2014.
režija: Matthew
Warchus
scenario: Stephen
Beresford
uloge: Ben
Schnetzer, George MacKay, Andrew Scott, Faye Marsay, Dominic West,
Paddy Considine, Jessica Gunning, Imelda Staunton, Bill Nighy
Evo scene s početka:
jutro je na dan parade, posle noći instantnog gay spetljavanja.
Jedan momak je već ustao, upalio televizor i gleda Margaret Thatcher
kako se s osmehom aligatora sprema da presudi rudarima. Drugi momak
ispaljuje standardne “lajne” da će ipak ostaviti telefonski broj
i sve u tom stilu, ali priča u prazno. Njegovom sada već bivšem
partneru se u glavi porodila revolucionarna misao koja će malo
promeniti perspektivu britanskog društva o raznim pokretima i
udruženjima i njihovoj međusobnoj saradnji.
Zezalački, kakav je
uostalom i ton celog filma, namerno tako osmišljen kako bismo lakše
progutali tipsku, a opet važnu istorijsku lekciju, reditelj Matthew
Warchus, uglavnom čovek teatra sa samo jednim ranijim, neuspešnim
pokušajem na filmu pre 15-ak godina, Pride predstavlja kao
romantičnu komediju između dve grupe ljudi. Umesto Hugh Granta i
Meg Ryan, naši akteri su klika veselih gayeva i lezbejki sa jedne
strane i mali rudarski sindikat iz južnog Walesa sa druge i film
prati njihovo neočekivano, a opet logično udruživanje protiv
zajedničkog neprijatelja koji im diše za vratom: vlade i policije.
Za našu perspektivu
pobrinuće se Joe (MacKay), novi momak na gay sceni, još uvek “u
ormaru”, dvadesetogodišnjak, student gastronomije i talentovani
fotograf koji se eto tako, kao slučajno, pojavio na paradi. Vođa
jedne manje grupice ljudi Mark (Schnetzer), onaj sa idejom, pokušava
da profura “gayevi podržavaju rudare” priču i ta priča se
prima. Joe to vidi kao “kec na deset”, jer njemu u životu više
treba borba za pravu stvar i bolji svet nego isprazno paradiranje.
Grupu sačinjava još nekoliko ljudi, pre svega stariji propali
glumac Jonathan (West), njegov zabrinuti dečko Gethin (Scott), rodom
iz Walesa. kao i brbljiva lezbejka Steph (Marsay). Oni će tražiti
rudarsku organizaciju kojoj će donirati novac, ali sve organizacije
će se snebivati kad saznaju od koga pomoć dolazi. Radnička klasa
tradicionalno nije prijateljski nastrojena prema “perverznjacima”, kao što ni uglavnom malograđanski gay pokreti nisu baš oduševljeni nesofisticiranim radnicima.
Sve dok Mark i društvo nekako ne
iskopaju rudarsku zajednicu u Walesu i pomalo naivnog predstavnika
sindikata po imenu Dai (Considine). On će se uredno zahvaliti, čak
javno u gay klubu i uspostaviti saradnju. Mnogo veći rizik je
planirana uzvratna poseta gay škvadrice velškom rudarskom selu,
situacija je u najmanju ruku napeta, incidenti su mogući, ali
raspoloženi domaćini i Daijeve kolege sekretar Cliff (Nighy),
preduzetna Hefina (Staunton) i inteligentna i nepopustljiva Sian
(Gunning) će nekako učiniti da se situacija relaksira i da se
formira dugoročni i trajni savez među grupama.
Dalje sve ide po
svojoj formuli, naši junaci moraju očuvati zajedništvo,
prijateljstvo i kameraderiju, a svaki od njih će dobiti poneki manji
pod-zaplet ili makar po nekoliko vrlo pamtljivih, duhovitih replika.
Ton je zezatorski i relaksiran, obiluje humorom, ali ovo nije
komedija, barem ne prvenstveno. Cilj je preneti poruku kroz pitak
film i taj cilj je ostvaren. Likovi su zanimljivi, ma kako tipski
bili, gluma odlična, scenario dovoljno vešto napisan, iako ga je
pisao debitant i režija je standardna, školska i neprimetna.
Uostalom, Britanci znaju da naprave ovakve filmove, nenametljive,
komunikativne i na veliku temu. Setite se The Full Monty, pa ćete
tačno znati na šta mislim.
Pride je
efikasan i efektan film koji radi paralelno na nekoliko frontova i
koji baca malo više svetla na zanimljive i pomalo zaboravljene
događaje od pre 30-ak godina. Opet, sve izneseno u filmu uzmite sa
zadrškom. Imena likova i mesta možda jesu prava, ali se jasno vidi
da je to malko naštimano. Njihova motivacija deluje iskreno, neki
aspekti događaja su prenebregnuti, zanemareni, ublaženi ili
pojačani. Recimo, odbijajući da prikaže slom štrajka rudara i
brutalnu pobedu političara, Pride dosta gubi na
urgentnosti i verodostojnosti. Sa druge strane, potpuno je jasna
odluka da se zanemari komunističko opredeljenje Marka i klike, ali i
rudara i sindikalaca. Film igra i u Americi, a glorifikacija
komunizma nije nešto što će film prodati na američkom, pa čak ni
na britanskom tržištu. Samim tim, izbegnut je širi politički
kontekst i pitanje nesnađenosti tadašnje britanske levice, što je
zanimljivo i uporedivo sa današnjim razvojem događaja u Evropi i
akutnom krizom identiteta na levoj strani spektra.
Pa ipak Pride,
čak i pogrešno ili romantizirano shvaćen, može biti dobar primer
za nekoliko stvari. Recimo, kako se snima humorističan film na
aktuelnu tematiku, kakav se humor upotrebljava, šta je od očekivanog
humora standard, a šta baljezganje i lenjo pisanje, kada poticati, a
kada ograničiti sentimentalnost i nostalgiju, kako ne preterati sa
muzikom iz 80-ih i još ponešto. A za gledaoce koji nisu filmaši
Pride je pripremio jednu, pomalo naivnu i uopštenu, ali
zapravo iskrenu lekciju: ako se borimo za nešto, sami ne možemo
skoro ništa, a ako smo solidarni, možda nešto i postignemo. Ovo
možda je ključna reč. Kada je neko uveren u ispravnost svojeg
dela, onda je svaki korak pobeda za sebe.
No comments:
Post a Comment