2014.
autor:
Neil Berkeley
Kako
sam pre skoro dve godine počeo da pišem ovaj blog, moje životne
navike su se izmenile. Recimo, prestao sam da gledam serije. Ako šta
uhvatim na televiziji, slučajno, to bi bilo to, ali više ih nisam
aktivno lovio po internetu i VOD servisima. Ne da imam nešto protiv
serija ili ljudi koji ih proždiru, dapače, samo nemam vremena i
discipline da pored najmanje filma dnevno (uz obavezno pisanje
kritike) gledam i serije.
A
voleo sam ih puno. Od trasha kao što je True Blood, preko
“realitija” o kuhinji (svi mogući Masterchefovi) i Top
Geara (u svim mogućim varijantama) do zaista kvalitetnih stvari
kao što su Boardwalk Empire ili reprize The Wire.
Dobro, prvu sezonu True Detectiva sam pogledao kad sam već
pisao blog. Praštajte mi, morao sam, prva epizoda me je toliko
opčinila. Da skratim ovaj uvod, u mom srcu posebno mesto zauzima
serija Community.
Nije
to samo zbog beskrajnih pop-kulturnih referenci i bizarnog
meta-humora koje obožavam. Zbog njih bi mi se Community
svideo i citirao bih ga svejedno, pa makar ispadao onaj čudni lik u
društvu. Međutim, meni je Community bitna stvar i više od
toga zbog specifičnih okolnosti u kojima sam ga gledao.
Uključio
sam se kad je treća sezona već bila snimljena i prikazana u
Americi, ali sam svejedno nabavio prve dve i tako počeo. Naime, u
tom periodu sam i ja tek bio završio svoje obaveze na svojevrsnom
“community”-ju, odnosno na narodnom univerzitetu na Ptuju. Bio
sam svež imigrant i na taj način sam učio jezik. Apsolutno sam se
prepoznao u situaciji iz serije, proživljavao sam slično. Kako sam
bio najrečitiji ili makar najbrbljiviji od divne ekipe sa kojom sam
pohađao kurs, moja tačka identifikacije je bio Jeff Winger, pomalo
arogantan frajer koji je bio primoran da nauči da bude blizak sa
ljudima koji su mu do nedavno bili potpuni stranci.
Jeff
je, naravno, bio alter-ego autora serije Dana Harmona, koji je takođe
išao na “community” i na taj način prevladao svoju
distanciranost i aroganciju. Naravno, tek donekle, jer Harmonova
genijalnost leži u tome da on u svom poslu televizijskog pisca i
komičara po svaku cenu tera svoje i ne prilagođava se ukusu široke
publike i televizijskih glavešina. Pa kad upali – upali. Uglavnom
ne upali i Harmon, i sam sklon prokrestinaciji i depresivnim
epizodama, je zbog toga tužan, ali odbija da se prilagodi i postane
“šraf u mašineriji” i “trenirani majmun”.
Kada
je Community prihvaćen od strane NBC-a, to je više bio
izuzetak nego pravilo. I to što je izgurao tri sezone uprkos lošim
rejtinzima je bilo iznenađenje. Međutim, nakon treće sezone,
Harmon je otpušten kao kreator (neizmerna je glupost i arogancija
ljudi koji razumeju samo brojke) i serija je pala u četvrtoj sezoni.
Za to vreme, Harmon je pokrenuo svoj podcast i nastupao uživo sa
grupom saradnika. Taj projekat se zvao Harmontown i bio je
nešto najbliže čistoj improvizaciji i slobodnoj formi što sam u
životu video. Harmon i njegova ekipa (glumac Jeff Davis kao
voditelj, Harmonova devojka Erin i “dungeon master” Spencer) bi
pevali, lupetali gluposti, svađali se, pili “moonshine” ili
igrali “Dungeons & Dragons” na pozornici, a verna publika bi
sve to posmatrala sa zanimanjem. Nekima iz publike (odakle je i
Spencer pokupljen) je druženje sa Harmonom bila terapija. On je
jedan od primera uspeha za sve “nerdy” klince ovog sveta: radi
ono što voli i izuzetno je uspešan u tome.
Dokumentarac
Harmontown se u svojim centralnim delovima bavi turnejom ekipe
po celoj Americi, njihovim improvizacijama i okapanjima, ali i
celokupnom Harmonovom karijerom. Bilo je tu mnogo pisanja, najčešće
se sve završavalo na pilot-epizodama koje nikad nisu prerasle u
seriju. Harmon je imao i kratkotrajnu saradnju sa Sarom Silverman na
kanalu Comedy Central. Veliki deo filma se bavi i fenomenom
Communitija, kao najuspešnijim Harmonovim projektom, svi
glumci i saradnici će reći ponešto o iskustvima rada sa njim.
Ipak, moralna kičma dokumentarca, kao i celog projekta Harmontown
je Spencerov rast od stidljivog, povučenog i nesrećnog čudaka koji
igra “D&D” i živi u majčinom podrumu do, hajdemo reći,
zvezde i pop-kulturnog fenomena kojeg sada prate fanovi.
O
dokumentarcu ću još reći samo da je malo razvučen (preko 100
minuta), ali da ga svejedno vredi pogledati. Posebno ako ste Harmonov
fan. Kao što je Harmontown kao projekat svojevrsni “prozor”
u um jednog genija i potvrda teze da su komičari uglavnom nesrećni
ljudi kojima je rad zapravo terapija (ma koliko prokrestinirali ili
baš zato što prokrestiniraju i ostaju u depresiji), tako i ovaj
dokumentarac, iskren, nastao na turneji, bez laži i prevare, pruža
uvid u Harmonov rad i u Harmonovu ličnost.
Harmontown
je poslužio svrsi, Harmon se vratio kao kreator Communitija,
Community je, i pored odlične pete sezone, opet imao loše
rejtinge i sa televizije je preseljen na internet, ali to je jedna
duga i druga priča. Ja ga svejedno gledam. I gledaću i film koji
Harmon i ekipa prizivaju. Neke stvari se ne menjaju. A što se mog
“community” iskustva tiče, bilo je pozitivno: upoznao sam sjajne
ljude i naučio jezik države u kojoj živim.
No comments:
Post a Comment