2014.
scenario
i režija: Aaron Katz, Martha Stephens
uloge:
Earl Lynn Nelson, Paul Eenhoorn
“Road
movie” je postao temelj američke kinematografije, baš kao western
i noir, dakle jedan pravi američki žanr. Od prethodna dva ga
razlikuje to što je “road movie” možda nešto noviji i što je
prisutniji u nezavisnoj nego u hollywoodskoj varijanti. Easy Rider
je manifest hippie pokreta, Two-Lane Blacktop je glorifikacija
automobilske kulture, Jarmush je neke od svojih najboljih filmova
postavio na puteve i ulice, a istakao bih i relativno sveži primer
Nebraske u kojoj je cesta možda i jedino sredstvo koje može
spojiti umirućeg, dementnog oca i otuđenog sina. Nisu to svi
primeri, nisu ni najrelevantniji, ali eto, nekako su mi bili zgodni.
Preko filmova ceste uvek nešto tražimo, istražujemo, nalazimo, i
bukvalno i metaforički. To može biti Amerika (ili bolje rečeno
Americana, kao idealna, zamišljena Amerika), možemo tražiti člana
familije ili bivšu ljubav, ili, što da ne, odbeglog nacistu (This
Must Be The Place), ali uvek i iznova na cesti tražimo
pronalazimo sebe, pre svega sebe...
Ako
mi je nešto simpatičnije od filmova ceste, onda je to “road
movie” sa starim ljudima, posebno onim starim ljudima koji zaista
mogu da ponude nekakvo životno iskustvo ili makar iskreni smisao za
humor, najbolje oba. Tako je Harry, zajedno sa riđim mačorom
Tontom, posećivao decu i tražio novi dom nakon što je njegova
zgrada bila srušena. Tako je izgubljeni Bill Murray tražio svoje
ljubavnice ne bi li otkrio koja mu je od njih rodila sina u filmu
Broken Flowers. U Land Ho! imamo čak dva simpatična
penzionera, a umesto standardnog američkog pejzaža, ovde imamo
islandski, zaista poseban i ne tako često prisutan na filmskom
ekranu.
Dvojica
su Mitch (Nelson) i Colin (Eenhoorn), bivši muževi dveju sestara.
(Pokušavam da se setim srpskog rodbinskog termina za to, ali mi ne
ide...) Mitch, odavno razveden i optimista, dolazi u posetu Colinu
koji je još uvek usran zbog poslednjeg razvoda. Možemo očekivati
partiju tešenja i razumljivi otpor, ali Mitch ima asa u rukavu: dve
avionske karte za Island, hotelske rezervacije i sve što već
sleduje, da se momci lepo provedu. Možda im je to poslednji put u
životu, možda početak jedne lepe godišnje tradicije, ko će ga
znati.
U
svakom slučaju, oni će se šetati, nalivati, napušavati, hraniti
specijalitetima, banjati, fotkati, gubiti, lutati i šta se sve radi
na putu prvo u Reykjaviku, zatim u islandskoj divljini na mestima
izuetno lepim i pamtljivim, ali sa predugim nazivima da bi ih moj
mozak upamtio. Nekada će imati društvo, nekada ne. Nekada će se
ponašati kao najbolji prijatelji, nekada će ići jedan drugom na
živce. Znate kako je to.
Ono
što je osvežavajuće je to da se ne ide na potenciranje razlika
radi humornog efekta, iako su razlike, i u okolnostima, i u
karakteru, i u temperamentu, nadasve očigledne. Mitch je matori
veseljak koji baca perverzne štoseve i voli da čašćava. On je
doktor u penziji, dugo razveden, razdvojen od svojih sinova (koje
opisuje sa: “Jedan je gay, drugi živi u Berlinu, treći se
konvertirao u Judaizam, a četvrti je običan”) i nekako je
prigrlio svoj samački život, ali u penziji ne može da nađe mir.
Colin je povučeniji i tiši, bivši majstor francuskog roga koji se
odrekao muzike i ceo život bio smoreni bankarski službenik, čovek
koga samoća izjeda ali to ne bi priznao ni za živu glavu, jer se
emocije ne pokazuju.
Humorne
poene film neće skupljati ni sa gegovima, ni sa nepredviđenim
situacijama, ni preko ismevanja nečije starosti, pa čak ni sa
meta-fazonima na račun toga. Da, biće tu svakakvih situacija, ali
to će biti anegdote za prepričavanje, ništa neprijatno. Možda će
Mitch nekad lupiti nešto neprimereno, ali na tome ostaje. Nama neće
biti neprijatno da ih gledamo i nećemo pomisliti na eksploataciju
stereotipa. Ako kome nešto i zasmeta, autori će ga nagraditi sa
slikama islandske netaknute prirode koji deluju na psihu bolje nego
slike sitnih životinja.
Dvojica
glumaca su savršeni u svojim ulogama. Paul Eenhoorn je profesionalni
australski glumac sa stalnom američkom adresom i tendencijom
pojavljinja u američkim indie filmovima. Earl Lynn Nelson nije
profesionalac, on je zapravo doktor u penziji iz Kentuckija (otud
onaj nepogrešivo verodostojni južnjački govor) i dalji rođak
autorice Marthe Stephens. Za jednog rekreativca i amatera, podatak da
mu je ovo već treći film i prva glavna uloga zvuči impresivno.
Ovde je on duša i srce filma, spreman da uvek podigne atmosferu.
Aaron
Katz i Martha Stephens su relativno nepoznati čak i u okvirima indie
scene, ali čini se da sjajno sarađuju i da imaju i dobru ideju i
mogućnost razrade i realizacije. Producent filma David Gordon Green
je već jedno od značajnijih imena na indie sceni i možda su
njegovi islandski kontakti (radio remake islandskog filma Either
Way pod naslovom Prince Avalanche) bili presudni za realizaciju ovog projekta. Land Ho! je
lišen svake megalomanije i pretencioznosti i ne nudi nam životne
lekcije, a opet nam daje pogled u nečije stvarno ili napisano
iskustvo. I to ga čini posebnim, prijatnim i ugodnim.
No comments:
Post a Comment