2016.
režija:
Warren Beatty
scenario:
Warren Beatty, Bo Goldman
uloge:
Warren Beatty, Alden Ehrenreich, Lily Collins, Matthew Broderick,
Martin Sheen, Candice Bergen, Annette Bening, Paul Sorvino, Alec
Baldwin, Taissa Farmiga, Ed Harris, Steve Coogan, Haley Bennett
Ponekad
imam problem da uopšte zauzmem stav o nekom delu. Recimo kada njegov
meandrirajući sadržaj i ne baš briljantan kvalitet izrade stoje u
oprečnom odnosu sa okolnostima i sa ljudima koji su ga napravili, a
za koje gajim neizmerno poštovanje. Film Rules Don’t Apply
mi se nije svideo, čak ga smatram izuzetno aljkavim, ali imam
apsolutno razumevanje Warrenna Beattyja i za sve ono što je kao
glumac, producent i reditelj postigao, a to je mnogo: rizikujući
svoj novac i ugled je pokrenuo Novi Hollywood sa Bonnie &
Clyde, da bi na njegovom kraju sa Reds
producentsko-političkoj konzervativnoj rekonkvisti pokazao srednji
prst i demonstrirao da se “TV liberali” neće povući bez borbe.
Zapravo, bilo bi najlakše Rules Don’t Apply otpisati kao
staračku taštinu svojstvenu za testamentarna dela, ali ni to ne bi
bila istina, jer je ipak reč o projektu u koji je Beatty uložio
svoju strast, energiju i nemalu količinu vremena.
U
pitanju je, da tako kažem, fikcionalizirana biografija Howarda
Hughesa, magnata, naslednika velikog novca, legendarnog filmaša i
pionira moderne avijacije kasnijim generacijama najpoznatijeg po
svojoj ekscentričnosti i incidentima poput višegodišnjeg
neizlaženja iz kino-sobe, nepojavljivanja u javnosti, opsesije
određenom vrstom sladoleda i serijskim kršenjem ugovora sa
poslovnim partnerima. Beattyjev film pokriva period kraja 50-ih i
početka 60-ih godina, pun je namernih istorijskih grešaka od kojih
je najveća potpuno izmišljeni centralni ljubavni trougao koji
uključuje sada već skoro potpuno poludelog Hughesa (Beatty),
njegovog vozača i saradnika Franka Forbesa (Ehrenreich) i jednu od
Hughesovih (odnosno RKO-ovih) glumica na ugovoru, Marlu Mabrey
(Collins). Uostalom, film i počinje verovatno lažnim Hughesovim
citatom kako ne treba proveravati zanimljive činjenice. (Citat bi za
moj ukus više pasao Hunteru S. Thompsonu, pioniru “gonzo”
novinarstva, ali nije nezamislivo da bi ludi Hughes izgovorio tako
nešto.)
Paradoksalno,
Hughesovo ludilo i ekscentričnost su efikasniji u prvoj trećini
filma dok ga i ne vidimo na ekranu, pa možemo svašta projecirati u
tom smeru. Jednom kada se Hughes pojavi, magija se gubi. Beatty ga
igra savršeno, pisao ga je mesnato za sebe i jasno je da iz prve
ruke zna brojne anegdote iz onovremenog Hollywooda, ali kakav je u
konačnici taj skriveni ludi genije kad nam je tu pred očima.
Čini
se da Beatty nije imao pojma šta bi sa filmom, osim da odigra svoju
možda poslednju sjajnu ulogu (bez obzira što su se istim čovekom
na delimično sličan način bavili Martin Scorsese kao reditelj i
Leonardo DiCaprio kao glumac) pa je u njega natrpao sve što se i
inače vezuje za autorov lik i delo. Ima tu i takmičenja u
nadvikivanju među likovima koji su uglavnom sama sebi svrha, i
natruha političke provokacije i satire hollywoodskog solipsizma već
viđene u filmu Shampoo Halla Ashbyja za koji je Beatty
napisao scenario i u njemu odigrao glavnu ulogu i koječega drugog.
Na
koncu, ma koliko bizaran i neujednačen bio, Rules Don’t Apply
nije nijednog trenutka dosadan film. Nije to zbog Beattyjeve režije,
koja je u suštini šablonska i dosadnjikava (ako se izuzmu filteri
na kamerama koji simuliraju onovremenu fotografiju), nego zbog
impozantne liste glumaca u sporednim i epizodnim ulogama. Neki od tih
ljudi su možda u svojoj glumačkoj karijeri imali i više uloga nego
Beatty, ali su svejedno ispoštovali njegovu veličinu i njegovu
viziju. Jedna od najznačajnijih hollywoodskih ličnosti ikada ima
prava na kiks, pa čak i kad snima film o još jednoj od
najznačajnijih hollywoodskih ličnosti ikada.
No comments:
Post a Comment