2014.
režija:
Shawn Levy
scenario:
Jonathan Tropper (prema svom romanu)
uloge:
Jason Bateman, Tina Fay, Jane Fonda, Adam Driver, Corey Stoll, Rose
Byrne, Kathryn Hahn, Connie Britton, Timothy Olyphant, Dax Shepard,
Debra Monk, Abigail Spencer, Aaron Lazar, Ben Schwartz
Situacija
je ovakva: otac velike familije je upravo preminuo i njegova navodna
želja je, iako nije bio preterano religiozan, da njegovi najbliži
ispoštuju šivu (sedmodnevno zajedničko žaljenje), koja deluje kao
malko ekstreman jevrejski obred. To nas dovodi do situacije u kojoj
se pod istim krovom cela familija koja se ionako ne trpi baš
najbolje, plus supružnici, plus komšije, plus rabin zvani Boner
(Schwartz). Znači, ovde imamo familijarnu dimenziju dodanu na The
Big Chill postavku i sve varijante površnog i površno napisanog
humora, od slapsticka do sitcoma, nakačenog na August: Osage
County zamisao.
Kao
protagonista figurira Judd Altman (Bateman), čije je samo ime
spoiler koje nam govori šta nas čeka: malo uvredljivog humora i
malo larpurlartizma. Judd ima najgoru nedelju u životu: upravo je
uhvatio ženu (Spencer) kako se se trpa sa njegovim šefom (Shepard),
inače popriličnom svinjom i džukelom od čoveka, i u tom trenutku
sve na šta je mogao da računa (brak, stan, posao) se srušilo. Još
kad mu je i stari umro, pa mora da izbleji sa svojima i pritom spava
u podrumu, njegova perspektiva ne deluje nimalo dobro. Jedna od
retkih pozitivnih stvari je što je sreo bivšu devojku (Byrne) koja
će mu možda pomoći da ostavi sve iza sebe...
U
centru familije je besramna majka (Fonda) koja paradira svoje
silikonske sise i svima drobi o seksualnim navikama svog pokojnog
muža, i koja se proslavila iznoseći prljav veš svoje dece u ranoj
dobi kroz bestseller knjigu o roditeljstvu. Ostatak disfunkcionalne
familije čine redom:
*
Odgovorna sestra Wendy (Fay) sa mužem-yuppijem (Lazar) i dvoje dece
od kojih se starije uči da kenja na nokšir, što će uzrokovati
transfer neprijatnosti kod većine gledalaca. Usled zanemarivanja od
strane muža, ona ima “crush” na komšiju (Olyphant), svoju bivšu
ljubav, sada praktično invalida zbog oštećenja mozga usled
nesreće.
*
Stariji, uštogljeni i frustrirani, brat Paul (Stoll) koji je ostao u
gradu i sa ocem radio u radnji. Izvor njegove frustracije je što sa
ženom Annie (Hahn), inače Juddovom bivšom, ne može dobiti dete,
još uvek.
*
Mlađi, neodgovorni brat Phil (Driver) koji se pojavljuje tako što
kasni na sahranu, nabija muziku iz auta i sa sobom vodi atraktivnu,
malko stariju verenicu (Britton). Njegova namena je da zeza sve od
reda na najnezreliji mogući način.
Znamo
šta nam sledi – red komedije, red drame, red elementarnog razvoja
likova, red glupavih, milion puta ispričanih viceva. Glupave viceve
shvatite kao upozorenje, film pokušava da uvede bar pet “running
joke” fazona koji se ponavljaju do toga da postaju neprijatni.
Razvoj likova shvatite veoma uslovno, previše ih je da bi mogli da
se razviju, pa ostaju manje ili više standardne skice. Čak ni
glumačka postava sastavljena od uspešnih filmskih i televizijskih
komičara ne uspeva da podigne naš nivo pažnje. Niko od njih ne
uspeva da zablista, jer u gužvi nema skoro nikakvih šansi za takav
poduhvat, a na volju realno imaju po scenu ili dve, dok u ostatku
statiraju.
Kada
bi scenarista Tropper i reditelj Levy dali malo više slobode
glumcima da sami tumače i razvijaju svoje likove, gde ni malo više
improvizacije ne bi bilo na odmet, film bi svakako bio bolji. Ne može
se reći da se glumci ne trude, ali im je okvir previše tesan.
Disfunkcionalna familija pod jednim krovom je možda standardni
poligon za komediju, ali ovde ima previše ljudi sa previše
providnim disfunkcijama da bi to bilo zabavno. Izuzetak je donekle
Jason Bateman koji je dobio za nijansu više prostora od svojih
kolega, a i lik mu leži na onaj tipičan “najpametniji dasa u
prostoriji” način, tako da film postaje zanimljiviji kada se drži
svog protagoniste.
Reditelj
Shawn Levy je primer hiperaktivca ili štancera, kako se uzme.
Aktivan je na filmu i na televiziji, kao producent i kao reditelj.
Stoji iza franšize Night at The Museum koja je upravo
doživela treći nastavak. Producira serije i filmove. Izbacuje
filmove po tempu od najmanje jednog godišnje. Postavlja se pitanje
koliko projekat može biti kvalitetno urađen ako mu se posveti tako
malo vremena i ako je u konfliktu sa ostalim projektima. Jasno je da
Levijevi filmovi nemaju neku naročitu oštricu, tu i tamo će se
pojaviti pristojna old-school komedija kao što je prošlogodišnji
The Internship zasnovana na iskrenoj opservaciji, ali puno će
tu biti stvari koje se zasnivaju na instant-postupcima, forama
izvađenim iz naftalina i podgrejanim stereotipima.
This
Is Where I Leave You je primer toga. To ne znači da se nekoliko
puta nećete nasmejati, ali nije to to. Sa boljom razradom, više
pažnje, možda i posvećenijim rediteljem, ili makar nekim ko se ne
plaši da glumcima da više slobode, ovo bi bio odličan film. Voleo
bih da je tako nešto radio neko iskreno duhovit, sa iskrenim
zapažanjem i ko zapravo ima šta da kaže. Woody Allen mi pada na
pamet. Ovom filmu nedostaje neko takav.
No comments:
Post a Comment