kritika originalno objavljena na monitor.hr
2014.
režija:
Bill Pohlad
scenario:
Oren Moverman, Michael Alan Lerner
uloge:
John Cusack, Paul Dano, Elizabeth Banks, Paul Giamatti, Bill Camp
Iskreno
govoreći, nikad nisam bio preveliki fan Beach Boysa. Za mene
je njihova muzika bila sinonim za pevljive radio-hitove od surferskog
zvuka do preproduciranog popa, nešto namenjeno najširoj mogućoj
publici. Bilo je i boljih sastava u to doba, a Beach Boys se
nisu mogli meriti sa globalnim fenomenom Beatlesa, čistom
energijom Rolling Stonesa ili kompletnom i kompleksnom
tripoznošću Doorsa i zato se moje znanje o njima svodi na
ono što sam načuo na radiju ili na nekoj kompilaciji. Nikada ih
nisam proučavao, ni muziku (što je šteta, ima tu i kvalitetnih
stvari), ni biografije članova (iako je Brian Wilson bio jedan od
onih predanih i pedantnih kompozitora i aranžera). Verovatno zbog
toga nisam ciljana publika za ovaj film, ali rekoh da mu dam šansu
kada su već kritike (uglavnom američke) tako dobre.
Ono
što me je privuklo je jedan sasvim legitimni i još ne sasvim
izrabljeni autorski postupak da isti lik u različitim vremenskim
periodima igraju dva glumca, i to dobra i poznata. U The
Godfather, doduše u prvom i drugom delu, junaka Vitta Corleonea
igrali su velikan Marlon Brando i zvezda u usponu Robert De Niro. U
Iris su glavnu junakinju igrale Judy Dench i Kate Winslet, obe
izuzetno sposobne, ali potpuno različite glumice.
Ovde
imamo Paula Dana kao mladog Briana Wilsona iz perioda 60-ih godina na
prelomnici između rane, hitične surferske faze i kasnije,
kompleksnije i do u detalje aranžirane pop-muzike koja je počela sa
Pet Sounds i naslanjala se na kasniji The Beatles
tripozni zvuk. U starijoj dobi, 80-ih, Wilsona u kandžama psihičkog
oboljenja izazvanog traumama u mladosti i pojačanog drogiranjem i
kandžama psihoterapeuta-čudotvorca-šarlatana Eugena Landija
(Giamatti) igra John Cusack. Njih dvojica su potpuno različiti
glumci, različitih izražaja i manirizama, i svoj lik igraju na
različite načine. To je posve legitimno, jer je i Wilson iz 60-ih,
sa gotovo dečijom naivnošću na licu i zateleban u muziku, potpuno
drugačija osoba od usamljenog, preplašenog, zaključanog, čak
otetog Wilsona iz 80-ih koji slučajno upada u Cadillacov salon i
zatvara se u auto sa prodavačicom Melindom (Banks) i u njoj pokušava
da pronađe slamku spasa iz potpuno nenormalne situacije u kojoj se
našao. U srazu između njih dvojice, ako se o srazu uopšte može
govoriti kada se radi o glumi, Dano malo bolje prolazi jer njegovom
manirizmu leže uloge “nerdy” klinaca. Daleko od toga da je
Cusack loš ili da njegova izvedba ne valja, ali naprosto njegovo
ludilo kanalizirano kroz filmske uloge je znalo biti ili ljigavo ili
opasno, a ne preplašeno i naivno.
Iako
je Love & Mercy u potpunosti narativni film dvostruke
linearne, ali zato korektno ispreplitane i pratljive radnje koju neću
otkrivati dalje od “udice”, njega obeležavaju glumci. Ne samo
Dano i Cusack, nego i oni u drugim ulogama. Elizabeth Banks jako
hvata na šarm kao Melinda i od inače tipske i mlakušne uloge dobre
cure uspeva izvući uverljivo i nijansirano ostvarenje. Paul Giamatti
je sjajan kao doktor Landy i uspeva da ga predstavi kao uverljivog i
inteligentnog manipulatora, a ne kao čisto, ljigavo i bezobzirno
zlo. Bill Camp je isto raspoložen kao Maury Wilson, otac Bryana i
njegove braće i kolega iz grupe koji ih je maltretirao u detinjstvu
i pokušavao da se njima okoristi u periodu vrhunca popularnosti kao
njihov menadžer.
Bill
Pohlad možda po prvi put režira posle pauze od preko 20 godina, ali
daleko od toga da je on nekakav filmski diletant ili amater. On u
rediteljsku fotelju dolazi iz producentske, ima iza sebe nekoliko
filmskih hitova kod publike i kod Akademije (Brokeback Mountain,
12 Years a Slave) i, jasno, panoramsko i dubinsko poznavanje
filma. Daleko od toga da je savršen kao reditelj, ali ima svoje
momente u kojima je čak iznad nivoa korektnog, kao što isto tako
pokazuje da ipak nije profesionalac. Među jačim stranama je osećaj
za detalje i muziku određenog vremena, kao i inkorporiranje
arhivskih snimaka i igrarija sa formatima. Među ne tako jakim
stranama mu je osećaj za ritam i ekonomiku scenarija, jer film dosta
često odlazi u nepotrebno ponavljanje i traje barem 20-ak minuta
previše.
Ono
što film diže iznad proseka je sama priča i zanimljiva biografija
jednog muzičkog genija kojeg smo uzimali zdravo za gotovo. Fanovima
Beach Boysa će ovo biti iznimno filmsko iskustvo jer će moći
da zavire u glavu Briana Wilsona i u njegov kreativni proces koji je
dodavao sistem nečemu što bi se moglo nazvati ludilom, kao i da
upoznaju šta se krije iza tog bogatog zvuka. Nama ostalima će ovo
biti jedna sasvim zanimljiva filmska priča pojačana sjajnom glumom
koju možemo odgledati bez brige i bojazni da ćemo se smoriti ili
napatiti.
No comments:
Post a Comment