2016.
režija:
David Frankel
scenario:
Allan Loeb
uloge:
Will Smith, Edward Norton, Kate Winslet, Michael Pena, Helen Mirren,
Keira Knightley, Jacob Latimore, Ann Dowd, Naomie Harris
Krećemo
“u glavu”, sa presudom, odmah, na licu mesta. Collateral
Beauty je jedan od onih groznih “new age” filmova koji nam
prodaju jeftinu psihologiju i filozofiju iz udžbenika samopomoći
kao vrhunsku i ultimativnu mudrost tako da prema njemu škrabotine
Paola Coehla deluju kao decentan komad literature.
Naravno,
ima loših i loših filmova, a ovaj čak nije ni zanimljiv u svojoj
lošosti, toliko da se čovek upita zašto je uopšte snimljen i
pušten u distribuciju. Da stvar bude blesavija, izgleda da je veliki
studio Warner Bros. ovaj film razvijao sa nemalim ambicijama, možda
čak i sa nagradama u planu. Reditelj David Frankel (Marley &
Me, Devil Wears Prada) i scenarista Allan Loeb (The
Switch, 21) možda nisu neka velika, zvezdana imena, ali
važe za profesionalce na koje se može računati da naprave više
nego pristojan film. Glumačka imena su, pak, par stepenica iznad
toga i većinom svoj posao odrađuju stoički i na nivou svog
poslovičnog profesinalizma. Šta je onda otišlo dovraga?
Nije
tu stvar ni u tome što se celokupni logički kontinuitet filma
raspada na paramparčad u poslednjih pet ili deset minuta. Taj raspad
kontinuiteta je epski, ali je nekako “telefoniran” još u prvoj,
uvodnoj sceni tako da nam je od samog početka jasno s čim imamo
posla. Nije ni celo to “new age” preseravanje jedini krivac,
premda stoji u korenu smaranja. Ono što film definira i potapa je
ridikulozna premisa o žalujućem direktoru (Smith) kojem njegovi
uposlenici i prijatelji (Norton, Winslet, Pena) iz svojih sebičnih i
ne tako sebičnih razloga prirede igru a la Božićna priča sa
glumcima koji igraju Ljubav (Knightley), Smrt (Mirren) i Vreme
(Latimore). I ne, to nije smešno i parodično, premda bi moglo i
trebalo biti, već je urađeno sa samrtnom ozbiljnošću i
suptilnošću slona u staklarskoj radnji.
Jedna
se stvar, doduše, mora priznati: za ovakvu lošost je trebalo imati
“cojones”. Nije li spoj glamurozno ukrašenog prazničnog New
Yorka i narativa kojim dominiraju mrtva deca, razvedeni roditelji,
utučeni očevi, buđavi prijatelji, umirući ljudi, žene kojima
otkucava biološki sat, muškarci koji žale što su ispali svinje,
vidoviti glumci, lude babe koje poziraju kao detektivi, i grupne
terapije na temu žalovanja totalno radikalan? Nije li štos da
umesto slavlja imamo festival suza makar malo subverzivan? I nisu li
rasprave o teoriji teatra i školama glume iz vedra neba začin na
nivou Woodija Allena iz 80-ih i 90-ih godina prošlog veka? Svakako.
Samo što to ne tvori neki veći i dalji smisao, pa je Collateral
Beauty sa sve zombificiranim Willom Smithom najbolje preskočiti.
Jer jednom kada ga pogledate, teško da ćete ga zaboraviti.
No comments:
Post a Comment