2016.
scenario
i režija: Joshua Locy
uloge:
Andre Royo, George Sample III, Kellee Stewart, Ashley Wilkerson,
Celestial, Kevin Jackson, Antonio D. Charity, Jeannetta Arnette
Ovo
mi je preporučio drugar. Nije ni filmaš, ni kritičar, uopšte nije
u biznisu, ali je filmofil sa istančanim ukusom koji se ne poklapa
uvek sa mojim, ali zavređuje poštovanje. I hvala mu na tome jer je
Hunter Gatherer jedan od onih nesvakidašnjih malih indie
dragulja koji se vrlo lako provuku ispod radara.
Rekao
sam “kupljeno” kada sam video da glavnu i, u neku ruku, naslovnu
ulogu igra Andre Royo, legendarni Bubbles iz serije The Wire.
Već na posteru se vide godine koje su prošle i ostavile trag.
Ostarilo se. Hteo sam da uporedim taj stari lik sa novim, nadajući
se da je glumac zadržao nešto svoje rutine, da mu uloga leži, ali
da ipak on nije “one trick pony”, glumac kojem je svaka uloga
ista. Dobro se pokazao, baš onako kako sam se nadao. To što je i
film dobar (iako sa svojim nedostacima, naravno) je samo bonus.
Royo
igra Ashleya, polu-pismenog sredovečnog momka iz sirotinjskog
komšiluka koji je upravo odgulio trogodišnju zatvorsku kaznu i
pokušava da stane na noge i da se vrati u normalan život. Frka je,
međutim, u tome što bi ljudima iz njegovog okruženja, pre svega
majci (Celestial) i devojci iz pred-zatvorskih dana, Lindi
(Wilkerson), najviše odgovaralo da njega nema ili da je negde
drugde. Možemo donekle da ih razumemo, Ashley donosi nevolje, a da
toga i nije svestan: sebičan je, samoživ, rođeni gubitnik koji
stalno nešto laže i maže i drži se kao kralj sveta.
Dok
sanja o Lindi koja ga je napustila i otišla sa pristojnim radnikom
na otpadu imena Dwayne (Charity), Ashley se zabavlja sa prostitutkom
zlatnog srca Nat (Stewart) koja ga iskreno voli i zbog njega odlaže
odgovor na sudbonosno pitanje od daleko bolje partije, vlasnika
motela Raya (Jackson). Ashley i ne krije svoje preferencije, premda
nismo sigurni jesu li one iskrene ili su samo neka vrsta navike.
Nat
je, inače, tetka njegovog novog jedinog prijatelja, momka po imenu
Jeremy (Sample), sa kojim Ashley kreće u nove poslovne i životne
poduhvate. Jeremy je na misiji da popravi dedin ručno rađeni
respirator i tako umirućem starcu produži život, a za život
zarađuje pre svega kao pokusni kunić u medicinskim eksperimentima.
Njihovo prijateljstvo je iz obostrane koristi (recimo ona shema sa
frižiderima), ali ima u njemu nečeg toplog, ljudskog i iskrenog,
makar u natruhama.
Tok
radnje je dat kroz vinjetice nalik na “questove” iz role play
igara koji su po pravilu praktični zadaci, odnosno problemi koje
treba rešiti, pa se u procesu ili na kraju istih otvaraju novi. To
uglavnom radi svoj posao, polako produbljuje likove koji guraju priču
napred, a i hvata duh okruženja na jedan unikatan način. Nema tu
poštapalica sa žanrom akcije i krimića, kao što je to često
slučaj sa “ghetto dramama”, niti u priču ulaze standardi iz
crne hronike, droga i oružje, čak ni kriminal kao takav. Naravno,
Ashleyeve sheme i mulaže nisu naročito legalne i nisu uopšte
poštene, ali to je više u rangu klasičnog “hustlinga” da se
pregura dan nego nekakvog sukoba sa zakonom ili “obogati se brzo
varijanti”. Čak je osvežavajuće to da nam vreme radnje nije
otkriveno, može biti sadašnje, a može biti i nekoliko decenija
ranije: automobili su stari, nema mobilnih telefona, a Ashleyeva
odeća i naočari “preko socijalnog” deluju demodirano čak i za
vreme kad je Andre Royo bio mlad.
Legitimno
je pitanje koliko debitant u svojstvu autora, inače scenograf po
zanatu Joshua Locy, kao školovani (privilegirani) belac može
iskreno i bez naknadnih konstrukcija može uhvatiti specifični duh
sirotinjskog, crnačkog predgrađa Los Angelesa, ali Hunter
Gatherer nije gromoglasna izjava, već diskretna priča o ljudima
i gubitništvu gde boja kože donosi određeni folklor, ali ne menja
suštinu. Filmski uticaji su jasni, vidi se tu i rani Jarmusch
(Stranger Than Paradise) i malo Spikea Leeja, dok je
predominantan David Gordon Green (ujedno i jedan od producenata
filma) i njegov prvenac George Washington, još jedna indie
drama smeštena u afro-američko okruženje. Takođe, epizodičnost
strukture i odmerena začudnost okruženja asociraju na Fellinija.
Neki
od štoseva su prilično genijalni, poput upoznavanja između dvojice
nosilaca radnje koje kao da je dignuto iz novohollywoodskih priča o
neočekivanim prijateljstvima među gubitnicima i toga da neka
pitanja kroz ceo film ostaju bez odgovora. Recimo, nikad nećemo biti
načisto je li se Ashley zaista promenio, pa živi pošteno koliko se
to da, kao ni to zbog čega je robijao (slutim da je reč o nekakvoj
bedastoj krađi), a i Jeremyjevi eksperimenti ostaju prilično
magloviti.
Neki
drugi jednostavno ne rade, ljubavne priče u pokušaju su na par
mesta na putu da preuzmu radnju, a nisu ni izbliza dovoljno
razrađene, a i one snolike sekvence se čine kao čist višak i
Locyjev pokušaj da napravi nešto što ne može i za šta nema
iskustva. Takođe, utisak je da bi u nekom kraćem, koncentriranijem
formatu Hunter Gatherer bio još i bolji i snažniji film, ali
to bi otvorilo nove i nove probleme sa distribucijom istog zato što
je srednji metar još uvek misterija čak i festivalima. Ali i pored
toga, svojom empatijom i simpatijom Hunter Gatherer je naslov
itekako vredan pažnje.
No comments:
Post a Comment