2014.
režija:
Kristijan Milić
scenario:
Ivan Pavličić
uloge:
Goran Bogdan, Alan Katić, Marko Cindrić, Dražen Mikulić
Broj 55 je hrvatski ratni film. Pravi hrvatski, pravi ratni
film. Ne, to nije ono što očekujete, “partizanski” crno-belo
obojeni film za zamenjenom ideologijom, nego ratni, žanrovski,
akcioni film koji prati grupu od 20-ak hrvatskih vojnika koji u
jednoj kući u selu Kusonje nadomak Pakraca pokušavaju da prežive
okršaj sa brojčano nadmoćnim srpskim snagama.
Bilo je u hrvatskom ratnom filmu ideoloških skretanja (od zvanične
verzije, to jest) i ranije, uzmio primere filmova Živi i mrtvi
i Crnci, a naročito ih je bilo u filmovima koji se bave
ratnim posledicama (Crvena prašina, Metastaze). U svim
tim filmovima se aktivno preispitivala zvanična verzija događaja,
postavljala su se pitanja ispravnosti i čovečnosti, pitanja
profitera, pitanja stvarnih i lažnih veterana, pitanja šta raditi
posle sa oštećenim ljudima koji možda ni pre rata nisu bili
funkcionalni članovi društva. Pitanje je koliko su zbog svoje
“arthouse” etikete ovakvi filmovi stigli do široke publike.
Skretanje filma Broj 55 je potpuno drugačijeg tipa. Milića i
Pavličića ideologija ne zanima ni najmanje. Tu nema religije, nema
politike, nema mržnje, samo surova borba za preživljavanje, što je
valjda suština svih ljudi koji imaju nesreću da se nađu u ratu.
Valjda je zato film dočekan na nož od strane određenih (sumnjivih)
braniteljskih udruga koji mu zameraju nedovoljno hrvatstvo,
katoličanstvo i tuđmanovštinu.
Grupa se uputila u naizgled napušteno selo za koje se sumnja da je
jako uporište neprijateljskih snaga u izviđačku misiju u
improvizovanom oklopnom transporteru. Cela akcija je bila slabo
isplanirana, falilo je obaveštajnih podataka, vojničkog i
komandirskog iskustva. Selo je možda ispražnjeno od stanovništva,
ali daleko od toga da je pusto, i to će vojnici otkriti prekasno,
povlačenje više neće biti moguće, a jedino makar privremeno
rešenje je sklanjanje u kuću sa brojem 55. Istovremeno dok ta grupa
brani položaj, druga, tek sklopljena grupa pokušava da se do nje
probije i da je izvuče...
Film počinje sa hronološkim krajem događaja, kuća je razvaljena
eksplozivom, neprijatelj ulazi unutra, odjekuju pucnji kojim se
ubijaju ranjeni i preživeli. Ono što je posebno zanimljivo je to da
ćemo do kraja filma skoro potpuno zaboraviti na njegov početak. Da,
toliko je napet i toliko skreće pažnju na svoju radnju. Atmosferom
i izvedbom podseća na hollywoodske akcione klasike, lako ćemo
prepoznati uticaje Carpenterovog Assault on Percint 13 i
Hillovog Southern Comfort, klaustrofobiju, teskobu, stalne
napade nadmoćnog, ali uglavnom nevidljivog neprijatelja.
Što se izvedbe tiče, ona je takođe na visokom nivou. Boja je
dokumentaristički isprana, kamera fluidna, nikako ukočena.
Povremeno vidimo i jako kontrolisani “shaky-cam”, kao i nekoliko
efektnih “slow motiona”. Na pucnjavi i efektima se nije štedelo,
toliko da pucnjava postaje dodatak soundtracku (koji takođe postoji,
ponekad paše, ponekad ne). Kaskaderski rad isto je za svaku pohvalu.
Gluma je takođe iznad proseka za hrvatski film, primetan je tek
poneki ispad teatralnosti. Scenaristička i rediteljska odluka je da
razvija grupe likova sa tek minimalnom distinkcijom među pojedincima
(na osnovu izgleda, oružja, opreme, pozicije) i to kroz brze, pomalo
tipske vojničke dijaloge. Na taj način se čuva dostojanstvo
poginulih i nema utiska da je njihova privatnost izneta na film.
Vrhunac drame je kada se dve grupe sretnu dovoljno blizu jedna
drugoj, ali je akcija spasavanja nemoguća. Možda je jedina ozbiljna
zamerka upravo na tom planu: propuštena je prilika za jaču emotivnu
kulminaciju kada ekipa u kući odluči da ostane jer ne može
ranjenike izvući sa sobom, a ne može ih ni pustiti na milost i
nemilost neprijatelju.
Već sa svojim prvencem Sigurna kuća (izašlim kao deo
omnibusa 24 sata) Milić je skrenuo pažnju na sebe kao autor
veran žanru i akciji. Živi i mrtvi je već bilo skretanje u
ratni i natprirodni “suspense” horor, nešto je sporijeg ritma,
ali je svakako efektan i odlično promišljen film. I pored silnih
nagrada, Milić je morao da čeka čak 7 godina na novi film. U
međuvremenu se bavio televizijskom režijom, od prilično neslavnog
štanca sapunica i drugih konfekcijskih serija do prilično
inovativne domaće verzije skandinavskih kriminalističkih serija
Počivali u miru. Bila je priča da su prava za seriju prodata
Amerikancima da naprave “remake”, ali za sada ništa od toga.
Televizija je imala svoje prste i u produkciji Broja 55, koji
je isprva zamišljen kao jedna epizoda igrano-dokumentarne serije
koja bi se bavila rekonstrukcijom ratnih okršaja. Materijala je bilo
previše za 50-ominutnu epizodu serije, pa je to prošireno na film.
Za sada se još ne govori o drugim epizodama ili filmovima, ali je
zanimljiv podatak da je sa oko milion dolara Broj 55 među
jeftinijim projektima u tom zamišljenom serijalu i u hrvatskom filmu
generalno, iako se to ni po čemu ne može naslutiti.
Broj 55 je vrlo solidan film zasnovan na zdravim, žanrovskim
temeljima. Miliću možemo poželeti što skorije projekte, a
hrvatskom i regionalnom filmu više ovakvih, žanrovskih i
neopterećenih ostvarenja. Gunđala sa raznih strana u ratu će mu
zameriti jednostranost ili nedovoljnu ostrašćenost, ali za test
probajte sledeći eksperiment: zamislite da se taj sukob odigrao
negde drugde, negde daleko u nekom drugom lokalnom ratu o kojem smo
možda čuli neku kratku vest. Onda recite kakav je film.
No comments:
Post a Comment