2014.
scenario
i režija: Claudia Llosa
uloge:
Jennifer Connelly, Cillian Murphy, Mélanie Laurent, Oona Chaplin,
William Shimell, Peter McRobbie, Zen McGrath, Winta McGrath
Moj
prvi susret sa Claudiom Llosom bio je njen drugi film, The Milk of
Sorrow (2009), kandidat za Oscara u vrlo oštroj konkurenciji. Od
pet nominovanih, taj mi je bio ubedljivo najlošiji. Ne samo
najlošiji, bio je loš. Tačka. Metiljav i muljav, tipičan primerak
festivalskog umetničarenja od one najneprijatnije i
najpretencioznije, berlinalske sorte. Njen prvenac na engleskom
jeziku, nastao u kanadsko-špansko-francuskoj koprodukciji, naslanja
se na tu istu festvalsku poetiku, pretenciozni i pseudo-filozofski
new age mumbo-jumbo, ali primetan je pomak prema razumljivost i
jasnosti običnom gledaocu, ali i treniranom kritičaru.
Ako
ništa drugo, film je vizuelno pogođen. Totali zaleđene kanadske
zabiti su izuzetno atraktivni, a iznimno dugi krupni kadrovi plitkog
fokusa uspevaju pogoditi emotivnu žicu. Opet sav taj stil jedva da
uspeva sakriti činjenicu da filmu fali fokusa i poente i da mu je
supstanca tanka poput flis-papira. Zato se valjda i oslanja na
prenaglašene (umalo sapuničaste) emocionalne manipulacije i na tu
nazovi-misteriju ljudske duše.
Prva
od tih lažnih dilema je ispočetka čak i intrigantna. Film nas u
prvo vreme vodi kroz žanrovsku dilemu je li u pitanju nekakva
post-apokalipsa u zaleđenom pejzažu ili razrađenija socijalna
priča. Upoznajemo Nanu (Connelly), od siromaštva ogrubelu majku
dvojice dečaka, mladog sokolara Ivana i od neizlečivog raka
bolesnog Gullija (braća McGrath). Očajna od nemoći, ona uglavnom
zanemaruje, starije, zdravo dete i upire svu svoju snagu da bi našla
čudotvoran lek za mlađe, makar je prema svemu duboko skeptična. To
će je sa dvoje dece odvesti na put duboko u divljinu gde se smestio
iscelitelj imena Arhitekta Newman (Shimell) koji prima po jednog
pacijenta dnevno. Kako je Ivan sa sobom poveo svog sokola i pustio ga
da leti u šumi, to će izazvati žešće sranje kad ptica uleti u
šamanovu kolibu od granja i sruši je na izlazu. Lečenje deteta
koje je bilo unutra biće prekinuto, a detetov besni otac će, na
Ivanov užas, upucati nesrećnu pticu.
Igrom
slučaja ili ironije, dete kojeg šaman nije ni pipnuo će se polako
oporaviti, a šaman će pretpostaviti da je to zbog Naninih
isceliteljskih moći. Nakon početne skepse, Nana će prihvatiti
svoju novu misiju u životu, ali će ostati frustrirana time što
ipak ne može pomoći Gulliju. Sled događaja će trajno narušiti
odnose između nje i Ivana.
Drugi
tok radnje izložen paralelno smešten je nekih 20-ak godina kasnije.
Ivan (Murphy) sada ima ženu (Chaplin) i sina, još uvek je sokolar,
ali sa majkom nema kontakta. Njemu će se na vratima pojaviti
“Quebecois” novinarka i autorica dokumentarnih filmova Jannia
(Laurent). Isprva misleći da su tema dokumentarca njegovi sokolovi,
Ivan će se vrlo uvrediti kad shvati da Janniu više zanima
isceliteljski rad njegove majke, ali će svejedno poći na putovanje
s njom u nadi da će taj jedan poslednji susret daleko na severu,
preko linije Arktičkog Kruga, konačno rešiti ili makar razjasniti
odnose između majke i sina.
Oba
toka radnje su izložena tako da je to dovoljno pratljivo i
pamtljivo, dovoljno vešto i razumljivo, ali svejedno ostavlja utisak
razvučenosti i istanjenosti. U nekim momentima to ima psihološkog
efekta, ali na narativnom planu deluje prazno, lažno i usiljeno, kao
i svako mudrovanje. To barem stoji za festivalsku verziju filma od
nekih 110 minuta. Verzija za američko bioskopsko tržište je nekih
pola sata kraća, što je bila verovatno ispravna odluka jer je u
originalnom “cutu” bilo sasvim dovoljno materijala za uštede.
Festivalska verzija koja me je dopala je bez dileme odavala utisak
grandioznosti ideje i pretencioznosti u konačnici.
Ako
ništa drugo, barem su glumci svi do jednog sjajni. Jennifer Connelly
se već dokazala kao sposobna i ekspresivna glumica, ali ovde ima
ulogu života. I pored šlampavo i melodramatično napisanih
dijaloga, njena izvedba je besprekorna i nijansirana, i tako je njen
portret problematične majke apsolutno uverljiv i na mestu. U drugoj
priči imamo sjajne Cilliana Murphija i Mélanie Laurent koji u
zajedničkim scenama briljiraju. Te scene pršte od njihove međusobne
hemije, iako su takođe nepametno, klišeizirano napisane.
Problem,
kao što ste mogli zaključiti, leži u scenariju koji u svojoj
neveštosti ostaje lažan, isfoliran i pretenciozan. Logično, ovakvi
filmovi služe za punjenje festivalskih programa. Tako je kako je,
tome su i namenjeni. Njihovi dometi su ograničeni, ma šta o tome
mislili njihovi autori, producenti i finansijeri. Claudia Llosa očito
pokazuje nemali talenat za vizuale i poigravanje sa emocijama, sada
se to može reći i za rad sa glumcima, ali njenim delima fali
supstance, ideje, priče, čak i stava. Aloft je svakako korak
napred u odnosu na izvikani The Milk of Sorrow, ali ni izbliza
dovoljno da bi se mogao nazvati dobrim filmom. Par glumačkih bravura
i par atraktivnih kadrova ipak nisu dovoljni za pozitivan utisak.
Srednja žalost.
No comments:
Post a Comment