2014.
scenario
i režija: Woody Allen
uloge:
Colin Firth, Simon McBurney, Eileen Atkins, Hamish Linklater, Emma
Stone, Marcia Gay Harden, Jacki Weaver
Kada
bi se delile nagrade za upornost, istrajnost i produktivnost u
filmskoj industriji, Woody Allen bi ih skupljao na vagone. Za razliku
od iritantno dosadnih amatera i još iritantnije dosadnih
filmsko-industrijskih štancera, Woody Allen je Autor. Sa velikim A.
Pre svega komičar, pa onda glumac, scenarista i reditelj,
intelektualac, povremeno pacijent na psiho-terapiji, povremeno sam
svoj terapeut i analitičar. Pa ipak, teško mi je da to kažem,
pošto njegovu upornost i tempo od filma na godinu izuzetno poštujem
(pa čak i pišem jednu filmsku kritiku dnevno, lakše je nego
snimiti film, ali svejedno zahteva vreme i trud), kvantitet nije
najpouzdanije merilo kvantiteta. U kreativnoj disciplini kao što je
to filmsko autorstvo, inspiracija je nužna, ali nije uvek na istom
nivou.
Jednostavno
rečeno, Woody Allen se ponavlja i reciklira. To apsolutno ne znači
da je Magic in the Moonlight loš film, još manje da nije
zabavan, naprotiv. I Woodijeva samoreciklaža ne mora biti loša,
ipak ima KOGA reciklirati, ipak je to Woody, čovek zanimljive
karijere, još zanimljivijeg života i umetnički čudnih sklonosti.
Problem je u tome što je, čini se, Magic in the Moonlight
rađen tako da je sasvim legitimno pretpostaviti da za ovakav film
Woody Allen nije imao dublji motiv od toga da ispuni kvotu za ovu
godinu.
Evropa,
posleratno vreme, optimistične, ubrzane 20-te godine. Stanley
(Firth) je vešt mađioničar sposoban da se prebaci na drugi kraj
sobe i da učini da slon nestane. Njegova tačka bi se danas smatrala
uvredljivom (hej, obučen je i našminkan u srednjevekovnog Kineza),
ali u ono vreme to je bilo nešto normalno, simpatično i slatko.
Pored toga što je mađioničar, on je zakleti ateista koji ne veruje
ni u Boga ni u bilo šta natprirodno ili onostrano, u postojanje
duše, na primer. Njegovo “dopunsko” zanimanje je da putuje po
svetu i raskrinkava osobe koje se predstavljaju kao mediji i varaju
ne samo naivne i dokone bogataše, već rade besramnu samopromociju.
Njegov
kolega Howard (McBurney) mu skreće pažnju na novu spiritističku
senzaciju, mladu Amerikanku Sophie (Stone) koja se zajedno sa majkom
(Gay Harden) prikrpala bogatoj udovici (Weaver) i čak spetljala
njenog blesavog sina (Linklater). Kako se sve to dešava na Azurnoj
obali u letnjim mesecima, a Stanley nema šta pametnije za raditi
(osim da ode na put po Galapagosu sa svojom savršeno odgovarajućom
verenicom), a i draga tetka Vanessa (Atkins) koja ga je odgajala živi
u blizini.
Ispostavlja
se da Sophie zna previše i pogađa predobro da bi bila tek obična
prevarantkinja, da je možda stvarni medijum, ma kako to Stanleyu
bilo neprihvatljivo. Drugi problem je to što je Sophie izuzetno
prijatna (i na oko, a i kao osoba) i ugodno društvo, pa se kod
Stanleya javljaju dvostruka osećanja za nju: ponos i uverenja mu
nalažu da je raskrinka, ali se on usput poprilično zaljubljuje u
nju i film se čvrsto pozicionira kao romantična komedija i na tom
pravcu ostaje do kraja.
Kao
što rekoh, ima tu materijala za uživanje, ovo je pre svega
šarmantan film. Colin Firth i Emma Stone su uverljivi u svojim
ulogama i sjajno funkcionišu kao tandem, razlici u godinama uprkos.
Od epizodista se ističe Eileen Atkins koja zapravo i jedina ima
koliko-toliko razrađen lik, dok su drugi zaglavljeni sa tipskim
likovima. Igraju ih standardno dobro, ali to nije dovoljno da bi
zasijali. Scena, kostimi i fotografija su predivni, sve pršti od
zasićenih letnjih boja, a i muzička podloga (uglavnom jazz i
standardi) je odlična. Magic in the Moonlight priziva u
sećanja stare, dobre filmove i to ne čini blatantno. Reći ću samo
da bih jako voleo da je Woody Allen režirao The Great Gatsby
umesto Baza Luhrmanna, pošto bi sigurno pogodio atmosferu, osmislio
likove i uveo nekakvo svoje tumačenje umesto da film pretvori u
vrišteću žurku.
Poznavaoci
i poklonici Woodijevog rada će tu pronaći i gomilu citata njegovih
ranijih filmova, pa čak i neke od njegovih udarnih štoseva i cele
replike koje se doimaju kao da su preuzete iz njegovih klasika. Da ne
pominjemo njegove standardne motive... Sredovečni, neurotični
muškarac koji dovoljno veruje u to da je genije da i svi drugi
ostaju pod tim dojmom, mlađa i naivnija, ne potpuno naivna, ali
generalno dobrodušna devojka i njih dvoje koji tvore nekakav par.
Kada bi se zalazilo dublje u psihoanalizu i u autorovu biografiju,
mogle bi se izvući razne paralele sa autorovim životom i odabirom
partnerki. Magic in the Moonlight ide toliko daleko da ima i
klasičnog Woody Allen lika, i da je snimljen 70-ih ili možda 80-ih
sam Allen bi ga igrao. Colin Firth savršeno uskače u ulogu sa
potenciranom britanskom hladnoćom i svojom interpretacijom, ali to
ostaje klasičan Woody Allen lik.
Problem
sa svim tim je što Magic in the Moonlight nije toliko dobar i
neodoljiv kao što bismo očekivali da bude. Pomalo je previše
providan, sama “misterija” koja služi kao okidač nije ni
izbliza dovoljno dobro osmišljena, objašnjenje za nju je prigodno i
neuverljivo, a kraj filma deluje preko svake mere zbrzano. Moj utisak
je da smo ove godine već imali bolji film Woodija Allena, kojeg,
istina, nije on režirao. Film se zvao Fading Gigolo i režirao
ga je John Turturro, a Woody nas je počastio ulogom u njemu.
No comments:
Post a Comment