2014.
režija: Craig
Johnson
scenario: Craig
Johnson, Mark Heyman
uloge: Bill
Hader, Kristen Wiig, Luke Wilson, Ty Burrell, Boyd Holbrook, Joanna
Gleason
Teorija o
sinhronicitetu kod blizanaca, bila ona tačna ili potpuna glupost, je
jako upotrebljiva na filmu, pa se zato s vremena na vreme izrabljuje.
Jedan od upadljivijih i bolje izvedenih motiva ovogodišnjeg jesenjeg
hita Gone Girl je povezanost između protagoniste i njegove
sestre. The Skeleton Twins započinje sa tom premisom o
povezanosti, i ona je okosnica njegove radnje, ali sa šokovima i
obratima Gone Girl nema nikakve veze. U pitanju je svedena
drama koju će filmu naklonjeni kritičari nazvati životnom.
Naslov filma nam
je prilično jasan od samog početka. Iako deset godina razdvojeni,
Milo (Hader) i Maggie (Wiig) potpuno nezavisno pokušavaju
samoubistvo istog dana. Ona gutajući kontracepcijske tablete (je li
to uopšte moguće, zvuči izuzetno glupo?), a on režući vene. U
njegovom slučaju je to očiti poziv upomoć, nekakva iskonska želja
za restartom života, u njenom verovatno temeljna smorenost. Bilo
kako bilo, ona ga pokupi iz bolnice u Los Angelesu i dovede kod sebe
kući u rodni gradić u državi New York.
To što su
blizanci, što se odlično poznaju i što su sinhronizirani ne znači
da su u pitanju iste, pa čak ni slične ličnosti. Oboje imaju svoje
snove, prioritete, stilove života, muke i načine borbe s njima.
Milo je gay, propali glumac koji je sanjao veliku karijeru, a završio
je kao konobar i turistički vodič na sat. Maggie je bila
srednjoškolska zavodnica, pa se udala za generalno pristojnog tipa,
ostala u rodnoj kući i zaposlila kao zubni higijeničar. Njen muž
Lance (Wilson) je ljudski ekvivalent zlatnog retrivera: dobar,
umiljat i veseo, ali bez elementarne sposobnosti da ukapira
situaciju. Maggie razlike sa mužem rešava drevnom veštinom
laganja, skrivanja i varanja. Na redu je instruktor ronjenja
(Holbrook). Milo, sa druge strane, još uvek gaji romantična
osećanja za Richa (Burrell), svog prvog ljubavnika i srednjoškolskog
profesora engleskog (zašto uvek engleski?).
Ono što nam
sledi je uobičajeni miks komedije i drame. Likovi su solidno
razrađeni, iako u osnovi tipski, neobični ali na običan način
(nije li tako i u životu?), a dijalog je lepo ispoliran da se
prelazi čine glatkim. Komični i dramski tonovi često su prisutni u
istim scenama i to ume biti simpatično. Jedna od emotivno
nabijenijih i kontekstualno vrednijih scena je kada im u posetu dođe
majka (Gleason), karikaturalni predstavnik “baby-boomera”,
umetnica preseravanja i autor “self-help” literature koja u
svojoj opsednutosti samom sobom i brbljanju o pozitivnoj energiji ne
shvata koliko je sebična i loša majka. Nama kao gledaocima koji ju
nepoznajemo (a i kako bismo, fiktivni je lik) ona deluje simpatično
i smešno, iako znamo da se scena neće veselo završiti, ali njena
deca vrlo dobro znaju s kim imaju posla i nimalo se ne zabavljaju.
Pored veštog
pisanja i razrade likova, važni su glumci. Ne samo njihova
sposobnost, nego i zajednička hemija. Kristen Wiig koja me je
oduševila svojom izvedbom u Hateship Loveship ovde jednako
fino balansira sa Maggie na taj način da je nikad ne gurne u
karikaturu. Bill Hader to isto uspeva kao nešto kitnjastiji Milo.
Možda se čini da je dobro napisane likove lako odigrati, ali to u
ovom slučaju nije istina. Cilj je preneti taj famozni sinhronicitet
blizanaca iz priče u sinhronicitet u glumi, a za to je potrebno
dosta međusobne hemije. I njih dvoje je imaju, što je posebno
vidljivo u onim bleskastijim scenama, poput zajedničkog drogiranja
smejavcem (izgleda da nije izbačen iz zubarskih ordinacija),
zajedničkog playback pevanja hita iz 80-ih i zajedničkog
kostimiranja (“cross-dressing”, naravno) za Halloween. Ostatak
likova je jednostavnije napisan, posebno treba pohvaliti lik Lanca i
Luka Wilsona koji ga igra veoma pažljivo i sa merom.
Režija Craiga
Johnsona je više nego solidna i za ovakav tip filma primerena,
diskretna. Iako mu je ovo tek drugi film, pokazuje da i kao pisac i
kao reditelj poznaje indie univerzum i da mu posebno dobro ide sa
likovima i glumcima. The Skeleton Twins je izuzetno vešt i
odmeren film i potpuno mi je jasno zašto je odlično prošao kod
kritike.
Pa ipak ta
sveukupna odmerenost i veština za mene padaju u vodu pred nekoliko
prostih činjenica. Likovi možda jesu detaljni i možda je ugodno
gledati glumce kako proždiru vešto napisane dijaloge i kako prate
međusobne korake, ali priča je njanjava i tipska. Ovde čak nije
primarni problem loše pogođen tempo (jer je tempo svake scene
sjajan) ili nedostatak luka radnje i razvoja likova (jer su
informacije o njima i njihovim pozadinama, zajedničkim i odvojenim,
dozirane sjajno), koliko tipskost i predvidljivost. Gledajući ovaj
film stiče se utisak da je sve pred nama već viđeno u ovoj ili
onoj indie varijanti, od pokušaja samoubistva kao pokretača radnje,
preko oporavka, uspona, padova, reminiscencija, do sukoba među
likovima i završetka (koji ipak neću otkriti, sami ćete ga
predvideti). Sve to odaje utisak da gledamo nekakav svedeni Big
Chill klon (trend koji jaše indie scenom) sa dosta manje likova.
The Skeleton Twins ostaje nepobitno vešto izveden film, ali
kao da mu fali originalnosti u osnovi.
No comments:
Post a Comment