Seydoux i Jodorowsky razišli
kao prijatelji i opet našli na dva projekta. Prvi je dokumentarni
film Franka Pavicha Jodorowsky's Dune, a drugi igrani film
prema motivima autobiografske proze i poezije Alejandra Jodorowskog
pod nazivom The Dance of Reality. Film je snimljen u rodnom mu
Čileu (prvi u karijeri, Jodorowsky je snimao u Evropi i Meksiku) i
može se reći da ne odstupa od onog što znamo o Jodorowskom.
Stari šaman započinje film traktatom o novcu, kojeg treba deliti
kao Isusovo učenje, a ne zadržavati ga za sebe. To možda malo
oslikava njegove levičarske stavove, a malo više ipak iscrpljujuće
bitke sa finansijerima i producentima, i sa filmom nema ama nikakve
veze, a film osim toga nema otvorenih krajeva i nepovezanih slika,
scena ili epizoda. Autobiografsku crtu filma treba uzeti sa zrnom
sumnje, ipak je u pitanju Jodorowsky i njegova realnost je pomešana
sa snom, nepouzdanim sećanjima, simbolikom raznih religija i magija
i potrebom da spoji sve u jedno i napravi amalgam, ma koliko sastavni
elementi delovali nespojivo ili besmisleno sami za sebe.
U pitanju je, dakle, priča o odrastanju u čileanskom gradiću
Tocopilli gde dečak Alejandro živi sa svojim roditeljima. Alejandro
je neobičan, povučen i androgin. U dečačkoj dobi ga igra Jeremias
Herskovits, ali se i sam Alejandro Jodorowsky pojavljuje i kao
narator i kao neka vrsta intervencije na ekranu, glas iz budućnosti
koji upravlja dečakom u odsudnim trenucima. Njegovo odrastanje je
tužno i naporno. Ostali dečaci ga isključuju, zezaju i
maltretiraju zbog imigrantskog, pa još i jevrejskog porekla (ima
jedna scena u kojoj oni u ruci drže banane, a on, jadan, gljivu,
simbolika jasna i banalna, ali delotvorna). Ni kod kuće nije bolje,
otac Jaime (igra ga Alejandrov sin Brontis, Jodorowsky voli da radi u
okviru familije) je preki tiranin opčinjen Staljinom koji jednako
strasno mrzi čileanskog dikatatora generala Ibaneza. On je rešen da
od sina napravi stoičkog ratnika, a ne plačipičku i u svrhu toga
ga stavlja na iskušenja. Sa druge strane jednačine stoji majka Sara
(Flores), krupna žena koja živi u svetu fantazije i oglašava se
operskim arijama.
Prvi deo filma se bavi familijarnom i lokalnom dinamikom, pitanjima
razuma, vere, izdržljivosti, identiteta, hrabrosti i prijateljstva.
Izgleda, naravno, kao festival bizarnosti u kojem žena koja govori u
arijama nije najbizarnija pojava. Ima tu i bogalja i kepeca i cirkusa
i beskućnika i stvarnih i lažnih komunista i relikvija prošlih
vremena. Za razliku od prethodnih filmova gde je čudaštvo i šokove
potencirao, podvlačio ih seksom i nasiljem, Jodorowsky im sada
pristupa lagodno i opušteno, kao da kaže da je to njegov san,
njegovo sećanje i njegova realnost, pa nema šta da sakriva i
maskira.
Drugi deo filma se bavi fizičkim i spiritualnim pohodom njegovog oca
(u engleskom jeziku postoji divna reč “quest” koja bi ovde
odgovarala) u pokušaju atentata na predsednika Ibaneza, te kasnijim
fizičkim i duhovnim propadanjem nakon neuspeha, menjanjem ideologija
i religija, te konačnom spoznajom. Sličnost između Jaimea,
Staljina i Ibaneza (vidimo ga stalno na plakatima) je očita i
znakovita za kasnije. Dok je otac na životnoj misiji, dečak odrasta
sa majkom koja ga na drugi, nežniji način uči kako da se oslobodi
straha i uklopi. Film se završava sa scenom dečaka na brodu koji
odlazi iz rodnog grada, ostavljajući za sobom prikaze, utvare,
kosture, celokupnu svoju prošlost.
Spoj dve celine i funkcioniše i ne funkcioniše. Odnosno, kod nekog
drugog ne bi funkcionisao, ali Jodorowsky sam piše svoja pravila, pa
mu i to prolazi. On ovlaš prelazi preko brojnih tema, od odrastanja
i roditeljske ljubavi (ili odsustva iste) do identiteta, politike i
velikih istina. Ovlaš je tu ključna reč, jer se autor ne zamara
dubinom, iako dobro znamo o čemu sve vreme govori i šta ima za
cilj. Vizuali su fantastično atraktivni i podsećaju nas da je sve
što vidimo njegova interpretacija i njegov san.
Još jedan od dokaza koliko je ovo uspešan film je i spoznaja da
nijedna činjenica u filmu nije tačna u smislu čiste faktografije.
Jodorowsky falsifikuje godinu svog rođenja, predsednički mandat,
(ne)postojanje svoje sestre, čak i odnose sa svojim roditeljima, da
ne govorimo o njihovim postupcima. To se otkrije kada se malo prokopa
da se raščiste neke nedoumice, ali dok gledamo film takve stvari
nam uglavnom neće pasti na pamet.
Jodorowsky se vratio čistom nadrealizmu i snimio film po svojoj
volji i za sebe. Nema potrebe da nam drži predavanja iz filozofije i
religije, da nas privlači šokom, već jednostavno, direktno i
beskompromisno izlaže spoj sna i jave. Ovo je njegov Amarcord,
nasilniji, seksualniji i ako je moguće nadrealniji od Fellinijevog,
a primećuju se i uticaji od Buňuela do Marquesa. Ta 2013. je očito
bila dobra godina za Jodorowskog, imao je dvostruku premijeru u
Cannesu, dokumentarca o sebi i svom neostvarenom projektu koji bi bio
ultimativni SF film, i svog prvog igranog filma nakon više od 20
godina pauze. Sva je prilika da stari šaman još nije rekao sve što
je imao, a šuška se i o skorom snimanju filma Abel Cain. La
danza de la realidad može poslužiti kao dokaz da veliki autor
ima još uvek dosta duha, snage i volje.
No comments:
Post a Comment