2016.
režija:
Jovanka Vučković, Annie Clark, Roxanne Benjamin, Karyn Kusama
scenario:
Jovanka Vučković, Jack Ketchum, Annie Clark, Roxanne Benjamin,
Karyn Kusama
uloge:
Natalie Brown, Jonathan Watton, Peter DaKunha, Peyton Kennedy,
Melanie Lynskey, Sheila Vand, Lindsay Burdge, Casey Adams, Breeda
Wool, Angela Trimbur, Morgan Katz, Christina Kirk, Kyle Allen, Mike
Doyle
Omnibus-filmovi
i neujednačenost idu ruku pod ruku. Prosto, tako je to, čak i kad
je reč o kolekciji kratkih filmova istog autora. Međutim, ova forma
je nekako uvek bila popularna u horor-žanru kao gotovo idealna da
mlađi autori snime nešto na bazi materijala za čiju realizaciju
nisu potrebna velika sredstva, pa da sve to zapakuju i prodaju u
paketu, u formi koja će lakše naći svog kupca. Kvalitet omnibusa
kao celine često je srazmeran tome koliko je sinergije prisutno među
autorima i koliko je gladak spoj između njihovih filmova, a da opet
stile bude dovoljno prepoznatljiv za svakog od njih.
Ono
što je štos sa XX je podatak da je to prva potpuno ženska
horor-kompilacija. Žanr koji je nekada važio za izrazito muški se
polako menja, između ostalog i zbog emancipacije i ženskog uticaja
koji se probija. Uostalom, treba li ići dalje od The Babadook,
A Girl Walks Home Alone at Night i The Invitation da bi
se dokazalo da su ženski autori upravo ona sveža krv.
I XX
je svež, drugačiji omnibus, iako očekivano neujednačen ne samo
kvalitativno nego i tematski. Kao što je i animacija Sofie Carillo
koja služi kao poveznica između priča stvar preferencija, tako je
i odluka hoće li segmenti biti tematski povezani ili ne. Moj osnovni
problem sa konceptom XX je polovičnost u pristupu: tri priče
tretiraju ženu u kući / majčinstvo, dok jedna potpuno ispada iz
šablona i deluje kao da joj je mesto u nekoj drugoj kompilaciji.
Prva
priča koju potpisuje Jovanka Vučković, kanadska autorica sa
„bacgroundom” u vizuelnim efektima i publicistici (bila je
urednica časopisa Rue Morgue), ujedno je i najsnažnija od
kvarteta. U nečemu što liči na epizodu The Twilight Zone
začinjenu sa nešto vrlo mračnog humora, upoznajemo majku (Brown)
koja mora da se nosi sa posledicama ignoriranja problema kod kuće.
Sin je iz radoznalosti pogledao u neznančevu crvenu kutiju sa
božićnim poklonom i prestao da jede. U tome ga je sledila kćerka,
a na kraju i otac. Jovanka Vučković nas drži u neizvesnosti po
pitanju razloga za takav sled događaja, istovremeno ispitujući
modernu familijarnu dinamiku i ulogu majke u savremenom svetu.
Druga
priča u režiji Annie Clark (poznatije u svetu muzike i pod
umetničkim imenom St. Vincent) punokrvna je campy komedija o
zaštitničkom pristupu u materinstvu. Tu se majka (Lynskey) iz
petnih žila upinje da sačuva masku normalnosti za rođendansku
zabavu svoje kćeri dok istovremeno posprema truplo svog muža, beži
od dadilje (Vand) čije je prisustvo dominantnije od njenog i sklanja
se od radoznalih pogleda iz komšiluka. Iako potpuni amater u svom
poslu, Annie Clark se pokazala kao vispren učenik, a odluka da
većinu radnje snima kroz staklo je više nego dobra.
Treća
priča koju potpisuje nadolazeća mlada autorica Roxanne Benjamin
(Southbound) je ona koja pomalo razara tematski i ini
kontinuitet. Umesto materinstva, imamo staru kulturu, a umesto stida,
zaštite ili ljubavi – metamorfozu u monstruma. Najkraća od svih,
ova priča je u suštini vrlo napeti i profesionalno urađeni
„slasher” koji nema izrazite mane osim što se našao gde nije
bilo potrebno, odnosno u pogrešnoj kompilaciji.
Konačno,
četvrtu priču režirala je najostvarenija i zanatski najverziranija
od četiri autorice, Karyn Kusama (The Invitation), pa su i
očekivanja od nje bila najviša. Kusama nas je, međutim,
„počastila” svojim autorskim misaonim eksperimentom kako bi
izgledao „osamnaest godina posle” nastavak kultnog filma
Rosemary's Baby. Nošen sjajnom glumom Christine Kirk u ulozi
majke i interesno povezan sa autoričinim prethodnim filmom (po
liniji opsesije religijskim kultovima), segment se drži iznad vode
do samog kraja iako vrlo teško sakriva „trope”, tipskost likova
i situacija i „nedokuvanost” u priči. Jednostavno rečeno, od
autorice tog renomea smo očekivali i više.
Ali,
na kraju krajeva, neujednačenost dolazi sa teritorijom omnibusa,
očekivanja sa statusom autora, odnosno autorice. XX je
projekat itekako vredan pažnje i dokaz da vreme ženskog horora tek
dolazi.
No comments:
Post a Comment