2014.
scenario
i režija: Paul Schrader
uloge:
Nicolas Cage, Anton Yelchin, Alexander Karim, Irene Jacob
Mudri
novinari kažu da je najgore što se jednom novinaru može dogoditi
je da postane vest, umesto da vesti piše. Slično se može primeniti
na filmske autore: najgore što im se može desiti je da im život
zaliči na film, posebno ako je u pitanju triler kao žanr. Izuzmimo
sada horor i SF, znamo da su to imaginarni svetovi sa kodiranim
simboličkim porukama i, ako su napravljeni kako treba, pod-tekstom
koji je važniji od teksta. Triler se, za razliku od njih, može
dogoditi i često se događa u stvarnom svetu i za njega važi
generalno pravilo da je bolji što više korespondira sa realnošću
ili makar zamislivošću.
Upravo
se to događa u karijeri, a posledično i životu, Paula Schradera.
Produkcija skoro svakog njegovog filma liči na korporativni triler
obojen bahatošću, intrigama i podmetačinama. Primer od pre
nekoliko godina sa filmom Dominion, koji je izašao u dve
verzije, Schraderovoj i studijskoj premontiranoj, govori nam o
Hollywoodu kao mestu neosetljivom na autorske slobode, ali produkcija
filma Dying of the Light poprima potpuno nove, nesuđene
razmere korporativnog trilera i oštrih sukoba između autora,
studija i investitora. Na kraju po pravilu autori izvuku deblji kraj,
ali najveću štetu pretrpi sam film koji nije ni tamo ni ovamo.
Dying
of the Light je Schrader originalno napisao za Nicolasa Windinga
Refna, negde između Valhalle i Drivea, sa namerom da
glavnu ulogu ponudi Harrisonu Fordu. Ideja je bila da film bude
mračan špijunski triler o dugotrajnom sukobu nasmrt bolesnih
aktera, CIA-inog operativca i radikalnog islamiste. Obojica su
zamišljeni kao pravi vernici svojih sistema i obojicu su moderna
vremena pragmatizma i moralne fleksibilnosti sažvakala i ispljunula.
Film je zamišljen kao mračan i u bukvalnom i u prenesenom značenju,
sa ekspresionističkom i visokosimboličkom tamnom fotografijom i
nimalo srećnim krajem.
Prvi
je, upravo zbog jezivog kraja, iz priče izašao Ford, da bi se nakon
njega iz rediteljske fotelje povukao Refn (iako ostaje potpisan kao
producent). Umesto pristojnih sredstava, film je skupio samo 5
miliona dolara, od kojih je milion potrošen na honorar glavnog
glumca. Još važnije od toga, novac je filmski sumnjivog porekla,
glavni financijer je biznismen i filmski diletant David Grovic
(pamtimo ga po poražavajuće lošem filmu The Bag Man).
Schraderu je film na kraju oduzet, premontiran i uglavnom ispražnjen
od konotacija, do te mere da je čak i fotografija dodatno
posvetljena. Konačan rezultat je komad filmske konfekcije.
Evan
Lake (Cage) je obaveštajac na terenu koji je u zarobljeništvu kod
Muhammada Banira (Karim) izgubio deo uha i veći deo ega pre nego što
su ga specijalci izvukli. Lake je od tada uglavnom uposlen na
kancelarijskim i analitičkim dužnostima, Banir se smatra mrtvim,
iako Lake veruje da je živ i da se skriva negde. Banir pati od
atipične i smrtonosne anemije, pa asocijacija na njega izbija na
površinu vezano za incident koji je uključivao uglednog rumunskog
doktora koji razvija eksperimentalni tretman. Lake, sa druge strane,
pati od atipičnog i agresivnog demencije u ranoj fazi, a simptomi
su, ako je verovati filmu, širi nego kod Housea, uključuju i
drmanje ruku i agresivne promene raspoloženja i zaboravljanje i
asocijalno ponašanje. Potpomognut vernim pomoćnikom (Yelchin) i
starom ljubavnicom (Jacob), Lake će krenuti sa ganjanjem Banira po
svetu, od snežne Rumunije do žarke Kenije.
Film
je, rekoh, konfekcijski, ispražnjen od nimalo prijatnih konotacija.
Ostavljene su, međutim, neke scene koje prikazuju kakav je film
mogao da bude. Jedna od njih je Evanov monolog (ponavlja se na
početku i na kraju filma) o tome kako je CIA potpuno izgubila
kredibilitet sa padom Berlinskog Zida i postala agencija ovisna od
političkih agendi. Druga znakovita scena je Evanovo deranje na svog
šefa koji je “toliko duboko u Obaminom dupetu da vidi samo govna”.
Treća nema naročiti kontekstualni značaj, ali je urnebesna: Evan
se dere na rumunskog konobara i Rumuniju vidi kao zemlju koja je cela
pušačka zona. Ostatak je generička akciona jurnjava i triler od
tačke A do tačke B do tačke C, bez puno skretanja i sa nekoliko
očito loše isečenih i skraćenih flashback scena Evanovog
zarobljeništva.
Primetili
ste da se Cage dere kao manijak i još jednom se dokazuje kao majstor
neslavne veštine preglumljivanja. Ovo je jedna od njegovih
uvrnutijih i lošijih uloga u karijeri i apsolutno nijedan ton ne
pogađa kako treba. Ponadali smo se nakon sjajnih uloga u filmovima
The Frozen Ground i Joe bataliti svoje kretenske
manirizme, ali sustigao nas je Rage, Left Behind (koji
se i ne usuđujem da pogledam, imam i ja neke granice) i sada ovo.
Formula po kojoj Cage ima jednu sjajnu ulogu na pet očajnih izgleda
da još uvek drži.
Film
se malo vadi sa ostalim glumcima. Irene Jacob nažalost nema dovoljno
prostora da razradi svoju ulogu i uglavnom služi kao “štaka” i
“plot device”. Alexander Karim je uverljiv kao specifičan tip
negativca, čovek od integriteta, intelektualan, ranjiv i nevoljan da
radi to što radi, ali sa prevelikim instinktom za preživljavanje.
Anton Yelchin se polako profilira kao idealan “sidekick”,
žutokljunac koji svog idola gleda sa divljenjem. To mu je sjajno
uspelo u Only Lovers Left Alive, nešto manje uspeha je imao u
Rudderless, a ovde je sasvim pristojan u granicama mogućnosti
svog lika.
Dying
of the Light nije posebno loš film. Ne, on je beskrvan, bezličan
i nebitan i ničim ne istupa iz mase takvih filmova, uglavnom
šibnutih direktno na DVD. Štos je u tome da ima nekoliko scena
preko kojih je moguće naslutiti da bi ovo mogao biti značajniji i
upadljiviji film koji zaista ima šta da kaže. Ovako nam ostaje da
se pitamo kakav bi to film bio, i pored svih produkcijskih nevolja i
kompromisa, da ga nisu namerno pretvorili u konfekciju.
Budimo
iskreni i za trenutak batalimo priču o studijskoj kontroli. Paul
Schrader je autor čija je karijera u primetnom padu i koji
jednostavno ne želi u penziju iako su najbolje godine i najbolji
filmovi daleko iza njega. Njegovi filmovi mnogo bolje zvuče kao
ideja na papiru ili u pripitom razgovoru nego što izgledaju jednom
kada ih dovrši. Njegova publika se osipa i gubi interesovanje. Ako
bismo nagađali, legitimno bi bilo pretpostaviti da sam Schrader rado
ulazi u sukobe i svađe sa studijima i finansijerima i tako sebi radi
marketing i diže ego. Sudeći po prethodnom filmu, apsolutnom užasu
zvanom The Canyons, Schrader nije iznad intriga i jeftinih
šok-trikova. Ako je za utehu, Dying of the Light je bolji
film od prethodnika, ali svejedno nije dobar film, još manje onoliko
dobar koliko su visoka očekivanja od jednog od poslednjih
novohollywoodkih desperadosa.
No comments:
Post a Comment