2014.
scenario
i režija: Marc Lawrence
uloge:
Hugh Grant, Marisa Tomei, Allison Janney, J.K. Simmons, Chris
Elliott, Bella Heathcote, Steven Kaplan, Caroline Aaron
Nije
to bilo ni tako davno, pre nekih 10-20 godina, Hugh Grant je vladao
velikim ekranima. Romantična komedija s njim sa premijerom za
Valentinovo je bila garant dobre zarade i mnogih žena, od devojčica
do starih baba, koje će kupovati ulaznice, vlažne maramice i
grickalice u kino-dvoranama. Bilo je, doduše, i pokušaja od strane
glumca da se “odlepi” od svog tipskog lika romantičnog Britanca
sa specifičnim smislom za humor koji osvaja ženska srca. Bilo je
izleta u žanr i pretenciozni larpurlartistički spektakl (Cloud
Atlas), ali ni to nije urodilo plodom. Tipski lik Hugha Granta je
ostao zacementiran. Problem je, međutim, u tome da je glumac (i
čovek) Hugh Grant prešao određenu granicu u godinama nakon koje bi
bilo neukusno igrati na mladalački šarm i romantiku.
Srećom,
pa mu je ostalo nešto otrovnog britanskog humora koji je još
otrovniji usled godina i u The Rewrite Grant igra lik koji bi
pristajao jednom drugom Hughu, Lauriju, onom koji se proslavio
sarkazmom i ulogom drkadžije. Starenje i gubljenje na sladunjavosti
i posledična gorčina donose integritet. U novoj ulozi Grant se
sjajno snalazi. The Rewrite slaže tipske delove, od premisa o
neuspehu u Hollywoodu i profesuri kao novom, zamenskom zanimanju
potrošenog pisca, pa sve do kraja koji je neuverljiv, premda
slatkast. The Rewrite, uprkos tome, nije uopšte loš film.
Grant
ovde igra Keitha, hollywoodskog scenaristu koji posle jednog možda
slučajnog hita koji mu je doneo Oscara zapada u kreativnu krizu i
ređa promašaj za promašajem toliko da mu producenti više ne žele
dati novu šansu. Oni bi filmove sa opasnim “kickass” ženskama,
što nije njegov “forte”. Jedina opcija mu je da, makar
privremeno, prihvati profesorski posao na drugom kraju Amerike. Fora
je u tome da Keith ne veruje da se talenat može naučiti i to
otvoreno i arogantno govori, što će mu stvoriti neprijatelje pre
nego prijatelje.
No
dobro, neprijatelj je samo jedan, ali moćan, u vidu konzervativne
šefice etičkog komiteteta (Janney), velikog poklonika dela Jane
Austin, i nju će Keithovo razmetljivo i nemoralno ponašanje
(ošljarenje na poslu, pijani seksistički komentari na formalnim
zabavama i naročito petljanje sa studenticama) iritirati. Tu ne
pomaže što su na njegovoj strani i dekan (Simmons), bivši marinac
koji obožava svoju ženu i četiri kćeri i glavni stručnjak za
Shakespeara (Elliott). Kako film odmiče, po špagi, tako će Keith
uvideti gde greši, pa će od raskalašne zvezde koji petlja sa
studenticom (Heathcote) postati primeren i predani profesor koji će
studentima poslužiti kao inspiracija za velika dela. U tome će mu
pomoći Holly (Tomei), “down to Earth” samohrana majka puna
optimizma koja se vratila na studije posle pauze.
Znamo
kako to dalje ide i kako se razvija, ovo je indie film po formuli
mase sličnih. Međutim, kao da u sebi ima nešto malo iskrenosti. Tu
se ne radi samo o Marcu Lawrenceu, scenaristi Miss Congeniality
(2000) koji je sigurno imao sebe kao model za Keitha, znajući kakve
je romantično-komične brljotine radio posle toga. Ovo je njemu i
Grantu već četvrta saradnja, jedina iskrena i zbog toga
najuspešnija i najplodnija.
A
tome je tako pre svega zbog Granta koji je veoma raspoložen i koji
nastudirano pogađa prave tonove u svom, inače šabloniziranom liku.
Generalnoj slici dosta pomaže i Marisa Tomei, takođe veteranka
romantičnih filmova, koja je ovde u svom idealnom izdanju. Hemija
između nje i Hugha Granta je apsolutno sjajna, toliko da možemo
komotno zanemariti neuverljivost pretpostavke cele situacije. Utisak
dodatno popravlja plejada epizodnih likova koji manje ili više
repriziraju svoje uhodane indie uloge. Allison Janney je opet “strah
i trepet” profanka, J.K. Simmons je za nijansu topliji nego inače,
ali svejedno poprilično strašno prisustvo, Chris Elliott se sjajno
snalazi kao prijateljski nastrojeni “nerdy” profesor, a Caroline
Aaron je više nego koloritna kao Keithova agentica.
The
Rewrite je pristojan i gledljiv film ali to je i njegov maksimum.
Ne koči ga samo neuverljivost premise, nego i formuličnost. Da je
iskreniji i topliji, kao recimo Liberal Arts, bio bi daleko
bolji.
No comments:
Post a Comment