tekst originalno objavljen na monitor.hr
2014.
režija: Ava
DuVernay
scenario: Paul
Webb
uloge: David
Oyelowo, Carmen Ejogo, Oprah Winfrey, Tom Wilkinson, Giovanni Ribisi,
André Holland, Ruben Santiago-Hudson, Colman Domingo, Omar J.
Dorsey, Tessa Thompson, Common, Lorraine Toussaint, Niecy Nash,
Wendell Price, Stan Houston, Tim Roth, Cuba Gooding Jr, Alessandro
Nivola, Tara Ochs, Martin Sheen, Dylan Baker
Još se nisu
slegli utisci sa dodele Zlatnih Globusa, a eto nama objave nominacija
za Oscare, novih iznenađenja i kontroverzi. Jedan od filmova o
kojima se najviše priča kao o gubitnicima već u fazi nominacija je
svakako Selma, biografski film o Martinu Lutheru Kingu koji
prati njegov rad u okviru pokreta za građanska prava Afroamerikanaca
1964/5. godine, od primanja Nobelove nagrade do konačnog
izglasavanja povelje o građanskim pravima koje je ukinulo
manipulacije sa registracijom glasača na američkom Jugu. Film se
unekoliko fokusira na zapletene odnose između Kinga (fantastični
David Oyelowo) i tadašnjeg američkog predsednika Lyndona B.
Johnsona (Wilkinson) koji su označeni za istorijski upitne, ali to
je samo zgodno objašnjenje i deo kontroverzi koje su isplivale na
površinu.
Naime, Selma
je, tvrde određeni krugovi, afroamerički, feministički,
ultra-liberalni i blogerski uglavnom, “pokradena” glede
nominacija, od očekivane pune šake spala knjiga na dva slova:
najbolji film i najbolju pesmu Glory (Common i John Legend).
Rasprave i argumentacije poprimaju neprijatne tonove, pa se pretresa
demografska slika članova Akademije, preko 90 % njih su belci, preko
70 % muškarci, među scenaristima i rediteljima nema ni žena ni
Afroamerikanaca, među glumcima i glumicama nema Afroamerikanaca, i u
tome pobornici teze o krađi nalaze razlog za loš plasman Selme.
Sad, gde ima dima zna biti i vatre, posebno ako se uzmu u obzir
najnoviji događaji (rasistički incidenti) u Americi, ali koji su
argumenti tih ljudi na prošlogodišnji trijumf, skoro pa apsolutni,
filma 12 Years a Slave? Njega je nagradila ista ta Akademija,
u gotovo istom sastavu i tada im nije smetao istorijski i biografski
film o Afroamerikancu koji je proveo 12 godina u ropstvu, niti im je
još godinu dana ranije smetalo izvrtanje činjenica u filmu Django
Unchained. Istina, različiti krugovi su se bunili zbog trenda da
ropstvo postaje novi holokaust (siguran magnet za nagrade), a
određeni afroamerički krugovi su bili nezadovoljni time da je 12
Years a Slave tipičan film koji gađa belačku krivicu i grižu
savesti, te zato neiskren.
Biće da se
razlozi skrivaju negde drugde. Selma je imala kasnu premijeru
novembra na AFI festu, film je pušten u nekoliko dvorana na Božić,
a tek januara je zaigrao po američkim bioskopima. Kruže glasine da
je iz nekog razloga, distributer je jako štedeo sa “screenerima”
za kritičare i uvaženu gospodu iz Akademije, što se njima nije
naročito svidelo, pa otud loš rezultat na Globusima i katastrofalan
na nominacijama za Oscare. Drugi razlog se može tražiti i u
nepisanom pravilu da Akademija neće godinu za godinom davati nagrade
sličnim filmovima. Treći bi bio isto politički: bilo je tu i
drugih veličina i sujeta kojih se moralo zadovoljiti nominacijama,
pa su britanski glumac David Oyelowo i nadolazeća autorica, inače
bivša PR službenica Ava DuVernay u tom deljenju karata potegli
loše.
Ako ću govoriti
po viđenom i po osećaju, oboje su nominacije itekako zaslužili
samo na osnovu ostvarenja. Selma je znalački režiran film
koji drži napetost i pravilno cilja u emocije gledaoca, bio on
istorijska manipulacija ili ne. David Oyelowo je, vrlo verovatno,
odigrao jednu od najboljih, najuverljivijih i najupečatljivijih
uloga godine. Treba pohvaliti i scenario debitanta Paula Webba. Sa
druge strane, gomilanje afroameričkih glumačkih i ne-glumačkih
zvezda (Oprah Winfrey, Niecy Nash, Common) u sporednim i epizodnim
ulogama stvara nepotreban šum, ali je razumljivo ako se uzme u obzir
važna tema i osetljiv društveno-politički trenutak. Konačni
rezultat je da, slučajno ili ne, istupaju beli glumci: Tom Wilkinson
kao vrlo kompleksni real-političar Lyndon Johnson, Tim Roth u ulozi
rasističkog guvernera Alabame i Stan Houston kao brutalni lokalni
šerif u Selmi.
Inače, Selma
nije film bez mane. Prvo, nadovezuje se na modu biografskih filmova
koji problematiziraju samo jedan događaj u najčešće interesantnim
životima svojih subjekata. Postavlja se pitanje je li baš
organizacija marša od Selme do Montgomerija ono što nam prvo padne
na pamet kada se spomene Martin Luther King i pokret za građanska
prava. Recimo da je i to legitimna faza i legitimna tema za film, ali
za kvalitetno praćenje od nas kao gledalaca zahteva detaljno
poznavanje istorijskih okolnosti. U konačnici, Selma je film
koji će biti zanimljiviji Amerikancima, i to ne svima: pre svega
obrazovanijem sloju i onima koji su na neki način povezani sa
pokretom. Nama s ove strane Atlantika ne bi bilo loše da pre
gledanja filma sakupimo određene informacije po pitanju istorijskih
događaja i konteksta, biće lakše za praćenje.
Selma nije
uvek ugodno filmsko iskustvo, ali je efektan i potreban film koji nas
podseća koliko je ljudsko društvo napredovalo i koliko još mora
napredovati. Ava DuVernay ne štedi ni nas (ima nekoliko baš
brutalnih scena podvučenih već tipičnim “shaky-camom” radi
dokumentarističkog efekta), a ni svoje likove, posebno Kinga koji je
predstavljen kao kompleksna ličnost sa velikom vrlinom mudrosti i
nekoliko mana. Ovo nije njegova hagiografija i David Oyelowo je to
odlično shvatio, pa ne poseže za očitom imitacijom, nego više za
identifikacijom. Selma je i film o iscrpljujućim pregovorima,
kompromisima, strategiji i taktici, suštinskim pitanjima, pa i
ljudskosti. Iako možemo sumnjati u taktiziranje od strane autora i
producenata sa jedne strane i raznih udruženja koja dele nagrade sa
druge, činjenica je da je Selma kvalitetan film.
No comments:
Post a Comment