2014.
scenario
i režija: Mike Cahill
uloge:
Michael Pitt, Brit Marling, Astrid Berges-Frisbey, Steven Yeun
Podela
na materijalno i duhovno (ne nužno religiozno i dogmatično, više
onako neopipljivo) je jedan od najstarijih filozoskih dualiteta i
predmet večitih nerešenih debata. Ono što iz te dualnosti izvire
je i sukob mišljenja između nauke bazirane na strogim činjenicama,
nedovršene i otvorene za unapređenje i vere, i kao koncepta (ne
traženja faktografske potvrde za određeni stav) i kao religije
zasnovane na nekakvim drevnim spisima. Za razliku od nauke, vera nudi
konačnu mudrost. Ova dva koncepta su nepomirljiva i ostaće takva,
ali će i jedan i drugi, naš odnos do njih i skepsa u znanje ili
uverenje biti stalna tema umetnosti, pa i filma.
Na
ovom zgodnom dualitetu i sukobu svetonazora počiva i I Origins,
drugi film koji potpisuje Mike Cahill, višestruko nagrađivan za
sličnu naučno-duhovnu meditaciju Another Earth (2011).
Recimo da se sada dualitetu posvećuje otvoreno i u potpunosti, u
centar priče postavlja jednog naučnika koji se suočava sa
otkrićima koja nikako nisu kompatibilna sa njegovim faktografskim
pogledom na svet i koja će dobro uzdrmati. Za razliku od Another
Earth, filma koji otvara silne teme, a ne zatvara nijednu, I
Origins deluje sređenije i konciznije.
Prvi
problem mi za ovu kritiku stvara narativna linearnost filma i
striktna podela na dva povezana dela, gde jedan nema smisla bez
drugog. Ne za kvalitet filma ili njegovu procenu, nego upravo za
pisanje kritike. Nemoguće je napisati konciznu kritiku bez spoilera,
zato budite upozoreni. Ionako je film već neko vreme u opticaju i
dosta ljudi ga je pogledalo. Ako slučajno niste, odložite ovu
kritiku za kasnije i pogledajte film, vredan je toga.
Dakle,
Ian (Pitt) je naučnik, mikrobiolog koji se bavi proučavanjem
evolucije oka, od pojave u najprostijem obliku kod nižih organizama
do savršeno kompleksnog ljudskog oka (iako sam poprilično uveren da
neke druge životinjske vrste imaju kompleksnije oči od nas, što
film ne pominje, ali nema veze). Preokret na poslu će mu biti kada
dobije novu asistentkinju Karen (Marling) koja nije obična
studentkinja koja juri potpis, nego je spremna da svog mentora
intelektualno izazove. Njena ideja se sastoji u tome da je princip od
prvog koraka pogrešan i da treba uključiti nulti korak: životinjsku
vrstu koja nema sposobnost vida, ali ima predispozicije da ih razvije
uz određeni genetski inženjering.
Njegov
poslovni uspeh se poklapa sa prilično zanimljivim privatnim životom
i poznanstvom sa prelepom, zanimljivom i začudnom Sofi
(Berges-Frisbey). Ona je njegova sušta suprotnost: beskrajno
romantično spiritualno biće koje veruje u razne bogove,
inkarnacije, besmrtne duše, prošle i buduće živote. Njih dvoje su
potpuno različiti, ali se, suprotno svakoj logici privlače ne samo
seksualno, nego i kao ličnosti. Njihov odnos će biti brutalno
prekinut kad Sofi nesrećnim slučajem pogine.
Sedam
godina kasnije, Ian je cenjen i priznat naučnik, oženjen sa Karen i
njih dvoje postaju roditelji malog Tobiasa. U međuvremenu je
biometrija uznapredovala i Tobiasove oči bivaju skenirane i ubačene
u bazu podataka odmah po rođenju. Štos je u tome što njegove oči
imaju isti “pattern” kao i oči jedne druge osobe, a to se
smatralo statistički nemogućim. Da stvar bude čudnija, Ian će
otkriti da su njegove oči “pripadale” čoveku koji je umro na
dan njegovog začeća, a mali Tobias prepoznaje pojmove vezane za
pokojnikovu okolinu. Ianova radoznalost će ga uvući u novi
eksperiment koji će uključivati i Sofi i njenu potencijalnu
reinkarnaciju, negde na ulicama New Delhija.
Oči
nisu slučajno izabrane kao tema filma i istraživanja, jer se
smatraju ogledalom duše i, u konačnici, dokazom postojanja Boga ili
makar nekog inteligentnog dizajna ljudskom umu nedostupnog. Naučna
teza, nasuprot tome, govori da se oko nije pojavilo makar tako nego
da je sastavni deo evolucije i da samo treba otkriti sve okolnosti. I
pisanje naslova, iako deluje kao reklama za Apple ili kao internet
žargon nije nimalo slučajno. U pitanju je jedna sasvim uspela igra
rečima u kojoj se “eye” = oko i “I” = ja isto izgovaraju.
Ispitujući misterije oka, Ian, hteo to ili ne, ispituje misterije
duše, reinkarnacije i ljudske prirode. Teza koju film postavlja o
konačnom “poolu” duša koje se onda moraju ponovo vraćati među
žive i manifestacija toga na očima je standardna. Deo sa dušom je,
pojednostavljeno rečeno, osnova mormonske religijske doktrine i
osnova njihove fascinacije sa genealogijom. Dodatak sa očima je već
deo standardnog misticizma koji postoji u sličnom obliku i na Istoku
i na Zapadu.
Publiku
će privući takva premisa, ali postoji veliki rizik od banalizacije.
Film je ipak medij sa svojim mogućnostima i svojom ekonomikom i
logikom, pa se neke kompleksne ideje moraju pojednostaviti, posebno
ako se računa na širu publiku od akademskih krugova. Cahill filmu
prilazi intrigantno i inteligentno, poziva i na razum i na emocije i
oba stavlja u atraktivni kontrast. Scene sa Sofi koja je tek nešto
više nego kliše “manic pixie dream girl” evociraju eteričnost
novijih Malickovih radova i podsećaju na san, dok su scene prvo u
laboratoriji, a potom i u zajedničkom životu Iana i Karen obeležene
hladnijim tonovima i statičnijom kamerom. Fotografija je bez mane,
bilo da se radi o hvatanju ljudskih odnosa ili lokacijskih
specifičnosti New Yorka i New Delhija. Tempo filma je pogođen
sjajno, nove teze se pojavljuju i razmatraju dovoljno vremena da bi
se smatrale temama, bez nepotrebnog gušenja, ali i bez
zanemarivanja. Perspektiva je izbalansirana i nema prejudiciranja, pa
se I Origins prati od početka do kraja i ne otpisuje tek tako. Na
kraju je najmanje bitno ko je u pravu – film je umetnost puta, a ne
odredišta.
Što
se “castinga” tiče, Brit Marling smo očekivali, ona i Cahill su
prijatelji i saradnici. Ovde ima nešto manju ulogu i nije imala
upliva na scenario kao u Another Earth, ali svejedno pokazuje
da je jedna od najzanimljivijh američkih glumica mlađe generacije,
da pažljivo bira projekte i ima potpunu kontrolu nad svojom
karijerom. Michael Pitt pokazuje svoju versatilnost, a njegova
interpretacija Iana je nepogrešiva. Astrid Berges-Frisbey je
taktilna, emotivna i zavodljiva i uloga Sofi joj leži savršeno.
Steven Yeung je više nego pristojan kao Ianov i Karenin kolega.
U
konačnici, I Origins je dobar, zanimljiv i gledljiv film,
pažljivo osmišljen i realizovan. Nije to film koji ostavlja bez
daha, ali velike teme znalački balansira sa sudbinama svojih likova.
Nešto pojednostavljenja je normalno za očekivati, kao i neka
tipična filmska rešenja. Ono što osvežava je odsustvo popovanja i
intelektualne onanije. I Origins je veoma fluidan i gledljiv
film koji zanimljivoj temi prilazi na pravi način. Zaslužio je moju
preporuku.
Одличан филм...чиста Осмица
ReplyDeleteOdlicna recenzija i film 9+
ReplyDelete