2016.
režija:
Mattie Do
scenario:
Christopher Larsen
uloge:
Amphaiphun Phommapunya, Vilouna Phetmany, Tambert Tuisk, Manivanh
Boulom, Yannawoutthi Chanthalugsy
Jedna
od divota filmskih festivala i revija je to što nas upoznaju sa
nečim što smatramo kompletnom egzotikom. Kada je reč o Slash Film
Festivalu čija se asimetrično kraća prva, revijalna polovina
upravo završila u Beču („prava stvar” se događa najesen), to
su žanrovski filmovi najrazličitijih mogućih pozadina. Na primer,
eto nama arthouse horora nastalog u laosko-francusko-estonskoj
koprodukciji autorice Mattie Do za koju je internacionalna karijera
gotovo izvesna.
Njen
pristup hororu je ženski nežan i promišljen, bez besmislenih
prepada i slepog držanja žanrovskih mehanika. Ona horor momente
polako uvodi i koristi ih kao stilsku figuru za ono što je odabrala
kao bazičnu temu svog stvaralaštva: život u Laosu, upadljive
klasne razlike između sela i grada i breme kolonijalizma koje mahom
siromašni stanovnici te zemlje osećaju egzistencijalno, a
malobrojni situirani na jednom kulturološkom nivou. Dearest
Sister je njen drugi dugometražni film, a svojih kratkim
filmovima i prvencem Chanthaly je već privukla pažnju
globalne žanrovsko-festivalske publike.
Naša
junakinja je Nok (zvezda prethodnog autoričinog filma Amphaiphun
Phommapunya), devojka sa sela koja odlazi u prestonicu kako bi u kući
svoje dalje rođake Ane (Vilouna Phetmany) radila kao njena osobna
asistentkinja. Naime, Ana se bogato udala za Estonca Jakoba (Tambert
Tuisk) koji u Laosu razvija sumnjivi biznis kao preduzimač za UN
agencije i u svojoj vili ima već sluškinju i vrtlara, ali joj je
Nok potrebna iz razloga što Ana rapidno gubi vid i nema poverenja ni
u koga. Gubitak vida dolazi sa vizijama duhova koji diktiraju brojeve
koji Ani ništa ne znače, ali mogu značiti Nok.
Sad,
Anin život će se uskoro pretvoriti u pakao pošto Jakob stalno
putuje, a i obruč istražnih organa se steže oko njegovog posla,
kućna posluga stalno balansira između suptilne iznude i pretnje
pobunom, a ni Nok se ne ponaša onako kako bi se zahvalna dalja
rođaka sa sela morala (štedeti svaki novčić od crkavice i slati
ga svojima doma), već pokušava da se probije u višu klasu. Sukobi
su, dakle, neizbežni, a savezništva između strana će se sklapati
i razvrgavati bez ikakvog koncepta lojalnosti.
Snimljen
fluidnom kamerom debitanta Marta Ratasseppa i ritmično montiran, uz
originalnu muziku Stena Šeripova koja nabija jezu, Dearest Sister
je film koji efikasno gradi atmosferu i vrlo sugestivno nam pokazuje
kako se njegovi likovi osećaju. Tako možemo imati saosećanja za
Nok koja vrlo brzo prevladava svoju seosku naivnost i počinje da
traži prečice (u kojima Mattie Do ponekad suviše igra na zicere),
ali i za Anu koja usled svog hendikepa postaje laka meta u nasilnom
društvu, te za poslugu koja potlačena čeka svojih pet minuta
slatke osvete, pa čak i za Jakoba koji je žrtva i svojih loših
procena, ali i obrnutog rasizma u sredini koja ga percipira kao vreću
s novcem.
Uz
socijalni momenat, pogođen je i horor na osvežavajuće suptilan
način, sa mnogo više atmosfere i iščekivanja nego nekakve akcije.
Problem, međutim, nastaje u tome što različite ideje nekako ne
konvergiraju prirodno, nego ih autorica sklapa gotovo proizvoljno,
tako da Dearest Sister u konačnici deluje kao „mnogo hteli,
mnogo započeli” tip festivalskog filma koji pokušava da spoji i
art house i žanrovski pristup, ili, ako ćemo biti optimistični,
kao rad nekoga ko je na korak od toga da ispeče zanat.
No comments:
Post a Comment