2013.
scenario
i režija: Paul Haggis
uloge:
Liam Neeson, Olivia Wilde, Adrien Brody, Moran Atias, Mila Kunis,
James Franco, Maria Bello, Kim Basinger
Paul
Haggis i njegov status je misterija za mene. Njegov prvenac Red
Hot (1993) nije privukao dovoljno pažnje, pa se Haggis vratio
svojoj primarnoj karijeri na televiziji kao štancer scenarija,
povremeni producent i reditelj ponekih epizoda za uglavnom nebitne
serije. Onda, deceniju kasnije postaje najtraženija roba u
Hollywoodu i svojevrsni rekorder: prvi dobitnik dva Oscara za
scenario godinu za godinom za filmove Million Dollar Baby i
The Crash. Potonji je čak na opšte iznenađenje upućenih
drpio Oscara za najbolji film te godine koji su poznavaoci već
unapred dodelili Ang Leejevoj gay kaubojštini Brokeback Mountain.
Haggis je od tada napisao scenarije za dva Bonda i imao potpunu
kontrolu nad nekoliko filmova koji su postigli promenjiv uspeh kod
kritike i publike. Postavlja se pitanje jesu li njegovi uspesi bili
samo puka slučajnost ili sticaj povoljnih okolnosti, jer je Third
Person film koji je pogrešan na toliko nivoa.
Već
od prvih kadrova, ako ne i iz površnih IMDB informacija, vidi se da
je ova abominacija od filma intonirana kao Haggisov “magnum opus”.
U pitanju je hyperlink konstrukcija od tri ljubavne priče, svake u
svom gradu. Hyperlink je sjajan postupak kada autor zapravo ima šta
da kaže (a Haggis bi imao kada bi bio iskren, pošto njegova
karijera beleži i zanimljivu stavku o napuštanju sajentologije).
Međutim, sa njim najčešće nema sredine: ili je pun pogodak ili je
potpuni promašaj. Kada autor ne zna šta bi rekao ili kako bi to
rekao, kada nema elegancije, poente, dovoljno jakih poveznica među
pričama, zapravo kada nema ideje, hyperlink je teret koji se
automatski čita kao pretenciozno preseravanje.
Third
Person je upravo to. Dok dođe do trenutka da uočimo poveznice,
već smo ugušeni u moru banalnog dijaloga o ljubavi i koječemu
kakav bi izgledao neverovatno “out of character” čak i
šiparicama i tri besmislena melodramatična zapleta sa likovima
tankim kao papir. Više nas nije briga za te ljude jednom kada
otkrijemo kako je iza te nekakve mistike i tih velikih reči koje ne
znače ništa krije jedan najobičniji pucanj u prazno.
Jedna
priča se dešava u Parizu gde se stari pisac (Neeson) zavukao u mir
hotelske sobe kako bi dovršio i upeglao roman, a istovremeno
provodio vreme sa svojom ljubavnicom (Wilde), celebrity-novinarkom
zbog koje je napustio svoju ženu (Basinger) koja ga stalno zivka i
puna je razumevanja za njega. Pisac je očito u krizi ili zapravo
nema šta da kaže, pa u velikoj meri reciklira dnevničke beleške
gde kroz druge ljude u trećem licu govori u sebi (eto misterije
naslova), a njegova ljubavnica je “žena s tajnom”, nije bitno
kakvom.
Druga
priča je rimska. Američki biznismen (Brody) redovno putuje u
Italiju kako bi se domogao krojeva od velikih modnih kuća koje posle
prodaje radionicama koje prave kopije. On prezire sve italijansko i
zavlači se nostalgije radi u jedan naizgled američki kafić gde
upoznaje rumunsku Ciganku (Atias) kojoj pristaje da pomogne da otkupi
kćerku iz kandži mafije. Možda ga je ona “uzela u rad”, a
možda ne. Možda je on svejedno do ušiju zaljubljen u nju, a možda
i ne. U svakom slučaju, to je poprilični obrat za tipa koji
praktično živi od nemorala.
Treća
priča se dešava u New Yorku, gde bivša zvezda sapunskih opera
(Kunis) živi težak život nakon razvoda od poznatog i bogatog
umetnika (Franco). Prinuđena je da radi kao sobarica u hotelu u
kojem je odsedala, stalno je dekintirana i usred je sudske bitke za
starateljstvo nad sinom gde joj je jedina šansa to što je njena
advokatica (Bello) dovoljno popustljiva i osetljiva na nju da neće
odustati ni po koju cenu.
Gluma,
i pored ovolikih imena, nije nešto što će vas oduvati. A i kako bi
bila sa tako šupljikavim scenariom i tako drvenim pseudo-pametnim
popujućim dijalozima. Osveženje je videti Neesona kao živog
čoveka, a ne kao akcionog heroja, čisto za promenu. Nažalost,
njegov pisac nema nikakav “background”, osim što se u nedogled
ponavlja da je dobio Pulitzerovu nagradu za neki od svojih ranijih
romana. Olivia Wilde pokazuje da zna da glumi kad treba i da može
biti uverljiva kao flertuša. Kim Basinger se drži klasike sa ulogom
prevarene žene. Brody deluje dovoljno čudno i usamljeno za svoj
lik, možemo ga zamisliti kako pada na mističnu žensku sa velikim
problemom. Moran Atias je dovoljno mistična i zavodljiva da može i
ne mora biti prevarantkinja. U trećoj priči jedino Maria Bello
pokazuje neke znake dobre glume, ali ona ima sve ukupno možda pet
scena (u filmu koji traje preko dva sata). James Franco deluje kao da
mesečari ili da otvoreno spava (samo što ne zahrče) na setu, a
Mila Kunis jednostavno ne zna da glumi. Cura dobro izgleda i može da
prođe sa nekom čak i relativno velikom ulogom u blockbusteru, ali
ne ume da odigra niti jednu jedinu ljudsku emociju kako treba.
Štos
je u tome što se Third Person vuče kao gladna godina i davi
u nelogičnostima i odjekuje šupljinom i prazninom. Nije nas briga
za junake, ne osećamo niti jednu zeru iskrene priče, svi samo tupe,
palamude, plaču i upadaju u histerije. Od tog filma bi se pametnom
razradom napravila tri pristojna odvojena ili možda čak i jedan
impozantan hyperlink kada bi autor imao pojma šta hoće. Third
Person ne vodi nikuda i to traje toliko dugo da će poenta, i ako
je ipak bude, bez problema promaći i najupornijem gledaocu.
Arbitrarne
poveznice, kako u samoj osnovi priče, tako i u njenoj izvedbi
(recimo scena se završava tako što jedna osoba legne u krevet, pa
se pretopi sa sledećom scenom u kojoj to isto čini i druga) su
frustrirajući, ali nebitan problem. Jedno od tumačenja može biti
da su sve tri priče manje ili više fikcija iz piščeve glave, da
su konstrukcije za njegov novi roman (umetnik opsednut samim sobom u
New Yorku i kradljivac šnajderskih patenata u Rimu su nategnute, ali
moguće metafore za pisca koji se više drži kao celebrity, a kada
radi – krade, što sam od sebe, što od drugih), te da s time
pariska priča postaje i okvir realnosti, ali i fikcija koja se meša
s njim. Filmova o stvaralačkim krizama i izgubljenim piscima sa
svojim mušicama i distrakcijama nije manjkalo, ali ta tema je nekako
večita. Možda se iz toga ceo film može iščitati kao Haggisova
autobiografska ispovest o tome kako on nema ideju šta bi sam sa
sobom.
To
filmu možda dodaje jedan novi kvalitet, ali to nije dovoljno. Ovo
ipak nije Adaptation. Third Person je samo jedan
neuspeli, dosadni i pretenciozni ego-trip.
Svaka ti cast za tekst!
ReplyDelete