2014.
režija:
Lynn Shelton
scenario:
Andrea Seigel
uloge:
Keira Knightley, Chloe Grace Moretz, Sam Rockwell, Mark Webber, Ellie
Kemper, Sara Coates, Jeff Garlin, Kaitlyn Dever, Daniel Zovato, Dylan
Arnold, Gretchen Mol
Filmova
o neodraslim muškarcima ima masu, od relativno ozbiljnih studija
ponašanja do kretenskih komedija u kojima se frajeri glupiraju.
Karijere nekih glumaca postoje samo zbog takvih filmova, oni su
glumci od jedne uloge koju besomučno ponavljaju i to izgleda nije
još dosadilo publici. Uostalom, dečki će uvek biti dečki, od
filmskog muškarca se očekuje doza detinjastosti. Stvari, međutim,
stoje potpuno drugačije kad su u pitanju žene. Ne samo da nas
šopaju sa “saznanjima” iz popularne psihologije kako žene brže
sazrevaju od muškaraca, nego je čak i u filmovima ženska
detinjastost nešto što retko vidimo i što je po pravilu
patologija.
Istina
je, međutim, da smo svedoci fenomena produženog detinjstva pre
svega u zapadnom svetu. Razloga za to može biti milion, od odgoja
uglavnom u svetu mašte, motivacionih govora, karijernih savetovanja
i popularne kulture koji nam svi govore da pratimo svoj san jer
zaslužujemo najbolje do sasvim proste činjenice da se usled niskog
nataliteta i produženog životnog veka zapadno društvo pomaklo
prema gerantokratiji gde nema mesta u krugovima moći za mlade koji
dolaze. Potpuno je normalna pojava da neko zapne u određenoj fazi
svog života, recimo u srednjoj školi ili na faksu, jer ili nema
ideju kamo dalje, ili mu je pristup tamo onemogućen, pa se drži
poznatog. Naslov filma Laggies, “oni koji zaostaju”, od
reči “lag” kao “jet lag”, ukazuje upravo na taj fenomen.
Šteta je samo što je film pre nekakva “feel good” komedija nego
ozbiljna studija.
Ako
ništa drugo, barem je izbor glavne glumice pravi. Keira Knightley
već svojom pojavom deluje dosta mlađe od onoga što joj piše na
krštenici. Ovde igra Megan, devojku na pragu tridesete godine koja
se i pored napredne fakultetske diplome čvrsto drži rutine iz
svojih srednjoškolskih ili studentskih dana. Dok njene prijateljice
planiraju elaborirano kičasta venčanja ili ista takva krštenja
svoje prvorođene dece, ona još uvek ima “part-time” posao kod
svog oca u firmi kao devojka koja drži znak i vabi klijentelu i živi
sa svojim simpatičnim, ali tupastim dečkom Anthonijem (Webber) sa
kojim je bila još na maturi. Nju stvari “za odrasle”, poput
braka, dece i posla sa fiksnom platom i radnim vremenom ne zanimaju.
Dva
stresna događaja će poremetiti njenu uhodanu egzistenciju. Na
svadbi jedne od prijateljica će Anthony skupiti hrabrosti i
zaprositi je, a u predvorju će njen otac poljubiti drugu ženu iz
susedstva. Megan će biti potrebno vreme da razmisli kuda će
krenuti, barem priznaje da nije sposobna doneti odluku. U svrhu toga
će izmisliti neki karijerni seminar i pritajiti se kod svoje nove
prijateljice, tinejdžerke po imenu Annika (Moretz) koju je upoznala
tako što joj je kupila pivo. Dinamika, odnosno dubina odnosa, između
Megan, Annike i njenih prijatelja (vršnjaka, naravno) je nešto što
ćemo teško provariti u stvarnom svetu, ali u filmu ima logike:
Megan je starija, iskusnija, mudrija, a opet dovoljno cool da bi
klinačkom društvu pomogla u nevoljama ili da bi ih impresionirala
time što se može okrenuti na skejtu, a oni su njoj svojevrsno
ogledalo i portal u period u kojem je ona briljirala i u kojem je sve
bilo jednostavnije. Za dodatak haosa na već zapletenu i čudnu
situaciju, tu je i Craig (Rockwell), Annikin samohrani otac,
simpatični, sarkastični advokat prema kojem Megan počinje da gaji
osećanja.
I tu
film počinje da gubi svoj smisao i svoju namenu, umesto promišljanja
situacije imamo tipskost i formulu. Bez potrebe za preteranim
isticanjem, Rockwell sa svojim tipičnim “rockwellovskim” likom i
svojom tipičnom izvedbom u potpunosti preuzima film. To je ujedno i
dobra i katastrofalna stvar za sam film: gledaoci će uživati u još
jednoj koloritnoj bravuri glumca kome leži uloga, ali će film u
potpunosti izgubiti bilo kakav osećaj za pravac i izleteti iz šina.
U konačnici, zbog svoje difuznosti i nekoliko različitih formula
koje rediteljica Lynn Shelton primenjuje kako joj odgovara, Laggies
ostaje zabavan film bez smisla i poente.
Ako
ništa drugo, barem su glumci sjajno odabrani i sjajno vođeni kroz
film. Keira Knightley je daleko od mojih omiljenih glumica, ali teško
da bih se setio ijedne druge za Megan, njena energija je naprosto
mladalački živahna i nefokusirana, a opet, sa druge strane, kao
glumica je dovoljno sposobna fingirati intelektualnost i obrazovanje.
Chloe Grace Moretz još jednom demonstrira zašto je među najboljim
glumicama svoje generacije i uspeva se saživeti sa svojim likom koji
vrlo lako mogao biti tipski i napraviti veoma životnu ulogu. I izbor
epizodista je za svaku pohvalu, kao i njihov rad. Gretchen Mol ima
jednu sjajnu scenu kao Annikina neodgovorna majka koja je mislila da
je imanje deteta zabava i zajebancija. Ellie Kemper i Sara Coates su
sjajne kao Meganine prijateljice, slika i prilika “odrasle”
malograđanštine, a Mark Webber je standardno dobar kao tupasti i
tunjavi Anthony.
U
biti, nemam pojma kako mi je naslov poput Laggies privukao
pažnju. Možda zbog Rockwella kojeg volim u komičnim ulogama, ma
kako bile epizodne. Svakako ne zbog toga što sam fan Keire Knightley
ili romantičnih komedija generalno. Iskreno, nisam ni preterano
upoznat sa delom Lynn Shleton, a ono što sam o njoj pročitao mi ne
uliva poverenje. Po svemu sudeći, ona nije autorica koja može
održati strukturu. Laggies je slika i prilika toga: umesto
jedne priče, makar formulične, ona filmom pokušava da ispriča
nekoliko, takođe formuličnih i uvek će upotrebiti poneki kliše
koji drži u rezervi. Daleko od toga da film nema svojih momenata ili
da nije zabavan, ali kao celina jednostavno nije dovoljno čvrst da
bi bio dobar.
No comments:
Post a Comment