2016.
režija:
Ang Lee
scenario:
Jean-Cristoph Castelli (prema romanu Bena Fountaina)
uloge:
Joe Alwyn, Garrett Hedlund, Vin Diesel, Steve Martin, Chris Tucker,
Kristen Stewart, Makenzie Leigh, Ben Platt, Tim Blake Nelson
Počnimo
sa tehnikalijama i podacima u brojkama: 120 slika u sekundi (pet puta
više od normalnog tempa), 4K rezolucija (dva puta veća od normalne)
i 3D. Nazovite me neo-luditom, iako sam daleko od toga, i
nostalgičarem, iako to kao pasionirani gledalac nisam, ali po mom
mišljenju taj nivo tehničkog cinculiranja retko kad ima smisla i
film pretvara u vašar slike i zvuka. Novi film Anga Leeja, Billy
Lynn’s Long Halftime Walk, možda jednog dana uđe u
enciklopedije kao u nečemu prvi (nazovimo to hiper-realizmom, za
sada) i kao prekretnica u kinematografiji, ali do tada to nešto mora
da uhvati korene, što teže ide ako je samo sebi smisao.
Ang
Lee u poslednje vreme voli da petlja sa tim tehničkim eksperimentima
i trendovima, primer za to može biti i The Life of Pi, film
koji mu je doneo drugog Oscara za režiju, sa svojim 3D-om i
kompjuterskom animacijom, pa čak i žanrovski wuxia film Crouching
Tiger, Hidden Dragon (1999) sa svojim kompleksnim kaskaderskim
radom i koreografijom. Ali takođe nije na odmet setiti se da je Lee
u suštini klasičar u svom pristupu, autor koji voli da klasične
priče ispriča na klasičan način. I u srazu između autorovog
senzibiliteta i tehničkog siljenja, Billy Lynn’s Long Halftime
Walk pada kao žrtva i pored Leejeve iskrene i plemenite namere
da tehnički napredak upotrebi kako bi realnije i detaljnije dočarao
držanje i osećanja naslovnog junaka u jednom za njega i za naciju
vrlo specifičnom trenutku.
(Na
stranu koliko će ljudi to uopšte moći videti u formatu u kojem je
autor to predvideo, poznajući nivo prikazivačke opreme u velikoj
većini svetskih kino-dvorana i kako će im to zapravo izgledati.
Film nije blockbuster i tematski je prikladniji za festivale i revije
odakle se pušta u normalnom digitalnom formatu, kao i svaki drugi
film.)
Naslovni
junak (Alwyn) je postao heroj nacije kada se pojavio video njega kako
spasava svog narednika (Diesel) u Iraku. To je rezultiralo time da on
i ekipa njegovih saboraca dobiju nagradno odsustvo iz borbe i
proputuju Amerikom kako bi se kao junaci predstavili naciji i podigli
moral kod kuće. Finale njihove turneje biće utakmica američkog
fudbala, baš na Dan Zahvalnosti i baš u Dallasu (iz čije je dalje
okolice i Billy), gde će se u poluvremenu pojaviti na bini u
pozadini nastupa sastava Destiny’s Child.
Godina
je 2004, Bush je upravo pobedio Carryja na predsedničkim izborima,
Amerikancima očito nije dosta ratovanja, ali prema onima koji su
zapravo u rovovima gaje patronizirajući odnos, podržavajući ih na
rečima, ali retko na delu i u suštini gradeći neki novi, hibridni
nacionalni identitet zasnovan na nacionalizmu i ničim potkrepljenom
osećaju posebnosti, začinjen nasiljem, religioznim tlapnjama i
mekom “cocktease” pornografijom, te uokviren u kičastu
koreografiju. Vojnici će upoznati svoju zemlju, upitati se za šta
se bore (jer tu nekih ideala nema, stvar je profesionalizma,
preživljavanja, vernosti sistemu i u najboljem slučaju odanosti
drugovima) dok im agent (Tucker) koji ih kao mečke voda naokolo
pokušava isposlovati ugovor za film sa vlasnikom fudbalskog kluba
(Martin). Billy pritom mora u svojoj glavi povezati nekoliko stvari
(u suštini, osim utakmice u realnom vremenu, sve ostalo su njegova
sećanja iz relativno bliske prošlosti), te shvatiti kako to da je
on slavljen na osnovu refleksnog ponašanja najgoreg dana u svom
životu.
Kroz
interakciju sa drugovima i sa celim spektaklom, kao i sa sestrom
(Stewart) kao jedinim politički i humanistički iole osveštenim
likom, te sa prigodnom devojkom – navijačicom (Leigh) zaljubljenom
u svoju viziju njega kao nacionalnog heroja, polako ćemo uviđati
šta se Billyju mota po glavi i šta temeljno ne štima sa američkim
angažmanom na Bliskom Istoku. Film ima nekoliko svojih momenata u
kojima kapitalizira na sudaru višestrukih realnosti i zaista koristi
potencijale glumaca kako bi amplificirao satiru i što vernije
preslikao roman. Međutim, prvi i osnovni problem je razlika u dva
medija: unutarnja duševna stanja i opservacije o čoveku i društvu
se mnogo lakše slikaju rečima, nego filmskim izražajnim
sredstvima, pa se čini da je Leejev film u večitom zaostatku za
Fountainovim romanom (i to ne samo zbog vremenskog odmaka, premda se
2004. godine i tadašnjih događaja u Ratu protiv terorizma sećamo
kroz maglu iz današnje, još složenije perspektive), pa čak i kroz
najbitnije poente samo protrčava.
Drugi
problem je čisto filmske, odnosno produkcijske prirode. Koliki god
bio budžet, on je uvek ograničen. Billy Lynn’s Long Halftime
Walk za jedan ozbiljan film namenjen ozbiljnoj publici i lovu na
nagrade budžetski stoji skoro impozantno, na cifri od 40 miliona
dolara. Pitanje svih pitanja je – kako se to troši? I to nas vraća
na tehnikalije s početka teksta koje su “pojele” lavovski deo
budžeta. Apsurd u celoj priči je da je ovaj hollywoodski filmski
produkt koji, između ostalog, navodno govori o klasnoj segregaciji,
zapravo propagator iste jer će autorovu viziju videti samo probrana
elita u New Yorku, Los Angelesu i možda još par gradova sveta, dok
ćemo mi koji “imamo jeftinija sedišta” gledati običnu verziju
(ne bunim se) i sa zaprepaštenjem shvatiti da se štedelo na
autorskim pravima i na imitatoricama Destiny’s Child, pa nesrećne
statistice koje igraju pevački trio vidimo samo iz daljine ili s
leđa kao u lošem vicu. I mi se, kao i naslovni junak, možemo samo
pomiriti sa konstatacijom da je nekome dano, a nekome ne.
No comments:
Post a Comment