kritika originalno objavljena na fak.hr
2015.
režija:
Jörg Buttgereit, Michal Kosakowski, Andreas Marschall
scenario:
Jörg Buttgereit, Goran Mimica, Andreas Marschall
uloge:
Lola Gave, Matthan Harris, Kristina Kostiv, Andreas Pape, Denis
Lyons, Milton Welsh, Annika Strauss, Désirée Giorgetti
U
okvirima nemačkog, a verovatno i evropskog horora, German Angst
je verovatno događaj godine. Ovaj omnibus trojice manje ili više
renomiranih nemačkih (i ne samo nemačkih) autora kroz tri različite
priče (stilski i drugačije) kojima je mesto u nekakvim antologijama
ipak održava tematsku bliskost između segmenata i vernost naslovu.
German Angst nam kroz horor stilizaciju nudi sliku onoga što
pritiska savremeno nemačko društvo i uzrokuje pomenuti angst.
Prva
je priča Final Girl Jörga Buttgereita (Nekronomikon)
i najviše igra na “art” kartu. Radnja je ograničena na stan i
skoro cela je izražena kroz naraciju naslovne junakinje (Gave).
Isprva fokusirana na zamorce u kavezu, snimljena kroz duge i
ekstremne, zrnaste “close-up” kadrove koji se smenjuju isprva
deluje sasvim nevino. Naravno, ako oduzmemo naslov koji je klasičan
“slasher trope” i označava poslednju devojku iz ekipe koja će
se osvetiti zlikovcu koji je pobio ostale. Stvari postaju malo
jasnije kad vidimo šta, odnosno koga ona drži u sobi. Pustite mašti
na volju, pripremite svoj psihoanalitički aparat i uživajte, ako
možete.
Drugi
segment reditelja Michala Kosakowskog (dokumentarac Zero Killed)
se zove Make a Wish i počinje sa zaljubljenim parom
gluvonemih stranaca koji odlaze na osamu u napuštenu fabriku. Tamo
će ih iznenaditi skoro pa internacionalna banda neo-nacista, a
talisman o kojem postoji pozadinska priča urađena kao bajkoviti,
komični i krvavi flashback u fotografiji koja imitira super 8 ugođaj
i koji momak daje curi će okrenuti tok stvari na pomalo
nepredvidljiv način. Dok je prvoj priči to samo nagovešteno, ovde
greh iz prošlosti svakako donosi osvetu.
Treća
i poslednja priča Alraune (prevodi se kao “košmarni
šapat”) je urađena u “giallo” stilu koji očito privlači
autora Andreasa Marschalla (Masks), kombinujući noir,
fantazijske i horor elemente. Fotograf Eden (Welsh) svojoj curi
(Giorgetti) govori o svojim iskustvima nakon njihovog privremenog
prekida koji ga vode u misteriozni klub gde se konzumira halucinogena
droga i upražnjava divlji seks sa čudnim posledicama i moguće
sektaškim konotacijama. Efektno snimljen sa kadrovima koji se brzo
smenjuju i sa bogatom shemom boja, ovaj segment je najugodniji i
pogodan je i za gledaoce koji nisu navikli na grafičko nasilje u
horor-filmovima.
Sve
tri priče su smeštene u Berlin i poneki detalji iz jedne se lako
mogu ponoviti u drugoj priči. Sva tri filma snimljena su uglavnom sa
istom ekipom i stilski uticaji autora se prepliću i preklapaju.
Zajedno se German Angst sjajno sklapa u jednu celinu, jednu
sliku i jednu temu obrađenu iz tri ugla. Psihoanalitički pristup i
sugestija na traumu u porodici odlazi putem osvete u prvoj priči. U
drugoj je, na momente trashy, a na momente didaktički izložen greh
iz prošlosti čiji se trag vuče u sadašnjosti, a vući će se i u
budućnosti. Iako Kosakowski pomalo nezgrapno govori kroz svoje
likove, u spoju trasha i ekstremnog nasilja i ovaj segment postaje
uspešan. Treća priča se ne bavi pred-istorijom, makar ne direktno.
Njenu pred-istoriju smo možda mogli da vidimo u dokumentarcu
B-Movie: Lust & Sound in West Berlin, a njena sadašnja
tema je Berlin kao moderni evropski Sin City, grad greha, seksualnih
želja i uvrnutih zadovoljstava.
Sva
tri filma se bave angstom, bilo kao kroz želju za privatnom osvetom,
bilo kroz prošlost koje nismo bili deo, a koja nas svejedno
obeležava, bilo kroz seksualnu ovisnost neke vrste ili makar želju.
Angst je kompleksan i zajeban sentiment, zato je valjda i termin
ostao neprevodiv. Nije samo tinejdžerska boljka, ume nas stići i
dohvatiti kad mu se najmanje nadamo. Podižući ga na nacionalnu
razinu, autori su snimili horor koji valja pogledati i koji ima mnogo
više vrednosti od pukog šoka i provokacije. O German Angstu
će se još pričati, a na sreću dolazi i u naše krajeve, na
Grossmannov festival u Ljutomeru.
No comments:
Post a Comment