kritika originalno objavljena u DOP-u
Otkad
je demokratije, debatiramo koliko ćemo se od apsoluta slobode odreći
u korist autoriteta ne bi li se osećali sigurnima u svojoj
zajednici. Sa pojavom Međumrežja to se pitanje dodatno usložnilo:
koja je idealna mera između komfora i umreženosti s jedne strane
(ne bi li bilo fantastično da imamo sve na jednom mestu: druženje,
obaveze, finansije, političku i društvenu aktivnost) i privatnosti
s druge strane (jer se neke stvari, recimo telesne funkcije, ne
pokazuju javno).
Takođe,
otkad je Internet postao delom našeg života, na filmu se poteže
pitanje zloupotreba ili makar monetizacije poverljivih ličnih
podataka i totalitarnih tendencija pojedinih kompanija / institucija
nastalih na Mreži, kao i mogućnosti potpune ovisnosti o komadu
tehnologije i pretnje dehumanizacije usled te ovisnosti, još od The
Net, pa do Disconnect i dalje. Komedije akcenat stavljaju
na generacijske razlike između starijih koji ne kuže i mlađih koji
kuže sve te touch-screen ekrančiće. Trileri nabijaju paranoju od
sistema ili odmetnika koji nam uz pomoć tehnologije mogu nauditi.
Drame, pak, postavljaju filozofska i pseudo-filozofska pitanja o
privatnosti, ovisnosti, otuđenosti, komunikaciji i svemu što već
vezujemo za taj kvantni skok u tehnologiji. The Circle u tom
pogledu samo nastavlja trend pokušavajući da uhvati sva tri
žanrovska pristupa.
Premisa
je zapravo inteligentna: naslovna kompanija koja je kombinacija radne
/ životne etike i sveobuhvatnosti Google-a i ozbiljnosti u držanju
/ verodostojnosti ličnih podataka kakvu gaji Facebook pokušava da
ovlada svim sferama javnog i privatnog života. Super je što nečija
tehnologija pomaže policiji da lovi zločince, doktorima da prate
stanje pacijenta u realnom vremenu, a službama za pomoć da tačno
znaju ko je i gde u nevolji, ali tu se postavlja pitanje privatnosti
i prava na izbor hoćemo li u tome učestvovati. Kao i uvek, kada
mnogo toga ovisi o ljudskom faktoru i niskim strastima, utopija
dostupnosti saznanja o svemu vrlo se lako pretvara u distopiju
proganjanja i osuđivanja.
Šteta
je, međutim, što The Circle na polje rasprave ne donosi neke
naročito nove ideje niti one koje ima razrađuje na uverljiv i
mislećem biću ugodan način. Umesto toga, imamo film koji teško
uhvatiti za glavu i za rep, žanrovski svrstati ili uzeti ozbiljno u
bilo kom pogledu, kojem je moguće naći na tone zamerki čak i kad
niste dežurno zakeralo ili filmski kritičar, čija mehanika ni u
jednom trenutku ne radi i koji, sve u svemu, često deluje zbrzano i
proizvoljno, pa postaje najveća noćna mora svoje junakinje:
nerealizirani potencijal.
O
radnji ne valja tupiti, dosta toga je zbrkano na malo prostora, pa je
opasnost od spoilera ogromna. Valja reći samo da je naša
protagonistkinja Mae Holland koju igra Emma Watson nova
zaposlenica kompanije koja sticajem okolnosti kreće stazom
vrtoglavog uspona da bi spoznala da nije sve onako divno i krasno
kako osnivač i guru kompanije Eamon Bailey (Tom Hanks u
varijaciji na temu Stevea Jobsa) tvrdi. Obrada inače standardne
priče je takva da se provlači kroz različite žanrovske ključeve
koji nikada u potpunosti ne rade, pa sve deluje krajnje nespretno i
nesretno. U domenu komedije, dolazimo do “deadpan” apsurda često
bez humorne poante, za triler nema dovoljno napetosti jer sve deluje
naivno, blesavo i smešno, a za dramu nema dovoljno dubine ni u
razmatranju teme, ni u karakterizaciji likova, a ni u njihovim
međusobnim odnosima.
Prvi
i osnovni problem može biti dosta grub transfer iz forme romana na
tragu Orwellove 1984. prilagođene novom vremenu u formu
filma. Iz toga slede i određeni zakoni ekonomike u prikazivanju, pa
se u transferu romana od 500-ak strana na film pristojnog trajanja od
110 minuta gubi i kompleksnost ideja, kao i likova i njihove
motivacije.
To u
nezgodan položaj dovodi glumce. Emma Watson se iz petnih žila
trudi da deluje čas mesijanski nadahnuto, čas zabrinuto bez neke
realne osnove. Tom Hanks koristi svoj šarm da ispliva iz lika
koji je bazično napisan kao imitacija, a komičar Oswalt Patton
je zarobljen sa likom su-osnivača i gospodara iz senke, pa je,
umesto da bude strašan, više smešan kao recimo Bujanec.
U celoj podeli uloga najgore je prošao Ellar
Coltrane koji je pred našim očima odrastao u Boyhoodu
kao Emmicin karikaturalno tehnofobni bivši dečko. Neku težinu,
međutim, unosi Bill Paxton u svojoj poslednjoj filmskoj ulozi
kao njen bolesni otac.
Ključ
problema se možda skriva i u izboru reditelja. James Ponsoldt
je svoje ime izgradio kao autor diskretnih indie drama: sa Smashed
je pogodio kolotečinu ovisnosti u centar, sa The Spectacular Now
je isto učinio sa tinejdžerskim pogledom na svet, dok The End of
the Tour graniči sa remek-delom. On je uvek znao da izabere,
prilagodi ili napiše scenario koji će sa lakoćom režirati, kao i
da privuče glumce koji najviše odgovaraju likovima, bilo to
očekivano ili ne. Ovde mu ne leži niti ton “priče veće od
života”, niti žanrovski okviri, niti scenario koji pati od viška
ega romanopisca Davea Eggersa koji i pored iskustva na filmu
šlepa izuzetno teatralne replike u dijalozima. Je li to Ponsoldt
odradio režiju za honorar, sprema li transfer u višu, hollywoodsku
ligu ili je ovo kraj jedne časne karijere – vreme će pokazati.
Možda već kod narednog filma. Naravno, ukoliko korporacija
Facebook-Google dotle ne uspostavi monopol i na tom planu ljudske
delatnosti.
No comments:
Post a Comment