2016.
režija:
Henry Joost, Ariel Schulman
scenario:
Barbara Marshall, Christopher Landon
uloge:
Sofia Black-D’Elia, Analeigh Tipton, Travis Tope, Michael Kelly,
Colson Baker
Crvni
grip napada svet i stiže u ušuškanu kalifornijsku suburbanu
zajednicu. Jajašca ulaze u organizam dodirom na kožu ili
inhalacijom, formiraju se u crve-parazite koji prvo iscrpljuju, pa
onda preuzimaju žrtvu koja postaje besvesna mašina za ubijanje tipa
zombi. Nakon nekoliko zabeleženih slučajeva, vojska proglašava
naselje za karantin sa strogim pravilima ponašanja. Dve
srednjoškolke odvojene od oca i majke, buntovnički nastrojena
Stacey (Tipton) koja fura imidž zločeste devojke i introvertnija,
naivnija Emma (Black-D’Elia) moraju da se izbore sa iskušenjima da
zajebu sve i zabavljaju se do kraja sveta, onda sa opasnostima virusa
koji ubija njihove komšije, a na kraju i da odluče između
lojalnosti jedna drugoj i imperativa preživljavanja.
Viral
je novi film rediteljskog dvojca Henry Joost – Ariel Schulman koji
je široj publici poznat po pritupastom kino-hitiću Nerve
koji je video relativno široku distribuciju u režiji kuće
Lionsgate. Za razliku od bedaste plašilice za naivne Nerve,
Viral ne samo da je u bioskope izbačen žurno i kratko pre
DVD i VOD distribucije (argument da je to ipak respektabilno tržište
kvantitativno i kvalitativno na nivou bioskopskog me nije sasvim
ubedio), nego je zapravo zanimljiv komad filma koji ima nešto za
reći, pa makar to bila puka varijacija na temu opšteprihvaćenih
klišea tinejdžerskih i filmova o zarazi.
Prvo
i osnovno, za američki horor, Viral je revolucionaran u
tretmanu porodice kao nečeg nebitnog umesto kao osnovne ćelije
društva i stožera opstanka u krizi. U prilog tome govori da majku
niti ne vidimo kroz ceo film jer odlaže povratak sa poslovnog puta,
otac (Kelly) konačno odlazi da je pokupi sa aerodroma iako i sam
daje nagoveštaje da im je brak u krizi i praktički nestaje iz filma
kao relevantan faktor, a (SPOILER!) Emma može
preživeti jedino ako ubije obolelu Stacey ili je makar prestane po
svaku cenu spasavati i šlepati sa sobom. To što Stacey okleva da
napadne sestru nije nikakva rehabilitacija porodičnih vrednosti, već
elementarna mera balansa. (KRAJ SPOILERA!)
Druga
stvar je balans i u inače osetljivim tinejdžerskim pitanjima,
odnosno njihovom tretmanu. Logično, lakomislenija Stacey će naći
odgovarajuće blesavog dečka (Colson Baker poznatiji pod umetničkim
imenom Machine Gun Kelly), dapače neodgovornu budaletinu koja hoda
na štakama, ne zna sročiti suvislu rečenicu i sve vreme se
zajebava. Emma će se, pak, zagledati u pristojnog dečka iz
komšiluka, Evana (Tope). Likovi, međutim, nisu karikature svojih
osobina: čini se da je Stacey jasno da je retard samo privremeno
rešenje za nerviranje okoline, retardu je jasno da će njegova
budalasta slava kratko trajati, pa uživa dok može, Emma je možda
dobra, ali nije mutava, a njen pristojni Evan nije nikakav
super-junak, već jednostavno pristojno ljudsko biće koje postupa po
svojoj savesti.
Takođe,
tretman virusne infekcije koja može uništiti čovečanstvo vešto
balansira između makro i mikro-nivoa. Globalna panika nije
prenaglašena kao u većini filmova sa tom tematikom, ali je vidimo u
vestima (imamo čak i umontiran klip Obame koji govori o
mini-epidemiji ebole 2014. godine u Americi), u procedurama poput
vojske koja patrolira i obaveštenjima, a pri kraju filma možemo
videti i posledice takvog postupanja. Centar našeg zbivanja su
sestre i njihova međusobna dinamika, te njihova zajednička dinamika
sa okruženjem. Jasne su nam njihove emocije i strahovi, kao što nam
je jasno da su njih dve same u tome, same svaka za sebe i same u
kući, uslovno rečeno. Takođe, film odlazi još dalje, pa nam
eksplicitno prikazuje napade bolesti, odnosno crva, dakle upoznati
smo sa pojedinostima o njemu, što filmu dodaje “body horror”
dimenziju.
Naravno,
film će svojim tokom upasti u sijaset opštih mesta i nelogičnosti,
ali i to je rizik koji se mora pretrpeti. Valjalo bi naglasiti da je
Viral osim prilično jedinstvene “no bullshit” perspektive
na svakom polju solidno urađen film, od glume uglavnom mladih i ne
baš afirmiranih glumaca, preko kamere koja pomoću palete letnjih
boja stvara dojmljivu atmosferu, pa sve do efekata maske i šminke u
onim eksplicitnijim scenama. Iako nije spektakularan, Viral
ipak zaslužuje preporuku.
No comments:
Post a Comment