2014.
scenario
i režija: Claudia Myers
uloge:
Michelle Monaghan, Ron Livingstone, Emmanuelle Chriqui, Freddy
Rodriguez, John Savage, Manolo Cardona, Oakes Fegley
Koncepcije
ratovanja su se promenile u poslednjih 100 godina, što zbog
tehnološkog razvoja (oružje za masovno uništenje, ratovanje na
daljinu), što zbog pravnih konvencija, društvenih načela i
generalne promene naše etike. Posle Prvog svetskog rata je počelo
da se priča o ratnoj traumi kod preživelih, nevezano da li su bili
na pobedničkoj ili poraženoj strani. Drugi svetski rat je pratila
neviđena propaganda. Vijetnamski rat se paralelno odvijao na
nekoliko frontova: oružanom i psihološkom na bojnom polju i oko
javnog mnjenja kod kuće. Vijetnamski veterani su često bili
prezreni i odbačeni i od države i od ljudi i često su služili kao
inspiracija za filmove. Bilo je to doba Novog Hollywooda, na isteku
doduše, ali je subverzija i propitivanje države bila dozvoljena,
čak i poželjna.
Sećamo
se filmova kao što su The Deer Hunter i Coming Home iz
tog perioda. Ova dva filma su nastala na tvrdnji da veterani
preživljavaju dvostruku traumu, prvu na bojnom polju, a drugu po
povratku kućama kada moraju da se uključe u normalan, svakodnevni
život. To podrazumeva svojevrsnu resocijalizaciju. Pred kraj
modernog remek-dela Kathryn Bigelow The Hurt Locker imamo
scenu u kojoj veteran poslednjeg rata u Iraku stoji u supermarketu i
zabezeknuto gleda u police sa pahuljicama. Je li se on za to borio?
Je li se društvo promenilo u njegovom odsustvu ili se on promenio pa
ga zbunjuju stvari koje je uzimao zdravo za gotovo?
Ako
primećujete, uglavnom se priča o muškarcima koji se vraćaju iz
rata. Ali šta ćemo sa ženama koje su u savremenom svetu
ravnopravne muškarcima u svemu, pa i u vojsci i vojevanju. Nije da
žena nije bilo i ranije u vojsci. Imali smo bolničarke,
mastiljarke, pravnice, sekretarice, čak i doktorke... Onda smo
dobili žene na svim mogućim vojnim pozicijama. Fort Bliss u
centar stavlja jednu sanitetsku narednicu.
Iako
se pravna regulativa promenila u smeru apsolutne jednakosti,
percepcija rodnih uloga se nije još. To ne važi samo za vojsku,
nego i za civilna zanimanja. Očekuje se da se žena odrekne karijere
pre nego muž. Očekuje se da je njeno prvo zanimanje da bude majka i
domaćica. Ako muškarac ode na službeni put od nekoliko dana ili na
misiju bogu iza nogu na nekoliko meseci, to je normalno i on se brine
za svoju familiju. Ako to učini žena, ona je loša majka.
Upravo
u takvu situaciju dolazi Maggie Swann (Monaghan) u filmu Fort
Bliss. Ona se u naslovnu vojnu bazu pored El Pasa vraća nakon
više od godinu dana u Afganistanu. Njen petogodišnji sin Paul
(Fegley) je za to vreme živeo kod oca (Livingstone) i njegove nove
devojke (Chriqui) koja mu je postala zamena za majku do te mere da
majku više ne poznaje i da je se čak i plaši, trežeći sigurnost
doma na koji je navikao. Jasno je da Maggie mora ponovo uspostaviti
vezu sa svojim sinom i da joj neće biti lako. Bivši muž zahteva
što normalniju okolinu za svog sina, u vidu ima svoj novi dom i novu
familiju, ali nije jedan od onih govnara koji će iza leđa tražiti
sudske odluke. Njena aktivna vojna služba je takođe rizična, iako
makar na papiru Maggie još nije na redu za povratak na ratište, ali
sa naređenjima se nikad ne zna, a i nezgodno ih je odbiti i
nekolegijalno je za sebe tražiti poseban tretman.
Maggie
će polako popravljati odnos sa sinom, zapravo ga iznova upoznavati,
sa njim graditi i prijateljstvo i međusobno uvažavanje. U tome će
joj pomoći i simpatični meksički automehaničar Luis (Cardona),
njen novi dečko, inače smiren i strpljiv čovek pun razumevanja.
Sve će izgledati donekle normalno (osim što će mali provoditi duge
dane u vrtiću, od pre zore do predvečerja), sve dok ne stigne
iznenadna prekomanda za Maggie... Bivši muž pritiska sa jedne
strane, vojska sa druge i Maggie je u procepu da li bi pre bila žena
i majka ili bi “služila svojoj zemlji”.
Claudia
Myers je relativno nepoznato ime čak i u indie kinematografiji, a
njena karijera sadrži neke video-radove snimljene za potrebe vojske,
interaktivne filmove (zaživelo među kompjuterskim geekovima i
pornofilima i nigde drugde) i dokumentarne rekonstrukcije, te
nekoliko napisanih scenarija. To znači da je ona sa vojskom na
domaćem terenu i to se u Fort Bliss jako dobro vidi:
procedure deluju realistično, vojnici i oficiri su profilirani
likovi sa razradom, motivacijom i psihologijom, a ne skice i dronovi
sa po dve osobine i ulogom isključivo vezanom za zaplet. Maggina
priča je iskrena na više nivoa i deluje kao goruće pitanje za sve
veću populaciju žena u vojsci koja je i dalje muški klub sa
ciničnim stavom “tražile ste jednakost, evo vam sad ta vaša
jednakost, pa viditie šta ćete”.
Casting
je takođe vrlo promišljen. Michelle Monaghan je apsolutno
briljantna kao Maggie. Ron Livingstone se sjajno ufurava u ulogu
“povređene žene”, ali je u izvedbi doziran tako da njegov lik
deluje ljudski. Kolumbijski glumac Manolo Cardona je uverljiv kao
Luis. Mali Oakes Fegley je ostvario izuzetno zahtevnu dečiju ulogu,
što je za svaku pohvalu. Čak i John Savage koji ima jednu scenu
savršeno služi kao posveta filmu The Deer Hunter u kojem je
takođe igrao.
Fort
Bliss je jedan zanimljiv indie film na jednu relevantnu temu.
Budžetske granice se naziru, ali ne na način da to filmu smeta, što
potvrđuje pravilo da ako film ima šta da kaže, biće dobar i za
manje novca. Stvar je u tome da li vi želite da o tome slušate.
Tema je specifična i nije za svakoga.
No comments:
Post a Comment