2014.
scenario i režija: Gabor Reisz
uloge: Aron Ferenczik, Juli Jakab, Miklos Horvath,
Balint Gyorivanyi, Tamas Owczarek, Roland Lukacs, Katalin Takacs,
Zsolt Kovacs, Kata Bach, Maria Leite
Iz nekog neobjašnjivog razloga i mi kritičari
znamo krivo proceniti film na osnovu opisa. Dobro, treba imati u vidu
da je pisanje opisa za festivale i njihove kataloge uglavnom PR
posao, a da se PR uglavnom obraća najširoj publici, a kritičari
nisu ni najšira ni sasvim obična publika. To rezultira time da film
po opisu može zvučati obično, čak trivijalno, i da ne donosi
nešto novo. Iz nekog neobjašnjivog razloga, istoimeni film (u
direktnom prevodu) iz opisa mi je delovao baš tako obično, ali reč
je o izuzetno inovativnom, promišljenom i dobro posloženom filmu
koji je svakako vredan pažnje i publike i kritike.
Recimo to ovako, u pitanju je urbana komedija
nalik na newyorške u čijem se centru nalazi Aron (Ferenczik), momak
od skoro 30 godina koji je zapeo u studentskoj životnoj rutini.
Umesto New Yorka, imamo budimpeštu, ali priča je slična: svi
njegovi drugovi su započeli svoje karijere, a on i dalje tapka u
mestu. Valjda ga je zbog toga i ostavila njegova devojka Eszter
(Jakab), pa ga upoznajemo kroz montažnu sekvencu u kojoj on
fantazira o svojoj smrti (ono kao, samo se sruši u slapstick maniru)
u najrazličitijim situacijama - na ulici, u javnom prevozu, kapirate
već. Pored toga što nema posao, što nema ni devojku i što su svi
njegovi drugari uspešniji od njega, Aron ima i roditelje,
izgubljenog oca (Kovacs) i zaštitničku majku (Takacs) koji ga
forsiraju da nađe posao, smiri se, sredi i sve što već ide. To ide
do toga da mu majka, sramotno kako to samo majka ume, piše CV i
pokušava da ga zaposli.
E, sad, logorejični i nesigurni Aron, neodoljivo
štreberskog izgleda uglavnom ne pije, ali kad vidi Eszterinu sliku
sa drugim tipom na društvenim mrežama, spontano popizdi, nalije se
i bukira kartu za Lisabon, iz nekog neobjašnjivog razloga. (Dobro,
objašnjeno nam je, ali to svejedno deluje na dugačkom štapu.)
Možda je to novi početak, ali u Budimpešti svejedno mora da reši
neke zaostatke, kao i ničim izazvan “crush” na curu koja se zove
Eva Tinta (Bach) i koja je, od svega, kontrolorka u javnom prevozu
koja ga je ulovila.
Sadržaj filma svakako meandrira levo-desno,
gore-dole, u svim mogućim i nemogućim pravcima, ali For
Some Inexplicable Reason je film koji
će vas zabavljati od početka, pa do apsolutno genijalne odjavne
špice koja se pomera horizontalno tako da vidimo manje ili više
celu ekipu ispred i iza kamere. Ipak, to nije samo produkt nekog
nestrukturiranog ludila i naleta kreativnosti, već je u pitanju
izrazito promišljen film koji svoje fore predano gradi i uredno
naplaćuje. Jasno, Gabor Reisz je debitant u celovečernjem formatu,
ali i veteran kratkih filmova, pa iz tog formata preuzima neke
postupke. Montažne sekvence su izvrsno manične, u glumačkoj ekipi
su Reiszovi prijatelji i dosta često se oseti duh improvizacije,
kako u tekstu, tako i u fotografiji (koju Reisz takođe potpisuje).
Uticaji starije, proverene, ali i savremene
kinematografije su vidljivi na svakom koraku, ali to nije puko
podražavanje, nego pre svega promišljanje i rekontekstualizacija.
Većina gledalaca će na prvu loptu prepoznati da neke scene
izgledaju kao da ih potpisuje Michel Gondry, ali asocijacije mogu ići
i dalje. For Some Inexplicable Reason
je film koji pre svega savršeno rekontekstualizira urbane komedije
ranog Woodija Allena, što je redak primer (ako ne i bez presedana) u
kinematografiji kontinentalne Evrope. Aron Ferenczik sjajno
kanalizira tog woodyallenovskog tipičnog logorejičnog i nesigurnog
lika kojem se stalno dešavaju neki baksuzi, ali Reisz ne staje na
tome. Ruši se četvrti zid, govori se u kameru, oseća se duh
vremena i na tome se poentira.
Nije se to slučajno dogodilo baš u Budimpešti.
Možda zaboravljamo, ali Woody Allen nije ni samo newyorški, niti
samonikli fenomen, već jedan od predstavnika te newyorško-židovske
komičarske scene. Možda nije bio na sceni, ali jedan Budimpeštanac
Ephraim Kishon je
bio svakako literarni pandan celoj toj školi izrazito kvalitetnog,
hrabrog i elaboriranog humora. Nije teško pronaći poveznice i
povući paralele. Mislite o tome i dobro se zabavite.
No comments:
Post a Comment