2016
režija:
Lorcan Finnegan
scenario:
Garret Shanley
uloge:
Alan McKenna, Niamh Algar, James Browne
Znamo
već, priroda je nemilosrdna barem onoliko koliko je fascinantna. Ako
poštujete njenu moć i integritet, neće vam biti ništa. Ali čim
precenite svoje mogućnosti, gotovi ste. Pentranje na planinu se
nemali broj puta završi katastrofom, u moru se možete udaviti, u
šumi zalutati. Nije tu stvar samo fizičke štete, priroda se može
poigrati i sa našom psihom. Čak sam uveren da će pre nestati čovek
kao takav nego što će uništiti nešto tako moćno i
sveprožimajuće.
No
dobro, to su već neke filozofske teme kojima se, doduše, bavi
Lorcan Finnegan u svom dugometražnom debiju Without Name.
Odnos čoveka i prirode se posmatra iz perspektive geometra (ili se
to kaže geodet) Erica (McKenna), i inače nestabilnog lika koji beži
od svoje familije i osamljuje se na terenu. U naslovnu bezimenu šumu
ga dovodi posao premeravanja za račun korporacije namerene da
pokrene komercijalnu eksploataciju na inače zaštićenom prostoru.
Drugi
razlog zbog kojeg Eric voli terenski rad je njegova pomoćnica,
studentkinja Olivia (Algar) na koju će se možda preko dana drkati
na poslu zbog njenog nedostatka entuzijazma i discipline, ali će je
zato noću „premeravati” više nego bilo koju parcelu. A kada se
u miks ubaci knjiga poludelog „druida” o drveću koje komunicira
sa nama i mnogo droge koje će dofurati hipik Gus (Browne) koji je
parkirao svoju kamp-prikolicu u šumi, stvari brzo odlaze k vragu.
I
fino, simpatično je to, ne gnjavi sa ekspozicijom, vizuelno je
atraktivno, sa puno lepih kadrova i oštrih šokova i svetlosnih
efekata zbog kojih film dolazi sa pomalo „cocktease” upozorenjem
da se ne preporučuje gledaocima koji pate od epilepsije. Recimo to
ovako, imajte A Field in England kao referencu, ali ni izbliza
toliko tripa ni u samim šokovima ni u pozadini istih. Ima tu i nešto
blesavosti i vickastih momenata i rešenja, a i bezobrazluk u glumi
Niamh Algar u velikoj meri popravlja utisak.
Problem
leži donekle u liku Erica koji nije dovoljno napisan i kojeg Alan
McKenna lovi malo za glavu, malo za rep, uglavnom bez većeg uspeha.
Drugi, mnogo opasniji problem je prvo banalizacija koncepta
narušavanja prirode koji se ovde svodi na nemaštovitu
komercijalizaciju i potpiruje nefokusirani bes prema korporacijama, a
onda i njegova promena u jednako banalnom pravcu tipa: „nemojte da
se drogirate”. Mislim, nemojte ako baš nećete, a naročito
nemojte u šumi jer se možete izgubiti fizički i psihički i nema
ko da vam pomogne.
Zapravo,
srž problema je što je Without Name u svojoj suštini
zapravo kratki film skoro pa na silu izvučen u dugometražni. To i
ne treba da čudi, znajući Finneganovu pozadinu upravo u kratkom
formatu, za šta je bio i nagrađivan po festivalima. Međutim,
transfer s kratke na dugu formu često nije gladak, a može biti vrlo
neprijatan ako se tome ne prilagodi i mozak autora.
No comments:
Post a Comment