2014.
režija:
Bennett Miller
scenario:
E. Max Frye, Dan Futterman
uloge:
Steve Carell, Channing Tatum, Mark Ruffalo, Sienna Miller, Vanessa
Redgrave
Kada
se govori o velikim američkim autorima današnjice, Bennett Miller
se retko spomene, što je ne samo šteta, već i ozbiljna greška.
Iako mu je Foxcatcher tek treći igrani film (u karijeri ima i
jedan dokumentarac), Miller ima izgrađen, a opet prilagodljiv stil i
prepoznatljiv spektar tema kojim se bavi. On je, ne bez razloga,
jedan od favorita kritike i festivalskih žirija. Na sebe je skrenuo
pažnju maestralnim igranim prvencem Capote (2005) sa Philipom
Seymourom Hoffmanom u naslovnoj ulozi za koju je i dobio Oscara, a
film je skupio još 4 nominacije. Usledio je Moneyball (2011),
inteligentna sportska drama prepoznata od strane Akademije sa 6
nominacija, ali nijednim kipićem na kraju. Foxcatcherov skor
je stao na 5 nominacija u važnijim kategorijama (osim šminke) i,
začudo, izostankom nominacije za najbolji film.
Iako
je utisak neposredno nakon gledanja filma čudan i difuzan, pa se
čini da je i pored vrhunskog scenarija, maestralne glume i režije
Foxcatcher nekako nekompletan film, u pitanju je ozbiljan
previd Akademije. Foxcatcher je film sa odloženim dejstvom,
slojevit film koji zahteva razmišljanje, kopanje, tumačenje i
svakako je jedan od najboljih američkih filmova ove godine, možda
već u najavi potcenjeni klasik. Teme koje Foxcatcher dotiče
su fundamentalne, tempo je polagan, izraz sveden, bez veštački
ubačene drame i cilj je postići dubinu, pre nego širinu. Kao i sam
film, tako su i pojedinačna ostvarenja veoma studiozna.
Scenario
polazi od postulata doku-drame. U pitanju je relativno poznat i već
debatiran slučaj koji je pre skoro 20 godina uzdrmao Ameriku.
Ekscentrični bogataš i vlasnik rvačkog kluba Foxcatcher John E. du
Pont je ustrelio trenera u svom klubu, bivšeg olimpijskog i svetskog
šampiona Davea Schultza. Suđeno mu je za ubistvo na mah, branio se
neuračunljivošću, i osuđen je na najviše 30 godina boravka u
zatvorskoj bolnici. Da je u pitanju bio neko drugi, a ne naslednik
najveće američke hemijske korporacije sa dobrim vezama u vojsci,
ubistvo bi se drugačije tretiralo i kazna bi bila oštrija. Ubistvom
i suđenjem se film ne bavi, ali se temeljno bavi okolnostima koje su
do njega dovele, a u centru pažnje stoje du Pont (Carell), Dave
Schultz (Ruffalo) i njegov mlađi brat Mark (Tatum), takođe
olimpijski i svetski šampion u rvanju.
Nakon
uvodne montaže starih fotografija koje prikazuju žanr-scene iz
ranijeg života stare bogataške familije, što će na značenju
pridobiti tek kasnije, upoznajemo se s dvojicom braće rvača. Mark
je u naponu snage, ali ima nesreću da se sportom koji nije naročito
popularan i finansijski podržan. Mark zato ima tezgu da smorenim
osnovcima drži motivacione govore za po 20 dolara, a kad to ne radi
i ne trenira, živi u sumornom samačkom stanu i hrani se
“TV-večerama”. Dave je, čini se, malo bolje prošao u životu.
Za razliku od svog brata koji, budimo realni, nije baš najbistriji,
Dave je komunikativan i uspeo je ostvariti solidne pozicije u
nacionalnom savezu, ima trenersku karijeru, ženu (Miller) i dvoje
dece, reklo bi se skroman, ali dostojanstven život. Odnos među
braćom nije idiličan, primer je to klasične među-zavisnosti
(roditelji razvedeni, njih dvojica su se stalno selili i odrasli
upućeni jedan na drugog), a Mark ima utisak da će večno ostati u
senci svog starijeg brata jer nema sredstava da se od njega odvoji.
Tu
na scenu stupa John du Pont, ekscentrični bogataš, ornitolog,
filatelista, filantrop, entuzijasta za istoriju, naoružanje, sport i
borbu u raznim oblicima, te naravno samoproklamovani američki
patriota. Rvanje je jedna od njegovih najnovijih opsesija (čist,
tradicionalni vid borbe) i ima želje i sredstava da osnuje klub sa
svom potrebnom infrastrukturom kako bi podržao američki nacionalni
tim na svetskim prvenstvima i olimpijskim igrama. Naravno, i taj
poduhvat je samo jedan u nizu kako bi on dobio poštovanje od svoje
autoritarne majke (Redgrave), tipične žene iz visokog društva
kojoj nisu jasni ti banalni sportovi.
On
će braći uputiti identičnu ponudu da pređu u njegov klub kao
treneri, Dave će odbiti kako bi svojoj deci pružio stabilnost, a
Mark će oberučke prihvatiti. Isprva se to čini kao prava odluka,
umesto derutnog stana, Mark sad živi u gostinskoj kući, trenira u
najboljim uslovima i ima svu podršku ovog sveta od strane svog
bogatog donatora i novog prijatelja. Za uzvrat mora samo da nabuba
nekoliko govora zahvalnosti i da mu tu i tamo učini poneku sitnu
uslugu, da ga zove nekim izmišljenim nadimkom i da sluša njegove
monologe.
Već
u samoj Johnovoj pojavi je jasno da nešto ne štima, da on nije samo
ekscentrični bogataš sa previše love koju bi podelio nekoj
organizaciji za dišpet majci, već je njegova patologija dosta
dublja. On je navikao da ga ljudi gledaju sa poštovanjem i da im on
nameće svoju volju. I to mu prolazi zato što je bogataš, pa će mu
rvački tim ili kolekcionari vojne memorabilije ili klijenti iz
vojske ukazivati poštovanje za izvesnu svotu novca, iako je jasno da
ga na ulici niko ne bi ni pogledao. John to zna i to ga tišti, a
svoj slabašan karakter pokušava da maskira megalomanskim planovima
i postupcima. Patologija ide dotle da bi od hteo da poseduje ljude
kao što njegova majka poseduje konje, a ni njegova opsesija rvanjem
nije nevina i bez neke, ostavlja se sumnja da se iza svega krije
potisnuta homoseksualnost.
Kada
Mark shvati u šta se upleo i da umesto sa stabilnim bratom ima
sličan među-zavisni odnos sa potpunim ludakom, pokušaće iz toga
pre da se isključi (pićem, drogom, hranom, zanemarivanjem sporta)
nego da se izvuče. Kada Dave dođe upomoć kako bi kako-tako držao
situaciju pod kontrolom i pomogao Marku, stvari će sve brže
izmicati kontroli, i Dave će, kao jedini razuman, morati da
balansira između sve luđeg Johna i sve tvrdoglavijeg i
autodestruktivnijeg Marka. Tragedija može da počne.
Za
vas koji ste do ovde premotavali, izvinjavam se na spoilerima, ali
priča je poznata, potkrepljena činjenicama i sigurno je bila
predmet nekoliko dokumentaraca ili makar “true crime” emisija.
Uostalom, poenta filma nije ni u priči koliko je u svim detaljima
koji tu priču prate. Počevši od stava i hoda dvojice braće,
njihovog međusobnog odnosa koji je spoj bratske ljubavi i rivalstva,
njihovog razočaranje onim što su, kao olimpijski i svetski šampioni
postigli u životu, pa do tragedije na kraju. Iako sve gledamo iz
Markove perspektive, John je nekako centralni subjekt proučavanja.
Kako on izgleda, kako se drži, kako se oblači, čime se dokazuje,
čime se ponosi, šta govori, kako i zašto to govori, zašto ga
prate kamere, zašto stalno gleda svoje kasete. On želi da bude
veliki i upamćen, a jednostavno nije iz tog materijala. Odnos sa
majkom i potisnuta homoseksualnost su već klasični psihoanalitički
motivi (oni koji me prate znaju šta mislim o verodostojnosti
psiho-analize), meni je mnogo zanimljivija njegova klasna, ekonomska
i socijalna komponenta, njegov balon u oblacima u kojima živi.
Trojica
glumaca su fenomenalni u ulogama koje im nimalo nisu tipične. Steve
Carell, inače sjajan komičar, ovde je skriven iza neprepoznatljive
maske, ogromnog “francuskog” nosa i pogurenog stava. U drugom
filmu bi takav lik delovao karikaturalno, ali Carell ga igra
uverljivo i neštedimice u svoj odvratnosti. Mark Ruffalo obično
igra gradske pametnjakoviće, ali ovde briljira kao jednostavan,
pristojan i ponosit čovek spreman da se nađe i pomogne i pored svog
umora i svoje nesreće. Obojica su dobili nominacije, ali meni je još
veće iznenađenje Channing Tatum. O njegovoj glumi nisam imao
naročito visoko mišljenje, kao ni o njegovom izboru uloga.
Naprosto, on je glumac za akcije i ćorave komedije, uloge su mu
nezahtevne, likovi tipski i kartonski, a uspeh je postigao uglavnom
zbog toga što je privlačan mlađoj ženskoj publici. Ovde je po
prvi put, posle možda nekih ranih uloga u indie filmovima, pokazao
da je ipak glumac. Trik je vrlo jednostavan, svog klasičnog
ekstrovertnog idiota koji se aktivno glupira je nekako pretvorio u
introvertnog, nesrećnog, sjebanog i samodestruktivnog. I uspelo mu
je, pa mu ovom prilikom javno aplaudiram u svojoj kritici.
Režija
je savršena, od uvodne scene, hladne fotografije, distance između
kamere i likova do vrlo svedene upotrebe muzike (klasični klavir) i
zapravo vrlo malo dijaloga. Foxcatcher ide više na atmosferu,
razvoj likova i njihovih odnosa kroz postupke, bez previše
objašnjavanja i crtanja. Dodatne dramatike nema, čak ni u scenama
rvanja koje su produžene, često iz neposredne blizine, mučne i
iscrpljujuće. Jedino mesto gde se taj pristup napušta je jedna
atipično urnebesna scena sa ekspresnim skidanjem kilograma na sobnom
biciklu.
Foxcatcher
je inteligentan, slojevit i zahtevan film. Prvi utisak može biti čak
i negativan, ali pamtite da ste pod jakim dojmom negativne atmosfere
koju film širi. Miller se kroz film polako i studiozno ne bavi samo
pričom o ekscentričnom bogatašu i dvojici braće, već gađa u
centar onoga što već duže vreme ne valja sa Amerikom i američkim
vrednostima. Apsolutna preporuka.
No comments:
Post a Comment