2016.
režija:
Ian Olds
scenario:
Ian Olds, Paul Felten
uloge:
Dominic Rains, Melissa Leo, James Franco, Rachel Brosnahan, Thomas
Jay Ryan, James Oliver Wheatley
Ponekad
baš intenzivno navijam za neki film i iz sveg srca želim da bude
dobar ili makar da mi se svidi. Uglavnom jer ga smatram potencijalno
važnim. U tom smislu, priča o novinaru izbeglom iz Afganistana koji
u naizgled mirnom, ruralnom kalifornijskom gradiću otkrije
monstruozne kriminalne radnje ispod površine obećava mnogo toga.
Uostalom, spoj socijalne drame i “backwoods noira” nije čudna
kombinacija, za početak eto ga Winter’s Bone, jedan od
najboljih filmova trenutne dekade. Sa žaljenjem moram prijaviti da
me je Burn Country, igrani prvenac autora zapaženih
dokumentaraca Iana Oldsa, razočarao.
Prvo
i osnovno, Olds u svom igranom prvencu ne uspeva ni da uhvati neki
konzistentan ton. Na početku imamo socijalnu dramu na tragu
zapažanja da nekome ko dolazi iz društva opsednutog čašću kao
što je protagonista Osman (Rains) ljigavština ispod površine
pristojnosti može biti jednako traumatična kao što je njegovom
američkom prijatelju, novinaru (Wheatley) za kojeg je radio kao
“fixer”, odnosno “katica za sve”, to ratom pocepani
Afganistan gde se konstantno nalazi između čekića i nakovnja,
odnosno vazdušnih udara i talibanskih napada. Međutim, ta se
socijalna drama trapavo i skoro uvredljivo meša sa komedijom apsurda
u kojoj se došljak divi oslobođenosti loše, pseudo-avangardne
pozorišne predstave i na prečac se sprijateljuje sa likom kojem na
čelu ne piše samo “budala”, nego i “nevolja” (Franco). Kao
dodatak tome imamo i “cocktease” ljubavnu priču sa “umetnicom”
(Brosnahan) i egzistencijalnu dramu oličenu u dugim kadrovima
blejanja u prazno, odnosno u more i nebo u sivo-zimskim tonovima.
Stvar se ne popravlja ni kad sve skrene u smeru trilera i misterije
koji opet izgledaju kao da su drpljeni direktno iz žvrljotina
Cormaca McCarthyja koje je pisac odbacio.
Problem
sa tim je apsolutna nemogućnost da se uspostavi i ispostavi, a kamo
li obradi, neka važna tema. Važnih tema ima i Olds ih podigrava,
ali nikad se ne dižu na nivo iznad bazične ideje. A u toj bujici
ideja, ne mogu se oteti dojmu da bi film bolje izgledao kada bi ih
polako i dosledno razvijao, verovatno u formi jednosezonske
televizijske serije jer milje naprosto ima taj šmek. Ovako, sa
svojih 100 i kusur minuta trajanja, Burn Country izgleda kao
nevešto sklepan film iz nekog obimnijeg materijala.
Razlog
tome može biti Oldsovo dokumentarističko poreklo i za tu branšu
tipičan način rada da se uvek snimi više materijala nego što ga
se može upotrebiti, ali to nije jedini razlog. Znajući Oldsov
“background” u svojstvu montažera na igranim filmovima, te za
koga je i na čemu radio (bili su to oni ludački pokušaji Jamesa
Franca da ponudi novo čitanje američkih literarnih klasika), za
posumnjati je da mu se jedan od glumaca (koji je, uzgrad budi rečeno,
potpuno fulao svoj lik i zapravo više nosio periku i pokušavao da
isfura ekscentričnost) umešao i u priču i u režiju. Burn
Country se stoga može posmatrati kao još jedan neuspeli film iz
opusa hiperaktivnog, ali limitirano talentiranog Jamesa Franca.
Opet,
nije sve za baciti, niti bi Olds morao da po svaku cenu batali igrane
filmove. Melissa Leo je, recimo, očekivano sjajna u svom tipičnom
spoju čvrstine i mekane čovečnosti kao Osmanova stanodavka, majka
njegovog najboljeg prijatelja i najiskusnija policajka u kraju.
Takođe, vizuelni identitet koji deluje kao spoj dokumentarca sa lica
mesta, američkog nezavisnog igranog filma i evropskog arthouse filma
na socijalnu temu je potpuno uspeo sa svojim prirodnim bojama,
kamerom iz ruke i čestim snimanjem preko ramena likova. Pa ni teme
koje Olds kroz Burn Country nisu trivijalne, samo su
inflatorne i nerazvijene. Da je bilo sreće, ovo bi bio bolji film.
No comments:
Post a Comment