Tekst je originalno pročitan u emisiji Filmoskop na trećem radijskom programu HRT-a. Dostupan je na linku: ovde, a ovde kao autor prenosim u integralnom obliku i na hrvatskom standardu jezika. HRT zadržava sva prava, kopiranje je zabranjeno, tekst je postavljen isključivo u neprofitne svrhe.
Nije nikakva tajna da kino-dvorane iz godine u godinu imaju sve manje
posjetitelja, te da su na udaru prije svega gradska kina sa po jednom
ili dvije dvorane koja ne mogu preživeti bez ozbiljnih dotacija.
Razumljivo, kino više nije jedina zabava ili makar jedna od
rijetkih, što je bio slučaj prije nekoliko desetljeća, te se sada
mora boriti sa nelojalnom konkurencijom kabelske televizije,
interneta, video-igrica i koječega. Dio problema je svakako i
piraterija, a gradska kina se moraju nositi i sa multipleksima po
trgovačkim centrima i njihovom vizijom “wholesale” zabave za
cijelu obitelj sa okusom kokica, čipsa, sladoleda i gaziranih pića.
Međutim, strategija za preživljavanje ima, od dotacija iz gradskih
ili državnih proračuna do stvaranja specifične kino-kulture gdje
odlazak na film postaje bezmalo elitni događaj, gdje je projekcija
“zalivena” probranim pićem i propraćena debatom. Tako barem
važi na zapadu, dok se na istoku Europe u jednadžbi pojavljuju i
drugi faktori. Jedan od značajnijih je privatizacija i logika kina
kao poslovnog prostora, pa su se nekadašnje dvorane po pravilu na
atraktivnim lokacijama u centru većih gradova pretvarale u kafiće,
klubove, diskoteke, restorane, kockarnice, prodavaonice i druge
objekte sa ne-filmskim sadržajem, a one koje nisu bile prodane
naprosto su prepuštene zubu vremena, zastarjevanju tehnologije, te
stoga slabijim mogućnostima za praćenje repertoara i gubitku
interesa publike. Digitalizacija može riješiti dio problema, ali
obnova dvorane ili same zgrade, grijanje i ostali minimum normalnog
funkcioniranja zahtjevaju stalni priliv sredstava. Same ulaznice nisu
dovoljne, a gradskih ili državnih sredstava često usfali, kao i
volje.
Upravo takva nesretna sudbina tavorenja i propadanja je bila
namenjena kinu Dacia Panoramic u rumunjskom gradu Piatra Neamţ,
oglednom primjeru i u neku ruku junaku filma Cinema, mon amour
Alexandrua Belca. Troškova je previše, sredstava malo, ali tu na
scenu stupa drugi, ljudski junak filma u obliku Victora Puricea,
kino-operatera i ravnatelja te oronule ustanove koji odbija da se
preda sveopćoj nebrizi i lošem upravljanju, već se bori za
očuvanje prikazivačke djelatnosti u svom kinu. To će ponekad
značiti dovijanje, iznošenje i unošenje grijalica i davanje deka i
toplog čaja gledateljima. Sličnu će fleksibilnost pokazati i u
programskom smislu: ponekad će program posjetitelji sami birati,
ulazit će po dvoje na jednu ulaznicu, a Victor je “izumiranje”
35-mm trake “premostio” nabavkom blu-ray projektora kućne
kvalitete i puštanjem ponekad legalnih, ponekad piratskih kopija sa
kućnih formata. Znakovito je to da ponekad, usprkos svom njegovom
trudu, nema nikoga na projekciji, pa se onda predimenzionirani foaje
pretvara u poligon za zabavu između njega i dvije vjerne
zaposlenice, Cornelije i Lorene. Pogrešno bi bilo pretpostaviti da
je Victor nekakav šef, on je i pored melankoličnih “otvaranja
duše” i povremenih crnohumornih ispada prije svega pokretačka
snaga, ne samo programski selektor, marketing-menadžer, operater i
ravnatelj, već po potrebi i domar, pitur, zidar, pregovarač,
animator... Jer kino je njegov život i njegova borba, pa zato nije
nimalo slučajno da centralno mjesto u obilju postera iz slavnijih,
prošlih dana zauzima Gladijator. Trenutak najvećeg emotivnog
naboja je onaj u kojem je on posve spreman odustati, nakon posjete
Njemačkoj i uvida kako stvari funkcioniraju “u civilizaciji”
odakle on, usljed nebrige nadležnih i manjka sredstava, ne može
dopremiti ni poklonjena rashodovana sjedala.
Tehnički kompetentan i stilski neupadljiv, film uspjeva prije svega
zbog pravog izbora protagonista koji nas iskreno, emotivno i duhovito
vodi kroz priču poznatu svakom tko se u jednom trenutku našao u
dvorani provincijalnog kina prije digitalizacije, a možda čak i
nakon nje. Međutim, umjetnički i festivalski dometi nisu u fokusu
Cinema, mon amour, za koji je na prvi pogled jasno da je riječ
o filmu za podizanje svijesti o problemu. Odsustvo patetike i
didaktičnosti je za svaku pohvalu. Belc i producent Tudor Giurgiu,
autor sjajne doku-drame Zašto ja? i predsjednik Rumunjske
Asocijacije za Promociju Filma, rade na tome da temu propadanja kina
na izabranom primjeru izlože staloženo i skrenu pažnju nadležnih.
Logično, Cinema, mon amour je dio šire kampanje spomenute
organizacije i kao takav je polučio rezultate. Victor je još uvijek
ravnatelj Dacia Panoramic kina koje je u međuvremenu od državnih
sredstava renovirano, osuvremenjeno i digitalizirano, pa sada spada u
red uspješnijih gradskih kina. Također i kampanja je dala
rezultate, pa se preostale gradske kino-dvorane polako renoviraju i
digitaliziraju, a multipleksi se šire i na periferije manjih
gradova. Također, vrijeme i mjesto prikazivanja filma nisu mogli
biti bolje odabrani. Kino Gaj u Varaždinu ponovo radi nakon zimske
pauze i neplaniranog prekida usljed pada gradskog proračuna i
političkih previranja koja su trajala još neko vrijeme. Kino je u
tome svakako bilo samo kolateralna žrtva, ali taj primjer iz lokalne
sredine nam može poslužiti kao upozorenje da još uvijek nemamo
razvijene mehanizme za očuvanje financiranja kulture u neplaniranim
situacijama. A što se vremena tiče, kultni zagrebački Tuškanac se
u trenutku gledanja filma i pisanja teksta opet nalazi na meti
biznisa i politike, pa još vlada opasnost da namjesto kina na toj
lokaciji bude ekskluzivni hotel.
No comments:
Post a Comment