2017.
režija:
Alex de la Iglesia
scenario:
Jose Guerricaechevaria, Alex de la Iglesia
uloge:
Mario Casas, Blanca Suarez, Carmen Machi, Jaime Ordonez, Terele
Pavez, Alejandro Awada, Jose Sacristan, Secun de la Rosa, Joaquin
Climent
Sunčano
madridsko jutro. Užurbani, gužvoviti trg. Devojka manekenskog
izgleda (Suarez) razgovara preko mobitela o neuspešnom sastanku od
prošle noći. Starija gospođa (Machi) uzima voće na veresiju od
pijačnog prodavca. Beskućnik (Ordonez) izgovara nepovezane
religijske sintagme i svađa se urlajući. Svi oni ulaze u obližnji
bar.
Barom
suvereno gospodari vlasnica (Pavez) uz pomoć svog šeprtljavog
radnika (Awada). Gosti piju jutarnje kafe ili jedu sendviče. Jedan
od njih je bradati hipster (Casas) za kompjuterom. Tu su i dvojica
sredovečnih muškaraca koji na prvi pogled izgledaju poslovno, ali
jednako tako mogu biti i policajci i kriminalci i špijuni. Neko se
zaključao u toalet sa aktovkom. Devojka šarmira radnika da joj
iskopa punjač za iPhone, starija gospođa seda za kockarski automat,
a beskućnik dobija besplatno piće samo da se skloni sa strane, ne
bulazni i ne tera goste.
Jedan
od gostiju izlazi i biva ustreljen ispred samih vrata. Trg se prazni.
Drugi čovek izlazi da mu pomogne i on isto tako biva ustreljen. Je
li reč o terorističkom napadu? Poludelom snajperisti? Ili pucnji
dolaze iz našeg naslovnog, bezimenog bara? Ima li to veze sa čovekom
u toaletu i misterioznim sadržajem njegove aktovke? Ubrzo celo
okruženje biva odsečeno. Vesti na televiziji prvo kasne, onda
postaju nejasne i na kraju lažne i manipulativne. Hoće li se bar i
njegovi gosti naći pod napadom vanjske sile ili će im glave doći
unutrašnja trvenja?
Dobrodošli
u magični filmski svet Alexa de la Iglesije, onaj koji sa jedne
strane nudi čistu žanrovsku zabavu na liniji napetog trilera
preživljavanja i horora groze više nego jeze, a sa druge kontekst
savremene Španjolske i Evrope pod stalnom pretnjom ekstremističkog
terorizma koji može voditi u državni teror. Dok žanrovska mehanika
jednostavno radi zbog širokim potezima skiciranih tipskih likova na
koje smo navikli iz pera autora i njegovog stalnog ko-scenariste,
jednostavne psihologije i napetog tempa, ona je samo obloga zbog koje
ćemo bez problema progutati film. U nekim od prethodnih filmova, na
primer Las brujas de Zugarramurdi (2013), de la Iglesia je
uspeo zabrljati mehaniku, razvući film i okrenuti ga američkim
žanrovskim šablonima u suštini neprimenjivim u kontekstu koji je
autor postavio. Ovde to nije slučaj, El bar je brzopotezan
film koji se gleda u dahu i koji tempom vešto prikriva tipskost i
skiciranost glede likova i situacija.
Dosta
više materijala za raspravu ima kontekst i tu de la Iglesia ima
sreće u sveopštoj nesreći današnjeg vremena da upravo njega
savršeno pogađa. U vreme “alternativnih činjenica” religiozni
alko-beskućnici možda deluju kao proroci nove apokalipse. U vreme
posle Charlie Hebdoa i Batlacana u Parizu, te kamiona-bombe u Berlinu
(gde je El bar imao svetsku premijeru), terorizam postaje i
ostaje misao negde u dubini malog mozga i razlog za strah iz dana u
dan. Autor će tu pokušati ubrati i lake komičarske poene
poigravajući se sa konceptima bradatog hipstera i bradatog Arapina u
glavama sluđenih sredovečnih ljudi i to će imati nešto za de la
Iglesiju očekivanog, infantilno smešnog efekta. A i za
preživljavanje imamo ključ: dok ide – svi zajedno, a kasnije –
svako za sebe.
No comments:
Post a Comment