2017.
režija:
Volker Schlöndorff
scenario:
Volker Schlöndorff, Colm Toibin (prema noveli Maxa Frischa)
uloge:
Stellan Skarsgard, Nina Hoss, Susanne Wolff, Niels Arestrup, Isi
Laborde-Edozien
Volker
Schlöndorff je godinama oklevao da se vrati Maxu Frischu kao
literarnom predlošku, iako su veliki reditelj i veliki pisac bili
dobri prijatelji. Da se podsetimo, Schlöndorff je već uradio
ekranizaciju Frischovog romana Homo Faber sa filmom Voyager
(1990) u kojem je iskoristio glumačke potencijale Sama Sheparda i
Barbare Sukowe i svetu otkrio talenat Julie Delpy. Kao što je Homo
Faber roman kojem se valja vraćati, tako je i Voyager
film vredan više gledanja koji u duhu romana spaja emotivnu,
ljubavnu priču sa filozofijom egzistencijalizma.
Sa
Return to Montauk, Schlöndorff se našao na potencijalno
skliskom terenu, budući da je u pitanju možda i najosobniji
Frischov uradak koji pritom nije naročito filmičan, za razliku od
većine piščevog opusa. Ideja da se materijal iz novele proširi sa
elementima piščeve biografije takođe je rizična, ali za verovati
je bilo da filmaš neće na koncu biti neukusan i indiskretan kada je
već reč o biografiji njegovog prijatelja. Drugi problem koji se
javio je mogućnost igranja na sigurno i oslanjanje na tipične
motive u ljubavnoj priči koja je osnova filma. Ipak, Schlöndorff je
star autor i svojevrsni zamor je kod njega očekivan.
To
se na početku i oseća, izbija iz naracije vezane za “daddy
issues” i razmišljanja o dva tipa kardinalnih grešaka u odnosima
sa ljubavnim partnerima pisca i protagoniste Maxa Zorna (Skarsgard)
za koju se ispostavlja da je poglavlje iz romana koji promovira na
američkoj turneji. Takva intervencija nije toliko “spoiler”
koliko ponuđeni ključ za tumačenje Zornovog lika, njegovih
razmišljanja, poštapalica u promociji (ima spreman govor o tome da
čovek nije biljka koja ima fiksne korene koji ponavlja od intervjua
do intervjua) i njegovih daljnjih postupaka. Zorn je, naravno,
Frischov alter-ego, ali i kliše pisca, ocvalog intelektualca
sebičnih težnji i izraženog ega.
Zaplet
ljubavne priče je u tome da Zorn upravo u tom trenutku čini drugu
kardinalnu grešku sa drugom osobom. Clara (Wolff) je njegova mlađa
poslovna i životna partnerka koja ga apsolutno obožava, dok je on
odguruje od sebe uporno žaleći za prvom greškom koju je napravio
decenijama ranije. Uz intervenciju sablasnog starog bogataša i
mecene Waltera (Arestrup), Zorn pokušava da uspostavi kontakt sa
svojom bivšom ljubavi, Rebeccom (Hoss), u ono doba naivnom
studenticom podložnom zaljubljivanju u stare umetničke i
profesorske tipove, a sada odlučnom usamljenicom i korporativnom
advokaticom. Kulminacija sledi u naslovnom selu na severnom špicu
Long Islanda gde se Max i Rebecca vraćaju ne bi li razrešili stare
konflikte i nedoumice.
Dok
scenario koji potpisuju reditelj i Colm Toibin, inače prozni pisac i
autor predloška za zapaženu romansu Brooklyn, pati od
literarne dogme, a dijalozi bolje izgledaju na papiru nego što zvuče
iz usta živih likova, film dosta profitira od ispoliranih glumačkih
ostvarenja i međusobne hemije u zajedničkim scenama. Stellan
Skarsgard svog pisca, profesora i intelektualca igra sa dozom fine,
anti-cool ironije, Niels Arestrup ima krajnje preteće prisustvo,
Susanne Wolf pokazuje doziranu nežnost i ranjivost kao Clara, a Isi
Laborde-Edozien možda fingiranu živahnost i snalažljivost mlade,
prekarne generacije. Ipak, od trenutka kada se pojavi, filmom će
dominirati Nina Hoss, kao i uvek taktilna i sposobna da se spusti u
nesuđene emotivne dubine.
Ono
što Schlöndorffu uspeva je polagana promena tona i odbacivanje
klišea koji stoje u postavci, što dovodi do efektnog obrata i
suptilno plasirane poente. Ovakva iskrenost i nesentimentalnost dosta
je retka, naročito u žanru romanse. Važnije od toga, u skladu je
sa tonom Frischovog pisanja, i Schlöndorff time dokazuje da je autor
koji ne pati od staračkog zamora i na kojeg se može još uvek
računati.
No comments:
Post a Comment