2015.
režija:
Petr Jakl
scenario:Petr
Jakl, Petr Bok
uloge:
Jennifer Armour, Alina Golovlyova, Jeremy Isabella, Paul S. Tracey
Na
papiru Ghoul izgleda kao jedan od onih generičkih horora koji
stvarne, naduvane ili potpuno izmišljene užase sa istoka Evrope
prodaju zapadnoj publici. Pristup je “found footage”,
najpotrošeniji i najnemaštovitiji koji postoji. Osnova strašenja
je nekakva generička gadnost lokacija i gomila “jump scare”
prepada. Čak ni tema filma nije učvršćena, već hvata nekoliko
međusobno ne baš povezanih motiva. Štos je, međutim, u tome što
je Ghoul dobro izveden film, od početka do kraja i što je
zapravo strašan, što je redak i hvale vredan kvalitet u savremenom
horor filmu.
Film,
očekivano, počinje sa američkom filmskom ekipom koja snima
dokumentarni film, odnosno pilot-epizodu serije o kanibalima 20.
stoleća. Logično mesto za njih je Ukrajina, a prvenstveni razlog su
slučajevi kanibalizma za vreme gladomora 30-ih godina. Međutim,
njihov fokus nisu samo događaji od pre nekoliko decenija, već i
jedan noviji slučaj. Izvesni Boris je optužen i osuđen za ubistvo,
a svoju žrtvu je navodno pojeo.
Našu
američku ekipu sastavljenu od jedne cure i dva momka upotpunjuju
ukrajinska prevoditeljica i vodič, poslovična istočnoevropska
muljara gladna američkih dolara. Koliko za stvarne potrebe misije, a
koliko kao muljažu, on ekipi priključuje i lokalnu vešticu
(zapravo vračaru) pod izgovorom da će se kanibal opustiti pred njom
i da će u nju imati poverenja. Za mesto intervjua oni određuju
seosku kuću u kojoj se zločin dogodio. Međutim, tamo nalaze ploču
za prizivanje duhova urezanu na stolu i malo iz zezanja, a malo i
usled međusobnih svađa, oni prizivaju zloduha, i to nimalo običnog.
Taj duh je povezan sa jednim od najpoznatijih sovjetskih serijskih
ubica, Andrejem Čikatilom, koji je i sam imao traume vezane za
gladomor i kanibalizam.
Poveznica
između dominantnih motiva kanibalizma, gladomora (koji je sam po
sebi bio horor), Čikatila i duha se zaista čini nategnutom i
proizvoljnom, ali to naprosto u filmu ne deluje tako. Petr Jakl i
njegov ko-scenarista Petr Bok uspevaju da priču učine fluidnom
toliko da nam konstruiranost cele priče ne bode oči. Razlog za to
su brojni “jump scare” momenti kojih je sasvim dovoljno (ni
premalo ni previše) i konstantna atmosfera napetosti koja se
gradualno pumpa kroz ceo film.
Utisak
jedino lagano kvare glumci koji su pomalo drveni. Nisam siguran može
li se krivica svaliti kompletno na njih, pošto su njihovi likovi
nedovoljno detaljno napisani i tipski, ni po čemu posebni i već
masu puta upotrebljeni u “found footage” filmovima. Opet, to je
minimalan problem jer “found footage” ne gledamo zbog uverljivih
likova (to može biti samo bonus). Ghoul je jedan od retkih
koji uspeva u svojoj nameri da nas prodrma i uplaši. I to je sasvim
dovoljno. A što se Čikatila tiče, on je popularna tema ove sezone.
U svakom slučaju, pre bih preporučio Ghoula nego puno
skuplju hollywoodsku konfekciju Child 44.
Napomena:
Žiri na Grossmannu je bio sličnog mišljenja, pa je Ghoul
dobio “Hudog Mačka” za najbolji dugometražni film, pritom
pobedivši favorita German Angst. Veliki uspeh za mali film.
No comments:
Post a Comment