kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
režija:
Guy Ritchie
scenario:
Guy Ritchie, Joby Harold, Lionel Wigram, David Dobkin
uloge:
Charlie Hunnam, Astrid Berges-Frisbey, Jude Law, Eric Bana, Djimon
Hounsou, Aidan Gillen, Tom Wu, Kingley Ben-Adir, Neil Maskell,
Annabelle Wallis, Peter Ferdinando, Michael McElhatton
Novi
King Arthur je slika i prilika šta ne valja sa današnjih
Hollywoodom: na osnovu dogme o klasicima sa postojećom fan-bazom
ulupati 175 miliona dolara u film o temi koja uglavnom nikog ne
zanima (što se da iščitati i iz neuspeha prethodne, Fuquine
verzije iz 2004. godine), sa rediteljem koji je najbolje od sebe dao
u svoja prva dva filma, scenariom sklepanim iz nekoliko različitih
verzija i projekata, glumcima koji niti imaju baš takav zvezdani
status da film mogu prodati, niti imaju talenta, niti mesta da iz
tako nečeg izvuku sjajnu ulogu o kojoj će se pričati, te sa
gomilom CGI-ja koji je možda skupo prodat, ali je jeftin i podložan
starenju. Poslovni model je, dakle, na umoru. Kritika to vidi,
publika oseća, a jedino su producenti i studijske glavešine uvereni
u svoju genijalnost, a kad shvate – biće kasno. Dovoljno govori
podatak da je novi King Arthur zamišljen kao prvi, “origins”
deo buduće franšize podbacio čak i na kineskom tržištu gladnom
svega spektakularnog.
K
tome još treba dodati da je studio Warner Brothers, očajnički se
takmičeći sa Marvelom, u svom pokušaju franšiziranja dobrano
promašio one važne tačke izvorne legende. Možda je simpatično da
Arthur deluje kao križanac Mojsija i “cockney” barabe, da
svakoga oslovljava sa “mate” i da budući vitezovi okruglog stola
izgledaju kao da su sišli sa postera za Beneton. Ali izostavljanje
sočnih delova, poput Morgane, Lancelota i još par vitezova,
Guinevere (premda se očekuje da bi neimenovana čarobnica koju igra
Astrid Berges-Frisbey mogla postati upravo legendarna kraljica u
nekom sledećem nastavku, ako ga bude), Merlina (koji se pominje kao
referenca), te svođenje Gospe od Jezera na teško opisivu CGI
kreaturu, teško da čine uslugu bilo izvornoj legendi, bilo filmu.
Legenda je, uostalom, preživela brojne revizije, od Marka Twaina,
preko Monty Pythona do Johna Boormana i njegovog Excalibura, a
najbolja “origins” priča je Disneyev animirani film.
Znajući
da vode bitku koju ne mogu dobiti, Ritchie i ekipa ko-scenarista
pokušavaju pružiti makar kakav otpor tako što u nju utrpavaju
prepoznatljive delove drugih priča koji tu možda i nemaju šta
tražiti. Tako imamo Bibliju, Hamleta (strica-uzurpatora kojeg
ozbiljno, kao potpunog ludaka, igra Jude Law), Batman Begins,
Lord of the Rings, Star Wars (ovladavanje “silom”,
odnosno čudotvornim mačem), The Matrix, Game of Thrones
(ne samo dvorske intrige nego i vizuelni identitet), klasični
Ritchiejev gangsterski film, falusne simbole, džinovske zmije i
slonove i CGI. Jesam li već pomenuo CGI? Da, toga baš puno ima.
Ritchie
je jedan od onih reditelja koji običavaju postati glavne zvezde
svojih filmova, što može biti znak vrlo loših manira, odnosno
čistog bezobrazluka, ili temeljnog neshvatanja osećaja za meru.
Ovde je to možda jedina slamka spasa jer Ritchie makar zna ispričati
vic i prodati mangupski štos. Tako imamo jedan momenat u kojem
prepoznajemo filmskog genija, onu montažnu sekvencu odrastanja malog
Arthura u Charlieja Hunnama, a i film se iskreno dobro snalazi na
terenu njegovog tipičnog gangsterskog filma, toliko da poželimo da
se taj koncept prebačen u srednji vek i milje uličnih secikesa
Londiniuma ili nekog drugog velegrada u nastanku jednom u punoj meri
ostvari, sa Kraljem Arthurom ili bez njega.
Problem
je, međutim, što ovde u taj miks treba ubaciti i avanturu i
fantaziju i legendu i, naravno, potrošiti brdo studijskih para na
efekte. Ritchie to rešava tako što brza, frenetično montira, snima
treskavom kamerom (možda da bi maskirao CGI) i stalno nas zasipa
nekom novom senzornom bombom, jarkim bojama ili glasnim zvukovima. I
to mu ne leži, kao što mu nije ležao ni onaj Sherlock u dva
nastavka koji su se isto “vozili” na kompjuterskoj grafici, ali
su makar pogodili duh vremena i pokrenuli novi trend, što sa King
Arthurom koji dolazi na kraj banketa apsolutno nije slučaj.
Takvo brljanje nije dosadno samo zato što će se Ritchie tu i tamo
vratiti na ono što mu ide, što će reći rapidne montaže,
dijaloški ping-pong i onaj osećaj “badass” kameraderije, ali
može biti itekako naporno.
Kako
se u svemu tome snalaze glumci? Iskreno, kako ko. Ritchie nam neće
otkriti nekog novog Vinnieja Jonesa ili Jasona Stathama sa ovim
uratkom, niti mu je ro cilj. Jude Law zna biti dobar i u lošijim
filmovima od ovog. A hoće li Charlie Hunnam i Astrid Berges-Frisbey
biti lansirani u višu ligu, on u akcione heroje, ona dalje od
epizodnih i sporednih uloga – teško, premda za to nisu krivi ni
oni, ni reditelj, koliko tip projekta koji od njih traže da
poziraju, izgledaju, budu egzotični ili dopadljivi određenoj
publici.
Možda
je i taj rizik uračunat, ali ponekad se računica jednostavno
izjalovi. Ritchie će se već dočekati na noge, već je najavljen za
igranu verziju Disneyevog Alladina, što opet zvuči bizarno,
ali donosi honorar. Glumci će možda više profitirati od neke
sledeće uloge, nikome od njih neće zbog ovog filma karijera biti
okončana. Čak ni Warner neće zbog toga bankrotirati, ali to ne
znači da večito može trpeti finansijske udarce ovog tipa. A
ljubiteljima legende o Kralju Arthuru ostaju knjige i stariji, bolji
filmovi.
No comments:
Post a Comment