Tekst je originalno pročitan u emisiji Filmoskop na trećem radijskom programu HRT-a. Dostupan je na linku: ovde, a ovde kao autor prenosim u integralnom obliku i na hrvatskom standardu jezika. HRT zadržava sva prava, kopiranje je zabranjeno, tekst je postavljen isključivo u neprofitne svrhe.
U posljednjih nekoliko godina svjedoci smo još jednog trenda u
filmskoj industriji. Filmska godina isparcelirana je na različite
sezone u kojima Hollywood pažljivo plasira točno određeni tip
filma imajući u fokusu maksimum profita. Tako se potencijalno
najveći “blockbusteri” plasiraju ljeti, “oscarovski” filmovi
u poznu jesen, restlovi i filmovi sa Markom Wahlbergom u siječnju, a
romantične komedije oko Valentinova. Čini se da je i posljednja za
sve slobodna sezona, proljetna, dobila svoj željeni tip filma –
obiteljsku dramu sa fantazijskim i religijskim pod-tonovima. Nije ni
to tek tako, imajmo u vidu Uskrs kao blagdan koji nam kuca na vrata,
kao i kroz povijest jedva sakupljenu kolekciju uskršnjih filmova.
“Inspirativne” religiozne drame su možda rješenje za probleme
kako kalendara filmske industrije, tako i kulture praznovanja. Takvih
filmova bilo je i ranije, ali je njihov medij primarno bila
televizija, i to kabelski kanali, što je impliciralo njihov budžet,
produkcijske vrijednosti, pa i sastav glumačke postave. Zato
vjerojatno nisu bili na radaru filmske publike i kritike, osim one
striktno religiozne. Međutim, sa zapanjujućim financijskim
uspjesima filmova Heaven is for Real (2014) i Miracles from
Heaven (2016), uprkos uglavnom vrlo negativnim kritikama, bilo je
pitanje godine kada će Hollywood pronaći svoj novi zlatni rudnik.
Spomenuti filmovi su, istini za volju, većinu svoje zarade ostvarili
na specijalnim, crkvenim projekcijama, a ne u kinu, ali privući
takvu po pravilu zahvalnu publiku sačinjenu od roditelja i djece
različitih uzrasta sa neutaživim željama za kokicama i gaziranim
pićima nije predstavljao veliki izazov za hollywoodske magove
filmske promidžbe.
Producenti u slučaju Kolibe nisu ništa prepuštali slučaju:
kao izvorni materijal poslužio je istoimeni književni “bestseller”
Williama P. Younga prodan u više desetaka milijuna primjeraka,
okupljen je scenaristički tim u kojem je bilo mjesta za veterana
Jona Fusca, za debitanta Andrewa Lanhama, kao i za autora vrlo
zapaženog neovisnog filma Short Term 12 (2012) Destina
Daniela Crettona, a režija je povjerena Britancu Stuartu Hazeldineu,
autoru zanimljivog Ispita (2008). Snimano je u Kanadi, u
Britanskoj Kolumbiji koja se već etablirala kao zgodna alternativa
za američke lokacije. I glumci u nosećim ulogama dolaze iz
relativno visokih ešalona. Koliba u svakom slučaju izgleda
kao profesionalno urađen film.
Mack Phillips kojeg igra Sam Worthington, pristojan čovjek, dobar
kršćanin i otac, vodi sa svojom obitelji bogougodan život sve dok
njegova najmlađa kćerka Missy ne bude oteta i kasnije ubijena od
strane serijskog ubojice. Sve se odigralo u naslovnoj kolibi u
planinama i Mack se od tada promijenio u odnosu sa suprugom i
preostalo dvoje djece, ali je izgubio i vjeru u Boga. Sve dok mu se
jednog dana u poštanskom sandučiću ne ukaže poruka od nekoga
potpisanog sa “Papa” (odnosno, Tata, kako njegovi ukućani zovu
Boga) da se pojavi u istoj toj kolibi. Ispostavlja se da ga Bog tamo
uistinu čeka, i to u formi cijelog Svetog Trojstva, doduše ne onako
kako ga se obično predstavlja. Umjesto Oca imamo Majku (igra ju
Octavia Spencer), Sin je relaksirani stolar bliskoistočnih crta lica
(Avraham Aviv Alush), a Sveti Duh je energična Japanka (Sumire
Matsubara). Svi će mu oni, ali i još neki pojavni oblici Boga,
pomoći da se pomiri sam sa sobom prije nego li se vrati Tvorcu.
Poigravanje sa predstavljanjem Svetog Trojstva nije ništa novo, a
ovdje se čak ne može ni nazvati radikalnim. Ipak, kada je riječ o
Ocu, odnosno Majci, upravo će to poigravanje sa uobičajenom zamisli
dovesti do prilično uspjelog humornog momenta, dok će se po pitanju
Sina podići kontroverze bez obzira što ga i Biblija opisuje na taj
način. Spiritualnost Svetog Duha ne odlazi dalje od dobro poznatog
“New Age”-a, i to je možda čak i najveći problem Kolibe.
I pored svoje tematike, taj film nije i ne može biti religijsko
iskustvo, već prilično sigurna konfekcija.
Na planu priče i njenog vođenja, Koliba djeluje kao
apsolutni nered. U formatu od preko dva sata svakako je preduga i
prespora bez ikakvog opravdanja, a događaji se redaju gotovo
slučajno i bez odgovarajućih dinamičkih akcenata, pa je film u
konačnici i dosadan. Ne samo da spiritualno putovanje nema dovoljno
težine, nego se nigdje nakon samog početka ne bavi junakovom ne baš
svijetlom prošlošću, a koju ni Otac/Majka, ni Sin, a ni Sveti Duh
ne bi tek tako ostavili po strani, pa se postavlja pitanje zašto se
uopće pominje patricid na početku. I potencijalno zanimljiv
pod-zaplet sa serijskim ubojicom biva vrlo brzo napušten i ne
razvija se dalje. Također, ni narator nije naročito potreban i
svrsishodan, a činjenica da je sveznajući, te da zna ono što će
Mack tek otkriti, u solidnoj se mjeri kosi sa zdravom logikom.
Iako se scenaristima mora odati priznanje za balans između
elementarne duhovitosti i poštovanja prema religijskim autoritetima
u pisanju dijaloga, te za hrabrost da se uopće nečeg takvog late,
mora im se zamjeriti vrlo slaba karakterizacija likova, božanskih i
ljudskih, koji svi ostaju u najboljem slučaju dvodimenzinalni,
funkcionalni eventualno u kontekstu filma i nezamislivi izvan njega.
To će svoj danak uzeti i na glumačkim ostvarenjima, a jedino će
Octavia Spencer svojem liku dodati malo improvizacijskog štiha.
Koliba će tako ispuniti svoje financijske ciljeve, kao što
već je, a o umjetničkim, ako ih je i bilo, ne vrijedi ni govoriti.
No comments:
Post a Comment