2014.
režija:
Hannu-Pekka Björkman, Minna Haapkylä, Elina Knihtilä, Tommi
Korpela
scenario:
Teemu Kaskinen
uloge:
Hannu-Pekka Björkman, Minna Haapkylä, Elina Knihtilä, Tommi
Korpela
Finski
film ne podrazumeva samo braću Kaurismäki, mada su njih svakako
najznačajnija i globalno najprepoznatljivija imena finske
kinematografije. Razloga za to ima, od njihovog nespornog talenta i
predanog rada do državne politike, preferencija finske kritike i
kretanja u ekonomiji. Naime, jedna od najbogatijih evropskih zemalja
nije nikakav gigant na polju filma, mada je u poslednjih 25 godina
primetan pomak na bolje i u smislu kvantiteta i u smislu kvaliteta.
Tako da danas finski filmovi izlaze iz nacionalnih okvira i ulaze u
selekcije međunarodnih festivala i imaju međunarodnu distribuciju.
Ovo
se ne odnosi samo na festivalske i art-filmove, nego i na žanr. I tu
ne mislim samo na Iron Sky Tima Vuorensole koji je više
globalni nego finski fenomen. Odlična je vest da na Grossmannu imamo
selekciju skandinavskog žanrovskog filma, a u okviru nje i dva
finska filma. Prvi od njih je The Swedish Moment i moram reći
da je izuzetno vredan gledanja.
Iako
se mogu prepoznati uticaji drugih autora i filmova (od braće Coen,
preko braće Kaurismäki, do filma Carnage Romana Polanskog i
novohollywoodskih klasika tipa Bob & Carol & Ted &
Alice), The Swedish Moment
(naslov je u filmu objašnjen kao trenutak sna pred buđenje, zašto
se baš naziva “švedskim” mi nije jasno) je svakako unikat,
manje zbog priče koja se može opisati kao nasilna i ludačka
komorna drama, a više zbog načina na koji je ta bazična ideja
razvijena i kako je realizovana. Teemu Kaskinen je svoj scenario
uklopio prema željama glumaca glede njihovih likova, a njih četvoro
su na sebe preuzeli i režiju. Konačni dojam je izrazito pozitivan,
jer se u filmu istovremeno oseća i master-plan i improvizacija.
Priča
sama po sebi spada u bizarnost kakvu smo verovatno već gledali.
Pevač Kari (Korpela) i njegova žena Sonja (Haapkylä) se spremaju
za putovanje, ali nešto je od samog početka “off”. On je umoran
i odsutan duhom, što je verovatno rezultat njegovih iscrpljujućih
nastupa, a ona je nervozna i čak agresivna, ali nije samo to u
pitanju. Ubrzo shvatamo da su oni u problemu, ne nekoj krizi
identiteta ili braka, nego u mnogo urgentnijem sranju. Nešto gadno
se skriva u njihovom autu i treba im pomoć da se toga reše pre nego
što otputuju.
Kari
se za pomoć obraća svojim prijateljima iz prošlosti, bratu i
sestri Anteru (Björkman) i Elisi (Knihtilä) koji žive zajedno u
predgrađu u aranžmanu koji je sve samo ne prijatan. Stare, duboko
zakopane tajne će ubrzo početi da izlaze na površinu i to će
presudno uticati na grupnu dinamiku i dalji razvoj događaja.
Samoljubivi i sebični Kari, poremećena Sonja, čudni, sjebani
Antero i izgubljena Elisa na veoma ograničenom prostoru su recept za
“trope” lude kuće, sa sve vikanjem, plakanjem, pevanjem,
pucanjem i obiljem crnog humora.
Zanimljiv
je podatak da su glumci / reditelji filma zapravo bračni parovi i da
je većina filma snimljena u privatnoj kući Hannu-Pekke Björkmana i
Minne Haapkylä. Neke od scena koje su imali jedni sa drugima su
izuzetno emotivno zahtevne i neprijatne, ali oni smogli snage da ih
izvedu do kraja. Posebno treba obratiti pažnju i na muziku sačinjenu
uglavnom od pomalo ljigavih, ali zato zaraznih “rautalanka”
melodija. Ovaj pravac se smatra kvintesencijalno finskim, iako je
nastao pod stranim uticajima (grupa The Shadows, američki folk-rock,
country), često se koristi na filmu i u slučaju The Swedish
Moment sjajno paše.
Kada
se podvuče crta, ovo je izuzetno zanimljiv i dobar film. Predivno je
snimljen tako da se na najbolji mogući način iskoriste relativno
skromna sredstva i odigran sjajno, sa strašću i u punoj kontroli,
što je retkost kod kombinacije reditelj-glumac. Nema čak ni
očekivanih nekonzistentnosti, što je čest slučaj kada reditelj
nije jedna osoba. Tempo filma je sjajno odmeren, skandinavski
usporen, i to samo pojačava atmosferu na koju se film oslanja. Čak
je i trajanje od 75 minuta više nego podnošljivo, iako bi film
mogao biti i za nijansu duži. Što se mene tiče, ima moju preporuku
od srca.
No comments:
Post a Comment