2014.
režija:
Alexandre Arcady
scenario:
Alexandre Arcady, Emilie Freche, Antoine Lacomblez (po knjizi Ruth
Halimi)
uloge:
Zabou Breitman, Pascal Elbé, Jacques Gamblin, Sylvie Testud, Éric
Caravaca, Syrus Shahidi, Tony Harrisson
Znate
za onu floskulu po kojoj je život čudniji od onoga što možemo
izmaštati. Floskula kao floskula, ali je ponekad tačna. Naročito
kad je u pitanju kriminal. Valjda zato neki ljudi gledaju “true
crime” program rađe nego kriminalističke filmove. Tu, međutim,
na scenu stupa jedan drugi faktor: ljudska glupost. Suprotno
popularnom verovanju, kriminalci, naročito oni obični, nasilni,
nisu nimalo pametni ljudi. Ubice, otmičari, razbojnici i teroristi
su zapravo najčešće glupi kao ćuskije. Posebna frka nastaje kada
su pored toga i ludi i iskompleksirani. Onda je njihovo ponašanje
krajnje nepredvidljivo i oni su skoro nemogući za logičnu
kriminalističku obradu.
U te
“stranger than fiction” priče spada i ona tragična o otmici
Ilana Halimija u Parizu 2006. godine. Njega je otela izuzetno nasilna
banda pariških rođenih gubitnika i probisveta i držala 24 dana u
zarobljeništvu, da bi ga pustila izgladnelog, iscrpljenog, mučenog
i zapaljenog negde u šumi. Ilan Halimi umro je na putu za bolnicu, a
otmičari, njih 20-ak, su ubrzo po tome uhvaćeni, optuženi i
osuđeni na zatvorske kazne.
Nekoliko
stvari tu ispada iz klasične filmske matrice. Prvo, otmica je
izvedena inovativno, ali ne i promišljeno, a banda kasnije nazvana
varvarskom nije bila primer nekakve organizacije. Drugo, Ilan,
Jevrejin po veroispovesti, nije otet iz nekih
religijsko-terorističkih razloga, nego zbog, u ovom slučaju
pogrešne, generalizacije da zbog svoje veroispovesti verovatno
dolazi iz bogate familije (što nije moglo biti dalje od istine –
Ilan je radio u trgovini mobilnih telefona, njegov otac je vlasnik
malog butika, a majka sekretarica). Treće, policija je otmicu
tretirala kao običan zločin, a ne zločin iz mržnje (ili makar
predrasuda). Iz toga sledi da je istraga, iako dobronamerna, bila
nedovoljno temeljna. Oni jednostavno nisu znali s kim i s čim imaju
posla, pa su uglavnom tapkali u mestu pokušavajući da pronađu
šablon i pristup.
Film
nastao po tom događaju, 24 jours, je zbog same svoje materije
izuzetno moćan. U tom smislu je reditelj Alexandre Arcady pravilno
postupio i sa saradnicima napravio najprostiju dramaturšku obradu
izvornog materijala. Potrebe za dodatnom infuzijom drame i
oneobičenja nije bilo. Sa druge strane, kalupljenje u logiku i
formulu ne bi imalo smisla i bilo bi filmski pogibeljno onoliko
koliko je policijska istraga bila u stvarnom slučaju. Arcady se
uhvatio pristupa doku-drame i toga se držao od okvirne (i ne baš
potrebne) naracije Ruth Halimi (Breitman) do Ilanove druge sahrane u
Izraelu, preko kratke ekspozicije familijarne rutine Halimijevih,
zločina, istrage i pregovora koji nisu urodili plodom jer je vođa
otmičara “Django” Fofana (Harrisson) bio potpuno nepouzdan i
menjao zahteve u hodu bez ikakve taktike, a Ilanov otac Didier (Elbé)
suviše štreberski instruiran od strane policijske psihoanalitičarke
(Testud).
Što
se same režije tiče, ona je uglavnom korektna. Posebno osveženje
su izvrsne “second unit” sekvence koje potpisuje Arcadijev sin
Alexandre Aja, globalno poznati reditelj horora. One su napete i
moćne, a osećanje neizbežnog užasa i gadosti dominira celim
filmom. Ono što je problematično su određeni trikovi koji su
toliko standardni da su otrcani i koji u nekim trenucima film svode
skoro na nivo televizijske produkcije. Tu mislim na ona tupava
zatamnjenja i muzičke efekte sačinjene od jeftinih džinglova. Te
sitne brljotine opasno ugrožavaju celu priču i svode je na nivo
nekog CSI klona.
24
jours je mnogo uspešniji film po pitanju balansa tri ugla
gledanja: žrtve (odnosno familije otetog), policije i ludih,
agresivnih zlikovaca. Razlog tome su glumci koji se slušaju i retko
kad promašuju ton, iako se gluma za američke standarde može
nazvati malo prenaglašenom. Obrazloženje za to je jednostavno:
situacija je sama po sebi napeta i histerična, pa su razna
“iskakanja” sasvim normalna pojava.
Gledajući
film iz sve tri perspektive, u stanju smo iščitati veoma suptilno
dat socijalni presek savremenog (post 9/11) francuskog društva. Uz
ovakvu priču, to je i najbolji deo filma i direktan razlog zašto ga
se isplati pogledati.
No comments:
Post a Comment