2014.
scenario
i režija: Alice Rohrwacher
uloge:
Maria Alexandra Lungu, Sam Louwyck, Alba Rohrwacher, Sabine Timoteo,
Agnese Graziani, Luis Huilca Logrono, Monica Bellucci
Drugi
film švicarske autorice Alice Rohrwacher, Le
meraviglie, imao je
premijeru u Cannesu, u glavnom programu. Na iznenađenje mnogih, tamo
je odneo nagradu žirija. Kao i igrani
prvenac Corpo celeste
(2011,
takođe premijera u Cannesu, ovog puta u selekciji rediteljskih
dana), i Le meraviglie
ostaje veran stilu koji je Rohrwacherova iskovala. U pitanju je
kombinacija autobiografskih elemenata, socijalnog realizma u stilu
braće Dardenne i “ženskog štiha” podvučenog poetskim
realizmom.
Kao
i autorica, i glavna junakinja filma iz čije perspektive posmatramo
razvoj situacije, devojčica Gelsomina (Lungu) je mešanog porekla.
Radnja se odvija u Liguriji (italijanska zapadna obala), a u kući /
na farmi se govori kombinacijom jezika, pored italijanskog, tu su još
francuski i nemački. Gelsomina je najstarija od četiri kćeri i na
pragu je puberteta. Otac Wolfgang (Louwyck) je familijarni patrijarh
i despot koji se fura na tradicionalnu poljoprivredu u skladu sa
prirodom, nalik na pomodne, eko-komunističke fore. Majci (autoričina
sestra Alba) sve to ide na živce, ali ne poduzima ništa. Tu su još
tri mlađe kćeri, od kojih Marinella manje ili više vešto izbegava
posao, a ostale dve su premale, te radnica Coco (Timoteo).
Situacija
se dodanto komplikuje kad se komuni priključi nemački dečak Martin
(Logrono), maloletni delikvent na rehabilitaciji za kojeg će
Wolfgang dobiti nekakav novac. On mu je, pak, potreban da osavremeni
proizvodnju zbog novih evropskih propisa u koje ne veruje, ali koji
su mu nametnuti. Gelsomina, sa druge strane, ima drugačiju ideju: u
lokalnu zajednicu je došla televizijska ekipa koja snima takmičarski
šou sa etrurskom tematikom i deli nagrade za najbolje i
najtradicionalnije proizvode, a med koji proizvodi Gelsominina
porodica svakako upada u tu kategoriju. Wolfgangu se to ne sviđa,
ali...
Postavlja
se legitimno pitanje koliko toga novoga može izvesti u pod-žanru
filmova o odrastanju. U redu, Gelsominini uslovi su drugačiji, čak
vidljivo van normale i standarda, ali svako odrastanje je unikatno.
Pristup Alice Rohrwacher je drugačiji od onoga što možemo
očekivati u takvim filmovima, pre svega američkim. Narativ je
labaviji i sporiji, Le meraviglie je više film atmosfere,
emocije i stanja, diskretan, poetičan i ni u kom slučaju
prenaglašen. Umesto toga je nostalgičan, predivno snimljen u bojama
letnjeg pejzaža, pomalo mutnjikav i maglovit, kako nalikuje
sećanjima iz detinjstva.
Casting
i gluma su izvanredni. Mlada Maria Alexandra Lungu je pravi izbor za
Gelsominu i savršeno kanalizira nesigurnost ranog puberteta, od
ruralne dečije androginosti, preko usposobljenosti za nimalo lake
dnevne rutine na farmi do tipičnih tinejdžerskih problema poput
prve zaljubljenosti i opsesije makar lokalnom televizijskom slavom.
Belgijski glumac Sam Louwyck je takođe briljantan kao “pater
familias” koji pokazuje religijsku zadrtost i grubost, ali i
iskrenu brigu i ljubav prema svojim bližnjima. Alba Rohrwacher
demonstrira fragilnost žene zarobljene u životu koji nije birala.
Posebno osveženje je jedina prava filmska zvezda u postavi, Monica
Bellucci u ulozi voditeljice TV emisije, nestvarno, vilinske lepe,
nežne, ali i praznjikave. Od lika koji zapravo nema puno “mesa”,
ona uspeva da napravi sjajnu, nijansiranu ulogu.
Le
meraviglie je daleko od savršenog filma. Bespotrebno je spor i
ponekad čak i rasplinut na mnogo strana. Teško je dopreti do njega.
Ali je svejedno dobar i to samo po segmentima. Ima nečeg u toj
nostalgiji za detinjstvom i odrastanjem, u idealima i realnosti i tom
velikom, ponekad divnom, ponekad surovom svetu kojem svi pripadamo.
Preporuka ljubiteljima festivalskih filmova se podrazumeva.
No comments:
Post a Comment