2015.
režija:
Niki Caro
scenario:
Christopher Cleveland, Bettina Gilois, Grant Thompson
uloge:
Kevin Costner, Maria Bello, Carlos Pratts, Ramiro Rodriguez, Diana
Maria Riva
Koliko
puta možete pasti na istu foru? Koliko puta će vam ista stvar biti
zanimljiva, učinkovita ili efektna? Kada “evergreen” formula
postaje dosadni, izlizani i izrabljeni šablon koji svima ide na
živce? Šta ćemo sa filmom koji je sastavljen isključivo od takvih
opštih mesta kao što je to slučaj sa McFarland, USA? Kako
vas kritičar sme pogledati sa ozbiljnom facom i reći vam da je i
pored jeftinih klišea ovaj inspiraciono-motivacioni film dobar i da
nema veze što je manipulativan i zapravo neiskren?
Odgovor
svakako ne leži u činjenici da ga je producirao Disney, studio koji
ovakva melodramatična sranja izbacuje na pokretnoj traci. Niti u
tome da iako se tu radi o manjinama i sudaru kultura, McFarland
biva i ostaje film od belaca i za belce, sa potpuno belačkom
perspektivom i fetišem o belom mesiji koji pomaže manjinskim
klincima da se prosvete, uzdignu i integriraju. Dangerous Minds,
možda? O, da, i još puno toga. Pa još sa sportom, tim sveameričkim
i opšteljudskim faktorom povezivanja među ljudima.
Iako
ništa od toga nije agresivno, ovo je i dalje nekakav “casual”
rasizam, sva ta spika o pranju savesti kroz pomaganje onima koji su
imali manje sreće u životu. Gladna afrička deca, kambodžanski
siročići, unesrećeni u zemljotresima i poplavama, svi ti drugi
gladni i prezreni zapravo ne rabe našu jednokratku pomoć koliko bi
im pomoglo da ih pustimo na miru da se sami snalaze i da sa sobom
eventualno povedemo svu tu nesposobnu, diktatorsku i korumpiranu
vlast koju imamo običaj podržavati zbog mira u svetu, ako ne i iz
ciničnijih razloga.
Ono
što McFarland, USA čini gledljivim filmom je prosta
činjenica da u njemu trenera, “belog mesiju”, pa još sa
prezimenom White, igra Kevin Costner. Za njega se teško može reći
da je versatilan glumac koji može odigrati skoro sve, ali u svojim
ograničenim tipovima, Costner je bez premca. U McFarlandu
jedino nema njegove akcijaško-trilersko-špijunske komponente, ali
je zato sve ostalo prisutno. I “all-American” pristojnost i sport
(ovog puta ni fudbal ni bejzbol, već jednostavni, skromni kros) i
tlapnja o privilegovanom i malo pogubljenom belcu koji ne može naći
prestižniji posao, pa zato mora imati posla sa manjinama dok se o
njima ne nauči i ne počne da ih gleda sa razumevanjem, odobravanjem
ili čak divljenjem. Imamo čak i western u tragovima, i kroz
lokacije ruralne, agrikulturne Kalifornije, i kroz narativ o
autsajderima koji postaju pobednici u velikom finalu. Dobro, nema ni
postapokalipse, ali to pre možemo gledati kao Kevinovu ljubav i tihu
patnju nego kao njegov “forte”.
Bez
potrebe da to naglašavam, njegovo ostvarenje je ovde sjajno, i na
svakom pojedinačnom aspektu i kao “combo”. Jim White je
esencijalni Kevin Costner. I to je najveći kvalitet McFarlanda.
Toliko da nećemo primetiti da Maria Bello nema pojma šta uraditi sa
svojim tankim, tipskim likom njegove žene i da su gomila
imigrantskih mladića u njegovom sve sami sportski stereotipi
(lepotan, pobunjenik, komični debeljko itd) i da uglavnom služe
kao alat preko kojeg će on ostvariti svoj cilj. Istini za volju,
Diana Maria Riva je odlična kao meksička “mater familias”, ali
se njen lik nervozne i oštre Latinoamerikanke opasno približava
stereotipu.
Istinita
priča ili ne (sled događaja u stvarnom životu je manje ili blizak
onome što je prikazano u filmu, samo sumnjam da je bilo baš tako
sladunjavo), McFarland, USA je jedan solidan komad filmske
konfekcije. Školski, stabilno i ne preterano maštovito napisan i
jednako tako režiran, svoj jedini kvalitet pronalazi u glavnom
glumcu. Da je glavnu ulogu dobio bilo ko umesto Costnera, ovaj film
bi dobio moju “preporuku” za izbegavanje. Kevin Costner ga samom
svojom pojavom izdiže na jedan novi nivo.
No comments:
Post a Comment