2014.
režija: Volker
Schlöndorff
scenario: Volker
Schlöndorff, Cyril Gely (prema Gelijevoj drami)
uloge: Niels
Arestrup, Andre Dussollier
Danas se uspon
tako neozbiljnog i sumnjivog tipa kao što je bio Hitler smatra
nemogućim. Verovatno da se u nekim nazovi ozbiljnim krugovima takav
scenario smatrao nemogućim i u ono vreme. Pobogu, tip je jedino
nudio fantazije i mitologiju, a put do njih vodio je kroz krvavi i
iscrpljujući rat. Njegov najuži krug sačinjavali su slični
ludaci, fantasti, očajnici i oportunisti. Pa ipak znamo šta se
desilo, Hitler se uzdigao na apsolutnu vlast koristeći trikove i
klimu nepoverenja i otvorenih sukoba u radničkom pokretu. Usledili
su rat, pljačka, koncentracioni logori, razaranja i uništenja.
Hitler je čak i u momentima potpunog očaja rešio da bude dobro
zapamćen za sva vremena i u tome je uspeo.
Sa ove distance,
nije teško razumeti njegovo funkcionisanje. U pitanju su uglavnom
dečiji, primalni mehanizmi. Primer za to može biti i njegov odnos
prema okupiranom Parizu koji je i pre rata predstavljao nivo koji bi
Berlin morao da dostigne i prestigne. Za vreme okupacije, Pariz je
smatran relativno mirnom i bezopasnom zonom, suviše elitistički i
fin da bi prljao ruke sa pobunom, ali to mu nije mnogo pomoglo.
Hitler mu je namenio sudbinu kakvu samo psihopata može: ako ga on ne
može imati za sebe, neće ga imati niko drugi. Postojao je
elaboriran plan da se pariski mostovi sruše, što bi poplavilo grad,
a da se kao bonus miniraju svi spomenici, javne zgrade, muzeji, tako
da se nekadašnja prestonica sveta pretvori u gomilu šuta. Ne bi to
promenilo ishod rata, ne bi čak ni mnogo usporilo napredovanje
savezničkih snaga, ali bio bi to zločin protiv čovečnosti, protiv
kulture, jalova osveta i poruka svetu.
Taj plan je
zaista postojao i malo je falilo da bude realizovan. Iz priloženog
znamo da se to nije dogodilo, Pariz i dalje stoji kao turistička
atrakcija i jedna od evropskih i globalnih metropola. O okupaciji i
oslobođenju Pariza je snimljeno više filmova, od kojih je Is
Paris Burning? (1966) sa svojom internacionalnom glumačkom i
autorskom ekipom najmonumentalniji. Diplomacy je smešten u
vreme borbi za oslobođenje i bavi jednim aspektom toga: pregovorima
između nemačkog generala i švedskog diplomate o što bržoj i što
mirnijoj predaji grada kako bi se izbeglo besmisleno uništavanje i
sačuvali ljudski životi.
Najveći deo
filma se fokusira samo na njih dvojicu. Dieter von Choltitz
(Arestrup) je nemački general iz aristokratske, oficirske kuće i
veteran oba svetska rata. U svojoj karijeri je nadgledao likvidacije
jevrejske populacije i uništenja gradova koji su bili manje
glamurozni nego Pariz. Star je i umoran od ratovanja i dovoljno
inteligentan da zna kako će se sve to završiti, ali svejedno
namerava da ispuni naređenje. Na to ga obavezuje njegov vojnički
poziv, ali i prosta činjenica da je njegova porodica ugrožena i da
će biti likvidirana ako odbije naređenje.
Sa druge strane
stoji švedski konzul Raoul Nordling (Dussollier), predstavnik
neutralne države, ali rođeni Parižanin, čovek od integriteta i
simpatizer pokreta otpora. Njegov cilj je ubediti generala da odbije
poslušnost zaradi čovečnosti. On se pojavljuje nenajavljen u
hotelu u kome general stoluje, i odmah ga razoružava činjenicom da
nije ušao kroz vrata nego kroz tajni prolaz. Generalova soba je,
kakve li ironije, pripadala ljubavnici poslednjeg francuskog cara
Napoleona III, a on je voleo da navraća neometano.
Pregovori između
njih dvojice teku očekivano, bivaju prekidani vestima sa fronta i
upadima ovih ili onih nemačkih vojnika. Film je vešto postavljen,
iako se vidi da je originalni tekst zamišljen za teatar i spaja
najbolje od dva sveta. Sa jedne strane, glumci mogu da zablistaju kao
pred živom publikom, a sa druge se pokretima kamere vešto gradi
filmska napetost koja oslikava i prostornu i vremensku stisku koju
dvojica ljudi, gospode i profesionalaca osećaju. Floskulu “po
istinitom događaju” ovde treba shvatiti sa nemalom ogradom: ovi
pregovori su konstrukcija, nisu se zapravo dogodili, iako su se
akteri poznavali i pregovarali, doduše o drugim stvarima.
Niels Arestrup,
poznat po svojim pasivno-agresivnim ulogama, ovde igra čoveka koji
je primoran da se ponaša kao monstrum, iako ni sam ne veruje u ono
što govori, a Andre Dussollier ima zadatak da dopre do njegove
ljudskosi i savesti, a za to na raspolaganju ima samo razgovor. Treći
i centralni lik u njihovom razgovoru, ali i u filmu je sam grad Pariz
zgodno snimljen sa hotelskog balkona u noći, u zoru i tokom jutra.
Iako znamo ishod pregovora, i možemo sa sigurnošću da
pretpostavimo argumentaciju obojice, nijednog trenutka nam nije
dosadno da ih pratimo.
Volker
Schlöndorff je jako interesantan autor sada već starije generacije.
Obrazovao se u Parizu i izbrusio na asistencijama kod Malla, Melvila
i Resnaisa. Priključio se Novom nemačkom filmu i potpisao
legendarni The Tin Drum (1979). Snimao je u različitim
produkcijama i kulturama, svuda po svetu. Radio je sa evropskim i
hollywoodskim glumcima. Učestvovao u globalnim koprodukcijama. Bavio
se velikim temama (između ostalog i nacističkom prošlošću, ali
nije po tome pilao) i zanimljivim ljudima u kovitlacu istorijskih
događaja. Obrađivao je klasike svetske literature. Njegov film
Voyager (1990) je za mene formativni film i jedan od najboljih
ljubavnih filmova ikada.
Sa Diplomacy
pokazuje da još uvek nije izgubio osećaj, da ima šta da kaže i da
je majstor izbora materijala i pričanja filmskih priča. U pitanju
je jedan od onih tako malih, a tako velikih filmova čije implikacije
idu mnogo dalje od onoga što vidimo na ekranu, pa čak i dalje od
onoga što vidimo kad gledamo bilo arhivske ili sadašnje slike
Pariza. Jasno nam je šta se nije dogodilo, ali to ne umanjuje
monstruoznost činjenice šta je moglo da se dogodi. Kasnije
odlikovani Dieter von Choltitz i Raoul Nording su odgovorni za to da
ćemo uvek imati Pariz. Ovo je film njima u čast.
No comments:
Post a Comment