kritika originalno objavljena u DOP-u
Nacho
Vigalondo je sagradio svoju reputaciju unikatnim pristupima žanru u
svojim brojnim kratkim filmovima, učešćima u kompilacijama poput
ABC’s of Death i trima dugometražnim filmovima u kojima kreće od
standarda koje kasnije subvertira. Timecrimes balansira između
horora, SF-a i trilera na temu putovanja kroz vreme, a sve to čini
sa vrlo ograničenim glumačkim ansamblom i brojem lokacija.
Extraterrestrial je zapravo romansa, takođe ograničena prostorom i
likovima, koja invaziju vanzemaljaca koristi samo kao pozadinu priče
i u kojoj ta stvorenja nećemo videti čak ni u “blink and you’ll
miss it” kadrovima. Open Windows je, pak, kompleksni labirint
sačinjen od mnoštva likova i priča koje sve pratimo sa jednog
ekrana laptop računara.
Colossal
je, opet, nešto drugačije. Zamislite spoj romantične komedije sa
psihološkom poukom Sundance/indie tipa i azijskog “creature
feature” filma u kojem ogromno čudovište uništava grad. Deluje
blesavo, ali radi, čak i uprkos tome što autor veći deo filma
polako i postojano objašnjava metaforu na kojoj se sve zasniva: da
je čudovište naša projekcija vlastite destruktivnosti, a da su
razvaline dalekoistočnih gradova ono što ostaje od naših života i
života ljudi u našem okruženju nakon tih eskapada. Ideja se
svakako može prepričati kao štos, možda snimiti kao kratkiš od
nekih 20-ak minuta, ali Vigalondo uspeva da oko nje napravi ceo film
i to bez rastezanja.
Naša
junakinja i tačka gledišta Gloria (maestralna Anne Hathaway)
ostarela je partijanerica koju upoznajemo u trenutku u kojem ona
troši svoj poslednji kredit: posle noći napijanja i nejavljanja,
njen uštogljeni, ali zaposleni, sređeni i dobrostojeći dečko Tim
(Dan Stevens) je izbacuje iz stana i iz svog života bez druge šanse,
sa već spakovanim koferima. Po špranci indie dramedija, Gloria se
vraća u rodni gradić i u rodnu kuću koju su roditelji napustili
kad su se odselili u toplije krajeve da provedu penziju, pa tamo
sreće svog školskog drugara Oscara (Jason Sudeikis u jednoj od
svojih ciničnijih uloga), frajera koji stoji čvrsto na zemlji i
koji je možda oduvek bio zaljubljen u nju, samo se to nije usudio
pokazati. Oscar se nikada nije maknuo iz rodnog gradića, nije se
ženio, niti je imao dece. Nasledio je bar od svog pokojnog oca i to
mesto uglavnom služi kao pojilo za njegovo društvo, brbljivog
Gartha (Tim Blake Nelson) i ne baš bistrog lepotana Joela (Austin
Stowell), i u njemu će ponuditi posao šankerice Gloriji, što će
ovoj sesti “k’o budali šamar”: pijančenje na račun kuće i
još kakva-takva zarada.
Međutim,
tu dolazimo do situacije viđene u uvodnoj sceni, sa ogromnim
čudovištem a la Godzilla koje gazi po Seulu, glavnom gradu Južne
Koreje. Vest o tome iz nekog razloga pogađa Gloriju na emotivnom
nivou i postaje glavna tema za razgovor u gradiću i globalno.
Glorija će se tek iznenaditi kad otkrije da je sa čudovištem
povezana i fizički, ali samo u određeno vreme (kada se najokoreliji
pijanci vraćaju kući, a deca idu u školu) i na određenom mestu (u
parku koji nije oduvek bio park). Ali kada se na istom mestu pojavi i
džinovski robot koji je na isti način povezan sa Oscarom, naša će
junakinja otkriti nešto o sebi, a i o svom prijatelju iz detinjstva
koji nije onako prijazan i stabilan kakvim se predstavlja...
Na
tom nivou je potpuno jasno šta nam Vigalondo poručuje, otkud onaj
srednji, ženski prst na plakatu za film i koliko je zapravo u našoj
prirodi da budemo budale i bežimo od odgovornosti, sa kojom ćemo se
najčešće suočiti tek kada bude prekasno. Jasno nam je takođe da
on svojom konstrukcijom priče i castingom prodaje film van svakog
šablona dvema dijametralno suprotnim multipleks publikama kojima će
viđeno na ekranu verovatno biti prst u oko. Stoga i ne treba čuditi
zašto se Colossal toliko kratko zadržao u hrvatskim kinima.
Međutim,
to kako se Vigalondo zabavlja rušeći žanrovske postulate i filmska
opšta mesta, to je tek pravi doživljaj. Monstrume nećemo videti u
nekoj spektakularnoj borbi, već samo posredno, preko televizije ili
video-klipova. U tom ključu se oni mogu gledati i kao politička
izjava o tome kako “prvi svet” svoje probleme izvozi drugde, pa
se onda čudi uništenju koje sledi. Sa druge strane, iako naša
protagonistkinja doživljava spoznaju i kreće da radi na sebi,
antagonista je taj sa moćnijim i izgrađenijim lukom razvoja, što
je redak primer takvog razmišljanja, jer antagoniste obično uzimamo
u svojoj datosti. Treće i najvažnije, ceo taj kliše doma,
familije, starih prijatelja i poznate sredine koji se iz “family
friendly” kino-zabave uvukao i u svet nezavisnog filma ovde biva
izvrnut naglavce u nešto opterećujuće, manipulativno, opasno i
sputavajuće.
Da
je Colossal uvrnut film, to smo znali od samog početka. Ali da je ta
uvrnutost toliko utemeljena u stvarnom svetu, metodična i zabavna,
to treba doživeti
No comments:
Post a Comment