2014.
režija:
Doug Liman
scenario:
Christopher McQuarry, Jez Butterworth, John-Henry Butterworth (po
romanu All You Need Is Kill Hiroshija Sakurazake)
uloge:
Tom Cruise, Emily Blunt, Brendan Gleeson, Bill Paxton, Noah Taylor
Sami
mi recite koliko vam nešto ovako privlačno zvuči: vojnici u
glomaznim i škripavim robotskim odelima koji se bore protiv
vanzemaljaca sa pipcima, a sve to snimljeno po motivima japanskog
pulp romana koji je prvo pretvoren u mangu i sve liči na
kompjutersku igricu sumnjivog kvaliteta. Pa još ubacite i vremensku
petlju u celu priču. Pa lokacijske asocijacije na oba svetska rata
(Verdun, Normandija). Pa asocijacije na razne neke filmove, od
Groundhog Day, preko Starship Troopers do Matrixa.
Pa na sve to dodajte i Toma Cruisea koji nije garant ničega osim
komercijalnosti, uloge koje se dobro plaćaju ne odbija, on sam može
biti i sjajan i očajan, a filmovi isto tako.
Da,
jasno mi je, Hollywood je sranje, tamo jedna originalna ideja nije
zalutala decenijama, bla bla bla, sve na tu foru. Zapravo mislim da
je takvo gledanje pojednostavljeno, jer Hollywood izbacuje dosta
dobrih ili makar zabavnih filmova godišnje, ali recimo da sam pre
Oscar sezone malo skeptičan prema Hollywoodu, znajući njihov
poslovni model. Međutim, Edge of Tomorrow mi je dokazao da
sam samo čovek koji itekako može biti iznenađen. Film je više
nego dobar, zanimljiv je, elementarno inteligentan, zapetljan i
potpuno neprilagođen dečurliji.
Voleli
ga mi ili ne, Tom Cruise je glumac koji zaslužuje poštovanje. Kao
zvezda “traje” već 30-ak godina, ne posustaje i ne pokazuje
znake umora. U sjajnoj je kondiciji, i fizičkoj i glumačkoj, većinu
svojih “stuntova” izvodi sam, bez dublera. Ima širok raspon
uloga, ne plaši se akcije, spektakla i drame. Čak ni auto-ironije,
svestan je koliko iritantna može biti njegova medijska persona i to
pokušava unovčiti, što je za poštovanje. Ako bi se njegovu
karijeru dalo sumirati u jednom pojmu, on je klasična hollywoodska
zvezda starog kova, pre svega glumac, ali svestran i hrabar tip koji
bi svašta probao. Da se ne foliramo, nema tu nekog detaljnog
studiranja uloge, bilo kroz intelektualizaciju, bilo kroz “method”,
on svoje likove hvata za uši, onako kako misli da treba, pa neka
bude šta bude. A to ume da bude sjajno, kao što je to slučaj u
filmovima Jerry Maguirre, Interview With a Vampire i A
Few Good Men.
Edge
of Tomorrow spada u tu grupu. Cruise je major Cage, ljigavi
spin-doktor koji od početka vanzemaljske invazije radi za američku
vojsku kao PR za regrutovanje. Rat ne traje dugo, ali je iscrpljujući
i puno ljudi je poginulo, uprkos naprednoj tehnologiji, robotskim
odelima i globalnoj alijansi. Kroz već standardnu formu isečaka iz
vesti saznajemo da je centar Evrope (Nemačka, je li) uporište
vanzemaljaca, ali da su ljudi dobili možda presudnu bitku kod
Verduna i to zaslugom Rite Vrataski (Blunt), kojoj su skovani nadimci
The Angel of Verdun i Full Metal Bitch. Ideja je da se pređe u
kontra-ofanzivu, iskrcavanjem na francusku obalu. Svaka čast za
uspomenu na veterane oba svetska rata, ali geografija i logika tu ne
štimaju.
Bilo
kako bilo, Cage je na putu da se sastane sa generalom Brighamom
(Gleeson), poprilično nefleksibilnom oficirskom bukvom koja želi
propagandni snimak sa prve linije. Cage, kukavica i ljigavac, to
odbija, a general se sveti tako što sreže do redova i pošalje na
formacijsko mesto “topovsko meso” pod komandom narednika Farella
(Paxton). Iako nikad nije nosio robotsko odelo niti pucao iz modernog
oružja, Cage nekako poživi dovljno dugo da pukom srećom ubije
jedno naprednije vanzemaljsko stvorenje, ali ipak pogine.
Međutim,
sutradan se budi u istom regrutnom centru kao i prethodni dan i tako
dan za danom, kao re-load u kompjuterskoj igrici. Posle prvih
nekoliko pokušaja, shvata da mu jedino Rita može pomoći da shvati
šta se dešava, pošto izgleda da je i ona imala iskustva sa
vremenskom petljom. Njih dvoje, potpomognuti samo naučnikom (Taylor)
moraju dobiti rat protiv protivnika koji, čini se, ima pogled u
budućnost.
Moram
da kažem da ovako uspostavljen format, iako izveden i tematski i
stilski iz drugih filmova, omogućava nešto što je danas retkost u
Hollywoodu: kompletan, spektakularan film sa samo četvoro ili petoro
likova koji su za priču bitni. Jasan i štedljiv scenario omogućava
i to da se film spakuje u ispod dva sata, što je za novodobne
spektakle retkost (multipleksi imaju idiotsku praksu da duži film
naplate više, pa se takvi obilato snimaju). Jedina prava zamka tog
koncepta je repetitivnost (vrlo bukvalno shvaćena), ali Liman i
društvo to rešavaju brzom montažom i obiljem crnog humora. U
ovakvom pomalo “screwball” settingu zanimljivo je gledati kako
Cage napreduje i kao vojnik i kao čovek, dok sve oko njega ostaje
isto, čak ga Rita iz dana u dan ne poznaje, iako su isti dan
nekoliko stotina puta proveli zajedno. CGI efekti su uglavnom
pristojni, ali malo suviše podražavaju estetiku igrica.
Šta
drugo reći nego da je Tom Cruise fantastičan. Nije u pitanju samo
fizička gluma, njegova ionako jača strana, nego postepena izgradnja
i promena lika. Emily Blunt je interesantna i elegantna u svojoj
ulozi, ona yoga poza na početku svakog dana joj sjajno stoji, iako
je njen lik ratnice koja skriva srce i ljudskost klasičan kliše.
Brendan Gleeson praktično ima dve scene i u obe je fenomenalan, što
se od njega očekuje. Što je posebno važno, pruža sjajnu podršku
Cruiseu da zablista. Bill Paxton više služi kao šala sa vojničkim
stereotipima, ali ovde zapravo malo preseca ustaljeni ritam i odmara
nas od sirove akcije koje ima u izobilju.
Daleko
od toga da je ovo film bez mane. Završetak je pun logičkih rupa.
Trik po kojem Cruise ponovo postaje smrtan je lenjo napisan kako bi
se povećali ulozi u poslednjem pokušaju. Ni upotreba lokacija
razorene Evrope nije dovedena do perfekcije, jer se kroz, recimo,
rastureni Pariz samo preleti. Za utehu su ipak neki lepi i elemtarno
poetični kadrovi francuskog opustelog sela. Možda najveću manu
filma predstavlja nikad pravilno započeta ljubavna priča između
Cagea i Rite, koja kao da je tu da povremeno preseče ritam akcije
(jer u filmu tada junaci kažu nešto o sebi) i zato što publika to
očekuje, bez ikakve iskrene namere da se razradi. Još jedan problem
je naslov filma, koji je i generički i spoiler. Mišljenja sam da bi
originalni All You Need Is Kill bio mnogo više cool, ali bi
to verovatno uznemirilo klinčadiju i roditelje.
Doug
Liman odaje utisak čoveka koji pažljivo bira svoje projekte.
Uglavnom producent, on je izbegavao flopove i filmove koje ne može
nekako naplatiti dalje. Možda je Bourne dojadio svima, ali Limanova
odluka da na veliko platno prenese nekoliko decenija star TV film je
bila i hrabra i ispravna. Mr. and Mrs. Smith se čini kao
praznoglava zabava, ali u svoje doba se dosta pažnje posvećivalo
svežem hollywoodskom celebrity paru u glavnim ulogama. Jumper
mu je možda jedini promašaj, jer je film rađen sa idejom o
franšizi, ali je pokupio katastrofalne kritike. Liman se iz toga
izvukao sa Fair Game, napetim političkim trilerom starog
kova. Liman se odlikuje preciznim stilom i veštinom kojom prikriva da
nema najoriginalnije ideje. On je zapravo majstor pakovanja, što
takođe nije za potcenjivanje.
Edge
of Tomorrow je dobro zamišljen, složen i upakovan film.
Nijednog trenutka nije dosadan, glavnog glumca stavlja na temeljnu
probu sposobnosti i Cruise to polaže. Čak ni očite asocijacije na
druge filmove nisu jeftine i nisu tu sebe radi. Najinteresantnija je
činjenica da mnogi filmovi kopiraju estetiku igrica, ali da je Edge
of Tomorrow verovatno prvi film koji se ozbiljnije pozabavi
mehanikom igrica. “Live, Die, Repeat”, kaže slogan.
No comments:
Post a Comment