2014.
režija: Susanna
Fogel
scenario: Susanna Fogel, Joni Lefkowitz
uloge: Gillian
Jacobs, Leighton Meester, Adam Brody, Gabourey Sidibe, Beth Dover
Gledanje ovog
filma podsetilo me je na jedan razgovor sa prijateljicom od pre
nekoliko godina. Ona je iznela teoriju (svoju ili nečiju, nebitno)
da su film i televizija i dalje poprilično muški svet i da se
filmovi i serije rade uglavnom iz muške perspektive. Spremno sam
kontra-argumentirao da je to glupost i da su komercijalni film i
televizija čist kapitalizam u kojem sve zavisi od ciljnih grupa.
Dakle, ima filmskog i naročito televizijskog sadržaja koji kreiraju
žene i koji je namenjen prevashodno ženama. Krenuh da navodim
primere onoga što muškarci ne gledaju ako ih se na to ne natera:
romantične komedije, melodrame, sapunjare, sav taj Sex and the
City i derivate... I tu me je prijateljica uhvatila sa pitanjem
za koje nisam bio spreman: mogu li iz glave navesti scenu u kojoj su
prisutne same žene, a u kojoj one ne razgovaraju o muškarcima.
Ostao sam začuđen. I pored veoma limitiranog poznavanja “ženskog”
filmskog i TV sadržaja, shvatio sam da su ženski likovi uglavnom
kokoši i sateliti koji ne postoje van konteksta nekog muškarca. One
se vezuju za nekog muškarca, o njemu pričaju ili makar maštaju.
Možete li
zamisliti da dve žene u autu razglabaju o pop-kulturi, filmskim
citatima, perspektivama socijal-demokratije ili razlikama između
imperijalnog i metričkog sistema? Zaboravite na to, žene
jednostavno nisu dovoljno cool za to. One u najboljem slučaju
egzistiraju u kontekstu filma ili serije i teško da ih takve možemo
zamisliti van zapleta, u stvarnom svetu. U gorem, one vode isprazne
razgovore dok čekaju princa da dođe po njih ili se bave kućom,
decom i nekim izgovorom za karijeru. Zaboravite, recimo, na iskreno
prijateljstvo između dve žene, toga na filmu nema. Ili se možda
nešto promenilo?
Najsigurniji
način da izbacite muškarca iz konteksta filma je da snimite film o
samim ženama. Recimo smešten u okrženje lezbejki, to čak neće
oterati mušku publiku. Bilo je toga uvek, kao što je bilo opskurnih
feminističkih programskih filmova. Čak sam i ja u poslednjih 18
meseci pogledao solidnu količinu takvih filmova. Dva ponajbolja su
francuski La vie d'Adele i američki indie Concussion.
U nekom smislu, muška perspektiva je vidljiva u oba: prvi čak
poentira na tome da se veza između dve žene suštinski ne razlikuje
od heteroseksualne, potonji se bavi lezbejskom inačicom rodnih uloga
(ko ide na posao, a ko ostaje kod kuće) i disbalansom koji nastaje u
jednom potresu.
Life Partners nam
donosi nešto kvalitativno novo i zato je bio potreban ovaj uvod “od
Kulina bana”. U pitanju je film koji iskreno tretira dugotrajno
žensko prijateljstvo koje se pretvorilo u neku vrstu među-zavisne
(emotivne) veze. Na prvi pogled film se čini kao lezbejski, jedna od
protagonistkinja je lezbejka, druga kao da je na rubu da to “otkrije”
u sebi i njihovo zajedničko društvo su uglavnom lezbejke, duhovito
oslikane u Jen (Sidibe) i Jenn (Dover). U slučaju ovog filma,
lezbejski milje je pametan i elaboriran, ali ne sasvim potreban alibi
da se muškarci isključe.
Dakle, Sasha
(Meester) je lezbejka koja kao da je zapela u svojim ranim 20-im iako
je na pragu 30-te. Ona radi kao sekretarica u agenciji za nekretnine
i to joj deluje kao neopterećujući posao dok sanja o muzičkoj
karijeri, a veći deo slobodnog vremena provodi jureći mlade, zgodne
i površne ženske ili blejeći sa svojom najboljom prijateljicom. To
je Paige (Jacobs), i ona je odrasliji, zreliji i odgovorniji deo
dvojca. Ona ima karijeru eko-advokata i situacija se stekla da bi se
mogla skrasiti kad i ako nađe partnera. Njih dve će uvek imati neki
svoj “quirk”, ali na duži rok one će se razići, ne zbog
seksualne orijentacije, nego zbog različitih životnih stilova,
prilika i prioriteta.
U tom kontekstu,
Tim (Brody), tip kojeg Paige upoznaje na internetu i sa kojim odlazi
na sastanak će poslužiti samo kao katalizator raspada. Isprva, on
ne izgleda kao materijal za dugoročnu vezu, oblači se kao klinac i
nezdravo je opsednut sa citatima iz filmova, ali se generalno pokazuje
kao dobar momak. Sashi je isprva drago da je Paige našla frajera
kakvog je želela (uz modifikacije, žene obožavaju modifikacije na
muškarcima), ali shvata da će je na duge staze izgubiti jer se
njihovi životni putevi razilaze.
Ono čime film
osvaja je izbor glumaca. Troje centralnih su veterani televizije i
indie filmova i apsolutno su pravi izbor za svoje uloge. Gillian
Jacobs (Community) je konačno dokazala da je spremna za
glavnu filmsku ulogu i da drži pažnju, ma koliko se na njen račun
još od Communitija svi živi zezali kako smara i kvari
radost. Ovde je u zeznutom položaju, u sendviču između najbolje
prijateljice i dečka, i Jacobsova se sa zahtevnom ulogom snalazi.
Leighton Meester (Gossip Girl) ima nešto jednostavniji
zadatak sa tipskim likom nestalne i neodrasle žene, tipične
predstavnice svoje (moje) nesnađene generacije kojima se mladost
ničim izazvano razvlači i u četvrtoj deceniji. Adam Brody (The
O. C) isto ima smanjen manevarski prostor kao tipičan zbunjeni
muškarac koji ne razume dinamiku ženskog prijateljstva, ali se
trudi da bude pristojan i nenametljiv.
Pojedinačna
glumačka ostvarenja ovde ostaju u drugom planu jer je hemija koju
oni pokazuju u međusobnim odnosima fascinantna. Oni se zaista
stapaju sa likovima i njihovi odnosi deluju potpuno organski. Ne samo
da pretpostavljamo predistoriju između Sashe i Paige, mi osećamo
dubinu njihove povezanosti, njih dve nas potpuno ubeđuju da su
celoživotne prijateljice. Slično stoje stvari između Paige i Tima,
nije to veza bez problema iz romantičnih komedija i sličnih
devojačkih fantazija, već je najpre kompromis i spremnost na
zajednički život.
Tom utisku
doprinosi i veoma inteligentan scenario prepun uverljivih dijaloga i
diskretnog humora, uz orijentaciju na detalje. Povremeno afektiranje
likova više izgleda kao njihov manir nego kao proizvod lenjog
pisanja. Režija je sigurna, iako ne spektakularna. Prema dostupnim
podacima izgleda da autorski tandem Fogel – Lefkowitz sve svoje
projekte rade zajedno, a za sada najveći je serija Chasing Life
i da je u pitanju trajna i prijateljska saradnja. Jedino što odstupa
u realističnom odnosu likova je taj lezbejski milje u kojem se
junakinje kreću koji je za nijansu previše čudan i deluje
pojednostavljeno. Ni ritam filma nije perfektan, i nešto jači
dinamički akcenti ne bi bili na odmet.
Life Partners
je veoma dobar film, zabavan, realističan, dubok i pun poštovanja
za svoje likove. Njegovu vrednost i inovativnost možda nećete
skapirati odmah u toku gledanja, ali nemojte zaboraviti uvod ove
kritike. Sa svojim tretmanom ženskih likova, pa i likova uopšte,
ovaj film može poslužiti kao primer za sve te silne ljubavne drame
i romantične komedije kojima je hitno potrebno napuštanje klišea i
reforma žanra. Iskreno, jedva čekam da vidim sledeći projekat
autorskog tandema.
No comments:
Post a Comment