2014.
scenario
i režija: Xavier Dolan
uloge:
Anne Dorval, Antoine-Olivier Pilon, Suzanne Clement, Patrick Huard,
Alexandre Goyette
Di
ste bili, šta ste radili u svojoj 20-oj godini? Verovatno ste
upisali neki faks ili radili neki glupi posao, a kreativnu energiju
trošili na razmišljanje o izlascima, putovanjima, ženskama /
tipovima, alkoholu i lakim drogama. U mom slučaju to drži. Kanadski
wunderkind Xavier Dolan je u svojoj 20-oj godini snimio svoj prvi
film, i to kakav! J'ai tue ma mere / I Killed My Mother
(2009) je jedan od upečatljivijih debitantskih filmova u poslednje
vreme i nije neki opskurni polu-amaterski uradak po sistemu “jedva
smo se okupili, love nema, ali barem se dobro zezamo”, nego film
koji je imao premijeru na Danima režije u Cannesu i tamo pobrao
visoka priznanja.
U
svojoj 25-oj godini, dakle vremenu kada je većina nas privodila
kraju faks ili se čvarila na nekom poslu, Xavier Dolan je poznati i
priznati filmski umetnik koji snima maničnim tempom od najmanje
jednog filma godišnje. To su sve koncepcijski zahtevni filmovi, a ne
hod po utabanim stazama žanra ili hipstersko-festivalskih ukusa,
iako tu ima i hipsteraja i festivalske fame. Primera radi, većina
filmskih umetnika u njegovoj dobi iza sebe ima možda nekoliko
studentskih filmova, možda neki kratki ili srednji metar, a oni
preduzimljiviji čak i debitantski profesionalni film. Istini za
volju, Dolan je imao nekakav rani start, otac mu je profesionalni
glumac, a i on sam je bio dete-glumac i takoreći odrastao je sa
filmom i na filmu. Pa ipak je njegova karijera u najmanju ruku
impresivna i po broju i po kvalitetu naslova.
Zašto
sam počeo svoju kritiku sa prostim biografskim podacima? Zato što
Mommy nije mogao da uradi niko drugi do Xaviera Dolana, ne na
taj način, ne na bilo koji način. Mommy je parnjak Dolanovom
prvencu I Killed My Mother, “setting” je sličan
(nerazumevanje između samohrane majke i problematičnog sina),
glumci su uglavnom isti (Antoine-Olivier Pilon je zamenio samog
Dolana koji je prestar za ulogu tinejdžera), a jedino je perspektiva
promenjena. Dolan ovaj film opisuje kao iskupljenje za svoj prvenac,
a majka postaje heroj.
Zaboravite
na podužu, elaboriranu karticu koju vidite na uvodu. Na njoj piše
da je Kanada u bliskoj budućnosti, 2015. godine, promenila porodični
zakon po kojem je sada moguće da roditelji svoju maloletnu decu sa
poremećajima ponašanja ili psihičkim poremećajima, protiv njihove
volje i bez odluke suda jednostavno ostave na brigu socijalnim
institucijama. Ovo će vas navesti na krivi trag nekakvog
distopijskog SF-a i poslužiće jedino kao “čehovljevska puška”,
najstariji dramaturški trik od svih.
Mommy
je pre svega porodična, pa onda i socijalna i psihološka drama.
Diane “Die” Despres (Dorval) je samohrana majka i relativno sveža
udovica u nezavidnoj materijalnoj situaciji. Njen sin Steve (Pilon)
ima ADHD (poremećaj pažnje i hiperaktivnost) i apsolutno je
nepodnošljiv od očeve smrti. Na početku filma, majka mora da ga
pokupi iz internatske institucije jer je podmetnuo požar u kojem je
ozbiljno povređen jedan dečak. Die ima dve opcije, da ga odvede
doma i da se prihvati teškog zadatka školovanja i brige za sina sa
posebnim potrebama, pored svog nesređenog života, ili da ga
premesti u ustanovu zatvorenijeg tipa sa kojom Steve ima još manje
šansi u životu. Naravno, ni Die nije cvećka, smiruje se vinom,
potpuno je van fokusa, i sama hiperaktivna, večito pokušava da nađe
prečice, pa zato često ostaje bez posla, svadljiva je i psuje kao
kočijaš na montrealskom slengu francuskog jezika i to prilično
ružno zvuči. Sa druge strane, Steve ume biti šarmantan u svojoj
hiperaktivnosti i blesavosti, ima dobre želje, iako uptine načine
da ih ostvari, ume biti i pažljiv i pokazati ljubav, ponekad čak i
biti od pomoći, ali isto tako njegovo veselje ili blentavost se u
trenucima kada nešto nije po njegovom pretvara u agresiju koju je
teško staviti pod kontrolu. Zajedno su paklena kombinacija.
Njima
će u pomoć priskočiti misteriozna i tužna suseda Kyla (Clement),
bivša učiteljica koja je usled traume počela mucati i efektivno
postala invalid rada. Ona će nam kroz ceo film ostati misterija, o
njoj ćemo znati samo da sa mužem ima hladnjikav odnos i da ima
pristojnu kćerkicu koja se lepo ponaša. Od samog početka ona Die i
Steva gleda sa radoznalošću, oni nju isto, ali njeni motivi u celoj
priči su nejasni.
Bilo
kako bilo, njih troje će formirati nekakvu čudnu porodičnu
jedinici i razviti ne baš ljubavni, ali svakako trougao emocija i
sentimenata. Sve će krenuti nabolje, u pravcu neke normale, ali
jasno nam je da to neće potrajati. Iskustvo nas uči da problemi
nikad ne dolaze sami, da rešiti jedan od njih po pravilu nije
dovoljno i da od sebe ne možemo pobeći...
Xavier
Dolan, i sam glumac, očekivano je odličan sa glumcima, od izbora (i
Anne Dorval i Suzanne Clement su već veteranke njegovih filmova), do
komunikacije šta želi od njih. Sada, za promenu, nema opterećenja
da bude i ispred i iza kamere, pa se u potpunosti fokusira na režiju,
što omogućava centralnom trojcu da zablista sa nimalo jednostavnim
ulogama. Anne Dorval utelovljuje vrckavu i bleskastu “happy go
lucky” ženu koja se sa problemima nosi uglavnom sa osmehom na
licu, osim kada se potpuno sruši pod njihovom težinom. Suzanne
Clement donosi pravu dozu ranjivosti i misterije u Kylu.
Antoine-Olivier Pilon je u centru pažnje i apsolutno briljira kao
Steve i sjajno pokazuje taj višak energije. Čak mu i fizički
izgled, plavokos i plavook liči na nekakvog anđela, ali je
nepodnošljiv kao Denis Napast.
Kad
kažem da su likovi, a posebno odnosi među njima kompleksni, treba
imati u vidu da Dolan voli takva petljanja. Njegov američki i dosta
stariji pandan je Gregg Araki. Oba autora su otvoreno gay, obojica
ispituju granice bizarnosti kod omladine i obojica imaju u fokusu
nesvakidašnje, čudne likove. Frustrirane gayeve, transrodne osobe,
psihopate. Sa Mommy Dolan po prvi put pravi film koji nije
gay, homoseksualnost se nigde ne spominje, čak ni na periferiji. Ali
to ne znači da Mommy nije “queer” film. U njemu ima
natruha incesta, one očite su pomalo čak i neprimerene, ali pred
kraj filma to poprima svoj oblik i dolazi do izražaja na pravi
način. Incest je ovde više psihološka nego seksualna kategorija,
Steve se ne “pali” na svoju majku, ali on nju voli na način na
koji nesigurni momak voli neku svoju curu.
To
nas dovodi do jedne od najmoćnijih scena u filmu. Die je u lokalu sa
Stevom i sa susedom, ljigavim advokatom koji joj obećava pravnu
pomoć, ali pokušava da joj se uvuče u gaćice. Steve intuitivno
oseća da tu nešto ne valja, a majka njegove pokušaje da joj
signalizira njenu pogrešnu procenu prosto zanemaruje, misleći da
ima situaciju pod kontrolom. Die i advokat su već malko pripiti kad
dođu u karaoke bar, gde nastavljaju u revijalnom tonu. Steve zajedno
sa jednom usamljenom curom koju je tek upoznao peva Vivo per lei
od Andree Bocellija, i iz petnih želi se trudi da otrpi sprdnju od
strane gostiju lokala. Majka i dalje ne haje, a u jednom trenutku
izbija ne tuča, nego pokolj, a majčin trud da odobrovolji advokata
i njegov da nekako zbari Die odlaze u vražju mater, iako čak i nisu
imali šansi za uspeh. Pesma je možda prvoloptaška simbolika, ali
zbog toga nije ništa manje efektna.
Što
nas dovodi do muzike kojoj Dolan u ovom filmu poklanja puno pažnje.
Biće tu i klasike i italijanskog belcanta i raznih pop-hitova, i
sladunjavog rocka i nekog agresivnog metala. Muzika je zapravo jedino
što zaokuplja Stevovu pažnju. Glupo bi bilo reći da ga smiruje,
ali makar ga čini bezopasnim i izoliranim od sveta. Postoji opasnost
da muzika, a posebno tekstovi pesama postanu previše asocijativni, i
Dolan u zamku upada sa obe noge. Efekta ima, kao kod pomenutog
Bocellija u karaoke baru, ili kod White Flag od Dido kada
Steve i Die dolaze doma posle internata ili kada se čuje Oasisov
Wonderwall u jednoj podužoj montažnoj sekvenci. Ima sve to
nekog efekta, ali je pomalo blatantno i Dolan tu pokazuje obe strane
medalje mladog autora: hrabar je da svoju zamisao istera do kraja i
uveren u njenu genijalnost, ali nije dovoljno mudar da shvati da ta
zamisao možda i nije tako genijalna, dobra ili čak originalna.
Naprosto, sveprisutna muzika nam govori kako da se osećamo, a brojne
montažne sekvence kao da su tu da nam pokažu koliko je Dolan vešt
u poigravanju sa estetikom video-spota.
Sa
druge strane, genijalna je upotreba kamere. Prvo što upada u oči je
aspekt 1:1, kvadratni format slike koji čak deluje vertikalno,
preusko, nespojivo sa raznim widescreen formatima. U poljskom filmu
Ida smo sličan utisak teskobe imali sa formatom 4:3, ali ovde
je to još i izraženije. Jednom kada se naviknemo na njega, postaće
nam jasno zašto je odabran. Ako i ne, imaćemo jednu montažnu
sekvencu da skužimo.
Mommy
je svakako najzreliji i najpromišljeniji Dolanov film. Pokazuje nam
da on raste i napreduje kao autor. Nije film bez mane, daleko od
toga, za početak je predug i u distributerskoj verziji od 120
minuta, a Director's Cut je čak bio 20-ak minuta duži, započinje
teme koje nema nameru da dovrši, u važnijim i potencijalno
zanimljivim segmentima ostaje na natruhama, dok u nekim drugim odlazi
u preterano objašnjavanje i banalizaciju. Pa ipak, Mommy je
film jednostavno “radi” i na racionalnom i na emotivnom nivou, pa
mu se greščice i malo pretencioznosti mogu i oprostiti. Pred
Dolanom je svetla budućnost, ako ovako nastavi udžbenici će pisati
o njemu.
No comments:
Post a Comment