2014.
režija:
Rob Reiner
scenario:
Mark Andrus
uloge:
Michael Douglas, Diane Keaton, Sterling Jerins
Gerijatrijske
komedije su postale standard u Hollywoodu u poslednje vreme. Možda
studiji kapiraju da se stariji glumci kotiraju bolje nego mlađi, pa
ih puštaju da se glupiraju u nadi da će izazvati simpatije i
pokupiti neku kintu. Ne kažem, kada glumci žicu pogode kako treba,
najčešće referirajući se na svoje standardne uloge iz mladosti,
ti filmovi znaju biti nostalgični i simpatični. Eto, recimo, Stand
Up Guys (koji fino varira krimi i staračke stereotipe) i donekle
Grudge Match (koji pokušava da odgovori na kafansko pitanje
da li je jači LaMotta ili Rocky). Kada stereotip ode u karikaturu i
kada se nevešto slede moderni trendovi (tipa Hangover),
dobijemo sranje nivoa Last Vegas.
Shvatite
ovo vrlo okvirno, prvo pravilo, barem kad su u pitanju filmovi, je da
nema pravila. Neke formule jednostavno rade, a neke ne. Recimo, štos
po kome su sadašnji penzići liberalniji i buntovniji od svoje dece
je duboko utemeljen u stvarnosti: ti penzići su bili hipici, njihovi
klinci su odrastali kada je sva sloboda već bila neupitna.
Generacijske razlike su već same po sebi standard, klasne,
mentalitetske i ine isto tako.
Zapravo,
najteže je postići ono što And So It Goes pokušava:
uklopiti par elemenata, nijedan izrazito prisutan, i sve smućkati u
gerijatrijsku romantičnu komediju. Nije da ne postoje gledljive
staračke romantične komedije, ali treba pamtiti da je romantična
komedija kao žanr već prilično potrošena i da je danas teško
napraviti dobru romantičnu komediju uopšte, da deluje iskreno,
sveže, možda čak i originalno. Moram li da naglasim da And So
It Goes ne uspeva?
Dakle,
imamo jednog tipičnog bogatog drkoša Orena (Douglas). On ne voli
ljude ni pse, a voli da maltretira susede zbog toga što je bogat pa
mu se može. Voli i da pije i da vređa, sklon je light rasističkim
ispadima. On živi u apartmanu dok pokušava da skupo proda svoju
kuću i odseli se u Vermont da provede penziju pecajući. E, sad,
razlog za njegovo drkadžijstvo je što je udovac, mnogo je voleo
svoju ženu, a ona je umrla. Zapravo, u životu je znao jedino da
mlati lovu, dok je sve drugo zajebao, uključujući i odgajanje sina
koji je postao narkoman.
Sa
druge strane, imamo njegovu prvu susedu, takođe udovicu, koja se
zove Leah (Keaton) i koja mu je sušta suprotnost. Ona je neka vrsta
majčinske figure celoj apartmanskoj zgradi, dobra sa svima, mila i
draga. Njen san je da postane lounge pevačica, ali nema dovoljno
čvrstine da pod stare dane izgradi karijeru.
Jasno
kao dan, Oren i Leah se ne podnose, ali će u odsudnom trenutku
početi da se međusobno pomažu, kako bi ona malo očvrsnula, a on
malo smekšao. Katalizator za tu priču će biti Orenova unučica
(Jerins) koju on mora da pričuva dok joj je otac u zatvoru...
Priča
je standardna, kao što vidite. Ako se odigraju karte kako treba, to
bi mogao biti film za nedeljno popodne na televiziji ili čak umereno
smešna komedijica. Ali skoro sve je pogrešno od starta, urađeno
bez ikakve mere i svedeno na preterivanje. Oren je repriza Melvina
Udalla iz As Good as It Gets (Andrusov scenario), a izgleda da
Jack nije pokazao interes za ulogu. Ništa, smanji ekscentričnost,
potenciraj više bogataštvo, i eto Michaela Douglasa u jednoj od
svojih lošijih, jednodimenzionalnijih uloga. Diane Keaton neka bude
Diane Keaton iz svakog filma u poslednjih X godina, potenciraj koliko
je tužna, matora i dobra.
Pojedinačne
scene su tek užas za sebe. Kada vidite velikog psa, znajte da će se
ili pokenjati na travnjak ili naguziti plišanog medveda. Scena u
kojoj trojac posećuje klincezinu mamu je dno patetike, a scena
porođaja je sablažnjavajuća. To je i centralni problem, to lenjo
preterivanje i potenciranje određenih stvari. Narkomanka ne može
biti samo odršana, mora biti ispovraćana. Oren ne može dati savet,
Leah će prvu pravu tezgu dobiti od njega. On ne može samo biti fini
prema susedima, mora sam izvesti porođaj.
Rob
Reiner je nekada bio značajan autor, ali čini se da su ta vremena
davno prošla. Nećemo imati prilike da ponovo vidimo When Harry
Met Sally ili A Few Good Men. Čini se da je čak The
Bucket List, uprkos svim svojim manama i nelogičnostima, samo
bljesak slavne prošlosti. Šteta je gledati takvu stvaralačku krizu
i takvo otaljavanje pred kraj karijere. And So It Goes je film
na koji nikome ne može služiti za ponos. Ni meni koji sam ga
odgledao, a još manje nekome ko ga je napisao, odobrio, snimio.
Izbegavanje.
No comments:
Post a Comment