kritika originalno objavljena na: monitor.hr
2014
režija:
François Girard
scenario:
Ben Ripley
uloge:
Dustin Hoffman, Garret Wareing, Kathy Bates, Eddie Izzard, Kevin
McHale, Josh Lucas, Debra Winger, Joe West, River Alexander
Nikako
mi nije jasna pomama ne dečije, odnosno dečačko horsko pevanje.
Kapiram, dečaci anđeoskih glasova pevaju lepu, staru i uglavnom
crkvenu muziku i to je sve mnogo lepo i mnogo fino. Ali svejedno
mislim da su Bečki Dečaci i njihovi klonovi po svetu ipak
svojevrsno preterivanje. Dobro, civilizacija je uznapredovala, pa je
karijera muškog soprana kratkotrajna i prolazna i barem nema više
brutalnih metoda za njeno produžavanje na neodređeno (videti pod
Farinelli). Šta, uostalom, fali devojčicama? Jednako lepo i,
u idealnim okolnostima, suludo visoko pevaju, a i glas im manje
mutira...
No
dobro, pred sobom imamo ovaj komadić tradicije kao okvir za priču o
odrastanju nadarenog problematičnog klinca koji postaje siroče i
spas nalazi u predanom radu na svom talentu. Nekoga će ova priča
nadahnuti, nekoga baš i ne. Ako u Boychoiru prepoznate kalup
televizijskog filma, čak meni posebno mrskog Hallmark kanala,
u pravu ste. Štos je u tome što je na drugim planovima Boychoir
bolji film nego što je njegova priča i što je izveden kako treba,
sa poznavanjem materije, minimumom grešaka i više nego kvalitetnim
glumcima.
Naš
junak je Stet (Wareing), sin samohrane i ne baš korisne majke za
čiju dobrobit najviše brine učiteljica (Winger) i horovođa u
lokalnoj školi. Stet ima ispade agresivnosti i ne poštuje
autoritete, pa tako zezne audiciju kod etabliranog profesora Carvella
(Hoffman) koju mu je učiteljica osigurala. Stvari se menjaju kad
majka pogine, a u život se uključi njegov odsutni i prilično
bogati otac (Lucas). Stet je vanbračno dete, a njegov je otac, iako
ga krije od svoje familije, dovoljno pristojan tip da nastavi da ga
izdržava. Rešenje za novonastalu situaciju se samo nudi: Stet uz
pomoć očevog “podmazivanja” biva primljen u internat
specijalizovan za dečačko horsko pevanje, baš kod istog profesora.
Internat
postaje njegovo “fancy” sirotište, a Stet se isprva ponaša
asocijalno i lagano agresivno (u PG okvirima, naravno), kako kakva
mlada verzija Willa Huntinga. Fora je u tome što je njegov talenat
ogroman, a i on je pametan momak, pa izuzetno brzo napreduje.
Profesoru biva skrenuta pažnja na njega i on ga uzima pod svoje uz
“tough love” pristup (pametnije i umerenije urađen nego u
skrnavom Whiplashu), a direktorka (Bates) u Stetu vidi priliku da se
škola digne na novi nivo. Stvari, naravno, nisu nikad tako sjajne,
jer Stet uz napredak dobija i protivnike, kako u vidu dotadašnje
glavne dečije zvezde (West), tako i u vidu ljigavog britanskog
asistenta (Izzard) koji samo čeka da se Carvelle povuče, a on
nasledi njegov posao.
Boychoir
je naivan i plitak film, ali je daleko od obične televizijske
konfekcije. Prvi razlog za to su odlični i više nego raspoloženi
glumci. Dustin Hoffman jednostavno briljira. Njegov portret
ćudljivog, ali svejedno vrhunskog profesora je od početka do kraja
na mestu. Njegov kontakt sa ostalim glumcima je sjajan i oni su
zajedno s njim sjajni. Kathy Bates igra na kartu svog uobičajenog
sarkazma i ispaljuje sjajne “one linere”. Eddie Izzard prirodno
dođe kao nekakav “comic relief”, ali nije karikaturalan, već
sjajno balansira zlobu, ljigavost i uštogljenost. Kevin McHale je
isto sasvim solidan kao profesor za mlađe grupe.
No,
lako za odrasle. Oni su profesionalci i logično je da ne budu
uplašeni da dele scenu sa tako dobrim glumcem kao što je Hoffman.
Za decu bez glumačkog iskustva to može biti preveliki izazov.
Garret Wareing se, međutim, odlično pokazao baš u tim scenama,
prirodan je i ležeran sa Hoffmanom i sa ostalim starijim glumcima.
Mali problem je to što ga nikako ne “kupujemo” kao barabu, što
film sugerira, jer je naprosto suviše nežan, fini i pristojan za
takvu transformaciju sa kojom bi se pomučio i stariji i školovaniji
glumac.
Druga
značajna stavka u filmu je muzika, i u smislu izbora komada za
muzičku podlogu filma (čuti Handela u izvođenju dečijeg hora je
divno iskustvo, ali moj lični favorit je scena u kojoj klinci pevaju
Nišku Banju i muče se sa srpskim jezikom), i još više u
smislu poznavanja materije: muzičke teorije i pedagogije, pevanja i
muzike uopšte. To ne treba da čudi jer je kanadski reditelj
François Girard poznat po svom radu na operama, ali i po filmovima
na temu muzike. Posebno treba napomenuti njegov film The Red
Violin, jedan izuzetno zanimljiv i uspešan narativni eksperiment
u kojem je naslovni instrument heroj koga pratimo kroz seriju
događaja u prostornom (od Velike Britanije do Kine) i vremenskom
rasponu od nekoliko stotina godina.
Boychoir
nije toliko inovativan i hrabar film. Naprotiv, klasičan je i nekako
ziheraški. Ali je na svim poljima u najmanju ruku kompetentno
izveden, dok je na nekima čak izuzetno dobar. Zbog glumaca i muzike
ga se isplati gledati, a dovoljno je pitak i za gledaoce koji
materiju ne poznaju baš najbolje. U svakom slučaju, ovo je sasvim
solidno ostvarenje.
No comments:
Post a Comment