2014.
režija:
William H. Macy
scenario:
William H. Macy, Casey Twenter, Jeff Robinson
uloge:
Billy Crudup, Anton Yelchin, Felicity Huffman, Laurence Fishburne,
Selena Gomez, William H. Macy, Ben Kweller, Ryan Dean
To
je izgleda kliše, da glumac za svoj prvi film koji režira izabere
nešto sa muzikom (rock, naravno) i bendovima. Moguće da je to zbog
toga što se glumci kada sednu u fotelju vide kao rockstars, odjednom
kao da dobiju pravo na stav, ćudljivost i nadrkanost. Moguće da im
je to prečica da uvere publiku i kritiku da vladaju sa poetičnošću,
da nisu samo puki izvršioci zadataka. Tom Hanks je ranije pošao tim
stopama, ali on se uvek činio kao čovek bez mnogo mašte, a sada se
toj konvenciji priklonio i William H. Macy, naoko intrigantniji i
versatilniji glumac.
On u
Billiju Crudupu ima savršenog partnera za rokerski film, Crudup ima
tu harizmu. Njegova najzvezdanija uloga bila je u filmu Almost
Famous Camerona Crowea, a sada su mu godine (14 komada, nije
malo) dodale i jednu određenu nijansu sete i posledično integritet.
Zapravo je čudno da Crudup nije uradio ništa više od svoje
karijere jer mu zvezdani potencijal nije manjkao. Ni ovako se ne može
reći da stoji loše ili pada u zaborav, dobija uloge redovno i to u
zanimljivim projektima, ali uvek ostaje ono “šta bi bilo kad bi
bilo”. Reći ću samo da Crudup nije ništa manje sposoban od Brada
Pitta ili Clooneya, ali naprosto nikada nije igrao u istoj ligi s
njima.
Rudderless
počinje sa Samom (Crudup), uspešnim razvedenim direktorom u sferi
marketinga koji čeka svog sina Josha da dođe na ugovoreni ručak.
Zove i zove, niko se ne javlja. Na televiziji saznaje da je na
njegovom koledžu došlo do pucnjave, a mi saznajemo da je Josh
nastradao. Sam se jedva nosi sa pritiskom novinara, naliva skupim
alkoholom i na kraju gubi posao.
Dve
godine kasnije, on živi na brodu na jezeru, radi kao moler i još
uvek pije. Slobodno vreme posvećuje da nervira sve prisutne u marini
svojim pišanjem u jezero. Stvari se menjaju kada mu bivša žena
(Huffman), grozničava da nastavi sa svojim životom, pred brod
istovari neke sinovljeve stvari, sveske, diskove, gitaru... Sam
shvati da sina nije najbolje poznavao, pa uhvati da na gitari skida
neke od njegovih pesama, što ga dovede do toga da jednu od njih
izvede u lokalnom baru na večeri otvorenog mikrofona. Ne sluteći
kako, dobio je prvog fana, Quentina (Yelchin), sramežljivog momka sa
žicom za rock n' roll. Jedna stvar vodi do druge, njih dvojica
počinju da sviraju međusobno i formiraju neku familijarnu vezu, pa
se u priču uključuju još dvojica i njihovo svirkanje postaje bend
sa tendencijom rasta. Prvo su to redovne svirke u istom lokalnom
baru, ali čini se kao da uspeh vreba iza ugla...
Negde
na dve trećine zaplet malo (malo previše) skreće i otkriva nam da
Rudderless nije baš rock film sa inspirativnom pričom o uspehu ili
makar nošenju sa opravdanim bolom. Otkrivaju se prave okolnosti
Joshove pogibije, ton filma se menja za 180 stepeni i odlazi u vražju
mater. Naravno, ovakav šok se logički uklapa sa nekim scenama u
prvom delu i na osnovu njega bi se mogao napraviti jedan samostalan i
hrabar film koji pomera neke granice, ali u kombinaciji sa prve dve
trećine, naprosto uništava ceo doživljaj. Nije da se glumci ne
trude dovoljno, oni čak i uspevaju da održe nivo glume, ali ovde
imamo posla sa pravom pravcatom pukotinom koja se nikako ne može
premostiti.
I to
je šteta, jer je Rudderless do tada bio solidan, iako nimalo
spektakularan film. Jedan od onih koje uhvatite na televiziji,
odgledate do kraja i ne žalite zbog toga. Gluma je i bolja od toga,
Crudup je sjajan u ulozi koja mu stoji kao salivena, Felicity Huffman
ima nekoliko scena i sve su vrhunske, Yelchin pokazuje da mu leži
muziciranje u bendu iako ponekad preteruje sa preglumljivanjem (kao
što nakurčeni gitaristi preteruju sa solažama). Ostala dvojica u
bendu su zapravo indie muzičari koji malo glume i nemaju preteške
zadatke tog tipa. William H. Macy kao vlasnik lokala pokazuje šarm,
ali i skromnost da izabere minijaturnu ulogu u sopstvenom projektu, a
Laurence Fishburne je svakako dobrodošao kao vlasnik muzičke
radnje. Selena Gomez jedina je ispod nivoa i jedina ne uspeva da
ugrabi svoju šansu. Scenario kao takav je dovoljno zgodan (iako
pomalo naivan) i čini se da je kao naručen za to da glumci dobiju
šansu.
Muzika
u filmu je pristojna, ni manje ni više. Pojavljuje se gde treba i
“in character” (sa bine, diska, probe) i “out of character”
(iz off-a) i generalno solidno zvuči. U pitanju je lagano njanjavi
indie rock, sa primesama britpopa i garažnog zvuka, mešavina koja
zvuči malo emo, malo hipsterski, svakako prihvatljivo za jedan
ovakav film. Ostaje malo neobjašnjivo zašto bi se Sam prihvatio
modernijeg izraza nego što bi to bilo optimalno za njegov lik, ali
to je tek jedan od manjih motivacijskih “bugova” kojih ima dosta
u filmu.
Rudderless
je primer filma koji strada zbog jedne jedine greške. To ne znači
da je negledljiv ili da nema šta da ponudi, ali je frustrirajuće
koliko toga više bi postigao da se Macy nije trudio da postigne
nemoguće. Ako ništa drugo, Billy Crudup na brodu sa gitarom je
prizor za postere. Rock n' roll u svom izvornom obliku.
No comments:
Post a Comment