2014.
režija:
Robert Stromberg
scenario:
Linda Woolverton (prema klasičnoj bajci)
uloge:
Angelina Jolie, Sharlto Copley, Elle Fanning, Sam Riley, Brenton
Thwaites, Juno Temple, Lesley Manville, Imelda Staunton
Na
mom blogu ovo je komad egzotike iz više razloga: ne zanimaju me
suviše trendovi kod najvećih hollywoodskih studija, nisam preterano
navučen na dečije filmove i dosta retko filmovima pristupam kroz
psihoanalizu. Ovo treće se možda čini nebitnim, ali recimo da sam
Maleficent odabrao kao film na kojem se može izbrusiti
psihoanalitičko gledanje i tumačenje. Odlagao sam dugo,
prokrestinacija je čudna stvar, ali na kraju sam se ipak prihvatio
posla.
Recimo
ovako, psihoanaliza je zgodna stvarčica za tumačenje nekih
čudnjikavih filmova kojim se teško može pristupiti sa narativne
strane i većine dečijih filmova. Budimo iskreni, ako dečiji film
nešto valja, mora imati jasno posložene narativne elemente:
jednostavnu, pratljivu i pamtljivu priču, likove sa besprekornim
motivacijama, ritam i dinamičke akcente. Psihoanaliza se tu pokazuje
kao korisna za tumačenje skrivenih značenja na simboličkoj ravni
filma. Deca nisu naročito svesna publika i kroz filmove se, kao i
kroz većinu ostalih aktivnosti, deca odgajaju (ili indoktriniraju,
ako smo nemaštoviti i rigidni), što će reći da im se programiraju
određeni obrasci ponašanja, kulture, religije, morala...
Sa
Maleficent u tom smislu sve savršeno štima u prvoj trećini.
U pitanju je revizionistička varijanta klasične bajke o Trnoružici,
ovog puta ispričana iz perspektive zle vile koja, zapravo, i nije
tako zla, bar nije rođena zla. Dakle, imamo dva kraljevstva, jedno
je ljudsko i vodi ga kralj, drugo je vilinsko i u njemu vile,
životinje i mitološka bića žive u skladu i harmoniji. Vilinsko
kraljevstvo je bogato i zato je na meti pohlepnih ljudi. Dečak
Stefan tako upadne unutra u potrazi za draguljima, ali ga naslovna
junakinja uhvati i, umesto da ga kazni, njih dvoje se sprijatelje i
čak možda i zavole. Međutim, kako odrastaju, putevi ih vode na
različite strane. Ona postaje zaštitnica svog kraljevstva, a on
kraljev verni sluga. Kada njena vojska porazi kraljevsku, umirući
kralj raspiše nagradu: ko ubije krilatog monstruma oženiće
princezu i naslediti presto. Stefan se posluži lukavstvom, zavede i
omami svoju prijateljicu i amputira joj krila koja priloži kao dokaz
kralju. Stefan postaje kralj i uskoro dobija kćerku. Ogorčena vila
željna osvete na nju baca dobro poznatu kletvu sa šesnaestim
rođendanom i preslicom, pa nastavljamo sa poznatom pričom.
Tu
su prisutne dve grupe simbola, obe prilično očite. Jedni od njih su
seksualni (amputacija krila kao gubljenje nevinosti, igla na preslici
kao očiti falusni simbol – vraćanje istom merom) i generalno
vezani za polni identitet (ljudsko kraljevstvo kao muško, vilinsko
kao žensko i posledična intruzija). Druga grupa simbola je
sociološke prirode (razlike između ljudske hijearhijske strukture i
anarhoidno-divljačke vilinske i životinjske) i to nam priča priču
o odsustvu tolerancije, osvajanju, pljačkanju i kolonizaciji.
Tih
simbola ima i dalje kroz ceo film i oni možda jesu providni, ali
sami po sebi nisu problematični. Problem leži u užasno odrađenoj
fabuli i likovima. Nije se poradilo na motivaciji, pa su svi postupci
slučajni i vode jednom velikom neredu na kraju sa jednim vrhunski
čudnim obratom koji se može iščitati i kao feministički i kao
neprimereno-lezbejski i kao konzervativan (u smislu nekog povratka u
raj, na staro stanje stvari pre nego što su se nepočinstva
dogodila).
U
velikoj meri je i izvedba užasna. Scenario je prekrajan nekoliko
puta od strane studijskih struktura (loš znak), a režija je
amaterska na svim nivoima do te mere da su se producenti obratili za
pomoć Johnu Hancocku koji je nekoliko scena ponovo snimio, ali je
ostao nepotpisan. To ne treba da čudi jer se Robert Stromberg bavio
vizuelnim efektima i scenografijom, a Maleficent mu je prvi
film koji režira. Dakle, on nema osećaja za ritam i dinamiku (film
jako pada u drugoj trećini, a treću sačinjava razdužena bizarna
bitka), muzika je preglasna i generička i jedino što je uspeo da
pristojno odradi su vizuali, ništa impozantno, samo pristojno.
Na
području “castinga” i rada sa glumcima je pao na ispitu. On
svoje glumce drži potpuno van kontrole, što je recept za katastrofu
sa tako loše napisanim likovima. Tri male vile (Temple, Manville i
Staunton) koje kasnije odgajaju Auroru su sigurni kandidati za Razzie
(nagrada za najlošija ostvarenja). Sharlto Copley, obično sjajan
gde god se pojavio, ovde preglumljuje i muči se sa ionako
neutemeljenim (ludim i glupim u kombinaciji) likom odraslog kralja
Stefana. Elle Fanning uglavnom statira kao Aurora, tako da je malo
primetna granica između budne i uspavane lepotice. Statira i Brenton
Thwaites kao njen princ na belom konju. Sam Riley kao sluga koji se
pretvara iz ljudskog oblika u sve moguće životinje (najčešće u
gavrana) jedini je koliko-toliko na visini zadatka.
Uostalom,
oni su, kako u očekivanjima, tako i u prvim kritikama, smatrani
manje bitnim u poređenju sa Angelinom Jolie u ulozi glavne
junakinje. Ona je napravila četvorogodišnju pauzu od glume u
igranom filmu, trogodišnju od glume uopšte i posvetila se režiji
svog prvenca, očekuje se i drugi film, humanitarnom radu i
glumljenju velike zvezde zajedno sa svojim mužem. Uloga u Maleficent
dolazi posle jednog za nju traumatičnog događaja ili “publicity
stunta” u cilju podizanja svesti ili čega god. Nakon mastektomije
u stvarnom životu, njen lik na ekranu je hendikepiran, silovan,
oduzet mu je identitet. Iskreno, nisam uhvatio tu “freaky”
dimenziju. Događaj se dešava van ekrana, tada još uvek sa drugom
glumicom, Angie dolazi na gotovo. Ako je u tome pronašla dodatnu
inspiraciju, odlično. Njeno ostvarenje samo po sebi je polovično.
Njen ničim izazvani britanski akcenat je zbunjujući i
katastrofalan, njeni glumački zadaci se svode na prešetavanje po
ekranu, mahanje rekvizitima, poneki preglumljeni pogled, poneku
vrisku i nešto lajni hladnog humora. Od svega toga, humor joj nekako
i najbolje ide. Sva je prilika da je ova nekada izvrsna glumica
izgubila želju za glumom, ali ne i za slavom, pa uloge prihvata kao
neku vrstu nužnog zla da bi ostala tražena roba na crvenim
tepisima.
Najčudniji
ishod od svega u ovom filmu je apsolutna dominacija na bioskopskim
blagajnama. Obično ovakvi nevešti filmovi koji pucaju na svu moguću
publiku na kraju izvise. Čini se da je Angie dovoljan magnet za
gledaoce. Centralni problem sa ovim filmom je što zapravo nema svoju
ciljanu publiku: za decu je suviše konfuzan, komplikovan i
arbitraran, za tinejdžere nezanimljiv, za starije suviše
ridikulozan.
Što
se tiče mene i psihoanalize, nismo naročito kompatibilni. Naprosto,
nikad je nisam naročito pušio (od podsvesti, preko podele ličnosti
do kompleksnijih stvari, da ne pominjem preteranu seksualizaciju
svega), pa se ni sa ovim iskustvom nisam konvertirao. Priznajem da je
ponekad zgodna alatkica za gledanje filmova, ali sama psihoanaliza
neće spasiti neuredan film.
No comments:
Post a Comment