kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
scenario
i režija: James Gray (prema knjizi Davida Granna)
uloge:
Charlie Hunnam, Robert Pattinson, Sienna Miller, Tom Holland, Edward
Ashley, Angus Macfadyen, Franco Nero
Percy
Fawcett je sada već pomalo zaboravljen istraživač, geograf,
kartograf i autor zanimljive teze o mogućnosti postojanja napredne
civilizacije duboko u džunglama Amazonije. Razlog za to može biti i
to što je on svoja istraživanja prvo sprovodio za račun engleske
vojske i Kraljevskog Geografskog Društva, pa nije bio ni potkožen,
ni opremljen, a ni propraćen kao američki istraživači tog doba,
kao i činjenica da je na svojoj poslednjoj ekspediciji 1925. godine
nestao bez traga u prašumi zajedno sa svojim starijim sinom Jackom,
a njegova teza do dana današnjeg (kada se Zemlja snima satelitima i
kada se industrijskim tempom krči prašuma) nije dobila pravu
potvrdu, već samo delimičnu.
Amazonija
nije, kako su evrocentrični “naučnici” pretpostavljali, zelena
pustinja naseljena najprimitivnijim plemenima, već su pre dolaska
osvajača tamo obitavale manje ili više napredne agrarne kulture na
rubu i u kontaktu sa naprednijim civilizacijama poput inkanske.
Fawcettov grad Z, ta poslednja kockica mozaika starih civilizacija,
nikada nije pronađen, a njemu je bio i ostao opsesija do kraja
života.
Kome
je poznata priča o Fawcettu ili knjiga Davida Granna, poznat mu je i
sadržaj filma. Ali ako se po prvi put susrećete sa materijalom, ne
očekujte klasični arheološki eskapizam Indiane Jonesa ili glasnu
anti-kolonijalnu i anti-rasističku parolu, pa čak ni psihološki
portret jedne opsesije, premda The Lost City of Z ima
ponajviše veze sa tim. Prava vrednost filma se krije u pričanju
priče van svih dramaturških kalupa, skoro haotične kao sam život
i zbog toga savršeno logične i dorečene.
Počnimo
već od toga da Fawcett primarno nije kartograf, već vojnik, te da
mu je prva misija pokušaj da vrati ugled prezimenu na koje je njegov
otac, pijanac i kockar, bacio ljagu. Opsesija (nepostojećim) gradom
koja se razvija je i prilika za slavu i iskupljenje, ali je još više
od toga prilika da Fawcett dokaže da je u pravu i da je sposoban,
odnosno sposobniji od privilegiranih u vojsci i društvu koji su mu
nadređeni. On nije ni avanturista, ni beli oslobodilac potlačenih
(premda scenu plantaže kaučuka sa Francom Nerom kao surovim gazdom
nije lako zaboraviti), već metodičan istraživač sa jasnim ciljem,
malobrojnim vernim sledbenicima i poteškoćama koje valja savladati.
Fawcetta
savršeno odmereno igra Charlie Hunnam, poznat po ulozi u seriji Sons
of Anarchy, dok njegovog prvog pomagača igra izuzetno
raspoloženi Robert Pattinson. Čak je i poslovično nepouzdana
Sienna Miller ovde sjajno iskorištena kao Fawcettova žena od
integriteta, proto-feministkinja koja zaista veruje na reč svom mužu
da je on smatra jednakom, sve dok se ne pozove na argumente telesne
snage i izdržljivosti kada mu to dođe zgodno. James Gray, i inače
poznat kao vešt zanatlija koji malo toga prepušta slučaju, očito
zna sa glumcima.
Druga
stvar koja se Grayu mora priznati su detalji perioda, u šta smo
mogli da se uverimo i u njegovim ranijim ostvarenjima. Treća su,
pak, sve sami pravi i pažljivo odabrani citati iz obavezne filmske
lektire: glasna muzička podloga kao u klasičnim avanturističkim
epopejama Davida Leana, igrarije sa prirodnim svetlom kao da su
prepisane iz Kubrickovog Barryja Lyndona (sa kojim The Lost
City of Z deli i tvrdoglavo odbijanje preporuka filmske
dramaturgije), a obilato se citiraju Herzogov južnoamerički opus i
Coppolino remek-delo Apocalypse Now, jer ipak smo makar delom
na reci i prete nam opasnosti sa svih strana, od pirana, preko
kopnenog zverinja do divljaka spremnih da uljeze zaspu strelama.
Međutim,
to nije tajna uspeha The Lost City of Z. James Gray ne samo da
je vešt zanatlija, nego je i vrlo lukav autor sposoban da nas
uverava kako gledamo nešto posve obično i ponovljivo, jednostavno,
plitko, možda čak i banalno, a to ne može biti dalje od istine ako
malo razmislimo. The Lost City of Z je izrazito slojevit film
u čijim se drugim i trećim planovima svašta dešava i koji pokreće
i razrađuje pametne teme i ostavlja gledaoce da o njima još dugo
razmišljaju.
Valjalo
bi, naravno, reći koju i o nedostacima filma. Prvo i osnovno, predug
je, što je posledica i toga što nikako da uopšte počne (cela
uvodna priča u Irskoj u suštini daje veoma šturu sliku lika i
njegovog prirodnog okruženja) i toga što, jednom kad počne, svako
malo naleti na veću ili manju digresiju. U tom smislu, ona epizoda
iz Prvog svetskog rata je skoro nepotrebna i predugo traje sa
relativno slabom “naplatom” na kraju.
To,
međutim, nije razlog da preskočite ovu filmsku poslasticu itekako
vrednu gledanja. Ne samo da je The Lost City of Z pažljivo
urađen film na većini nivoa, već je i jedan od onih koji će vam
se urezati u pamćenje. Još važnije, ovo je jedan od filmova o
čijim ćete idejama još dugo razmišljati.
No comments:
Post a Comment